Träning inför Hässelyloppet

Hej jag har varit borta från löpning ett tag nu för att jag har lite dåliga knän. Sprang premiär milen i våras på 47 min och har inte sprungit sen dess. Nu har jag bestämt mig för att börja springa igen och ska då vara med på Hässelby loppet den 14 Oktober. Var ute och sprang i går och känner att mitt flås inte var det bästa även min ben vart stum fort. Mitt mål på premiär milen är 45 min kan det vara rimligt, är det någon som har några rekommendationer på hur man ska lägga upp sin träning på denna korta stund.
 
Du kan knappast påverka din aeroba kapacitet nämnvärt på två veckor. Loppet är lättsprunget så jag skulle satsa på många korta intervaller i maxfart. Ex 45 sek max 15 sek ståvila, upprepa x 8. Kör 2 sådana set med 2 min aktiv vila mellan. Om du orkar, 2 till.

Jag tycker att de snabba enl ovan sätter fart på mig och gör att löpekonomin blir lite bättre.

OBS dock att maxfart ökar skaderisken, rekommenderas inte för den som är dåligt tränad i allmänhet.

Vet ju inte vad du gör annars, men 47 min på premiärmilen visar ju att du gör något, oklart vad :).
Så, sista veckan, fortsätt kör det du gör men korta ner dina träningspass. Ställ in dig på en pannbensresa och lycka till!

//J
 
Tack för svar har inte provat det som du har rekommenderar men ska kanske provat det den här veckan. Har varit ute och sprungit två gånger nu och det har blivit 5 km rundor det har känts ganska okej. Jag har hört att loppet i Hässelby är ganska plant och det känns bra för jag känner oftast att det är i benen som krafterna tar slut nu när man inte löp tränat så mycket.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...