Oregon 300 vs 600 vs Montana

Jag har en Oregon 300 som gör sitt jobb men särskilt imponerad är jag inte, framförallt tycker jag displayen är dålig, dels är ju ljusstyrkan kass, dels blir det ju inte nån skärpa i bilden. Jämför man med displayen på en iPhone är Oregon nåt som katten släpat in.... Nu till frågan, hur är displayerna på Oregon 600 och Montana 600, är de ungefär som Oregon300 eller har dom gjort nåt STORT tekniklyft ?
 
Hej!

Köpte precis en Garmin Oregon 650. Jag kan se kartan fast jag håller skärmen mot solen. Om nu upplösningen är bättre än Oregon 300 vet jag ej. Fotografierna jag tar med GPS:en visas dock hyfsat tydligt på dess skärm.

Ha en trevlig sommar!
 
Jag har en Oregon 300 som gör sitt jobb men särskilt imponerad är jag inte, framförallt tycker jag displayen är dålig, dels är ju ljusstyrkan kass, dels blir det ju inte nån skärpa i bilden. Jämför man med displayen på en iPhone är Oregon nåt som katten släpat in.... Nu till frågan, hur är displayerna på Oregon 600 och Montana 600, är de ungefär som Oregon300 eller har dom gjort nåt STORT tekniklyft ?

Oregon 600/650t och Montana har betydligt bättre skärmar än de äldre i Oregonserien.
 
Jag köpte precis en Oregon 600t, då jag tycker det känns som att de nya funktionerna kommer tillrätta med de tillkortakommanden jag tycker att de äldre modellerna har. Jag har själv haft en 550t sedan de kom ut... kan det ha varit 2009? Fyra år. Dags byta. Såklart sneglat mot Montana sen den kom, men den är för stor och jag har rätt små händer. Oregonens storlek är helt rätt. Jag behöver inte större skärm för att se kartan när jag är ute på en hike.

Det ser mycket lovande ut! Jag har inte använt den outdoor än, fick den igår kväll. Men det lovar riktigt gott. Den känns helt underbar i handen, snabb, skärm och touch i klass med smartphones.

Och där kommer min fråga till er därute med den nya Oregon-serien:

Har ni hittat nåt displayskydd? Till min gamla 550t köpte jag ett Zagg invisible shield. Men jag har inte hittat något för 600. Så jag funderar på att köpa ett annat för en smartphone, som jag sen kan skära ut i rätt form med en skalpell eller pennkniv utefter en mall. Jag vill den ska täcka hela skärmen.
 
Jag köpte precis en Oregon 600t, då jag tycker det känns som att de nya funktionerna kommer tillrätta med de tillkortakommanden jag tycker att de äldre modellerna har. Jag har själv haft en 550t sedan de kom ut... kan det ha varit 2009? Fyra år. Dags byta. Såklart sneglat mot Montana sen den kom, men den är för stor och jag har rätt små händer. Oregonens storlek är helt rätt. Jag behöver inte större skärm för att se kartan när jag är ute på en hike.

Det ser mycket lovande ut! Jag har inte använt den outdoor än, fick den igår kväll. Men det lovar riktigt gott. Den känns helt underbar i handen, snabb, skärm och touch i klass med smartphones.

Och där kommer min fråga till er därute med den nya Oregon-serien:

Har ni hittat nåt displayskydd? Till min gamla 550t köpte jag ett Zagg invisible shield. Men jag har inte hittat något för 600. Så jag funderar på att köpa ett annat för en smartphone, som jag sen kan skära ut i rätt form med en skalpell eller pennkniv utefter en mall. Jag vill den ska täcka hela skärmen.
Skärmen på min Oregon 650t syns mycket bättre när det är ljust ute jämfört med min gamla Oregon 550t. Det är framförallt i stark indirekt ljus som skillnaden märks mest. Är det ljust ute brukar jag ha bakgrundsbelysningen helt avstängd på min Oregon 650t.

Oregon 650t stöder "nyp-zoom" med två fingrar, på gott och ont. Det är smidigt i de flesta fall men gör att panorering inte funkar så bra om skärmen är våt och täckt av vattendroppar. Istället för att panorera när jag drar ett finger över skärmen börjar GPS:en ofta zooma istället. Hade önskat att det skulle gå att stänga av nyp-zoom.

Skärmen är reptålig men inte så reptålig som reklamen och vissa reviews gör gällande. Jag fick rätt snabbt några små repor och köpte ett skärmskydd för att undvika att få fler. Först köpte jag ett skärmskydd på Kjell & Co som man skulle skära till själv men det var svårt att få snyggt så jag köpte ett färdigskuret istället:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00B8CGLY8/ref=oh_details_o01_s00_i00?ie=UTF8&psc=1
Funkar bra men det verkar bli repigt rätt fort så man måste nog byta då och då om man använder GPS:en mycket.
 
Garmin Oregon 600

Jag har inte haft displayskydd på mina gamla GPS-enheter, ej heller på mina telefoner. Däremot på kameran har jag dylikt. Min iPhone-skärm ser fortfarande OK ut , fast nån repa har jag på nån gammal GPS-skärm. Skulle nog också vilja ha ett displayskydd på min nyinköpta Garmin Oregon 600.

Oregon 600 är en trevlig bekantskap, fast den knarrar något i det plastiga höljet. Dock verkar det tåla tuffa tag, konstaterar jag efter att oundvikligen ha tappat och jonglerat med enheten. En ganska dyr GPS, hade egentligen tänkt mig stanna på eTrex nivån, men mycket lull-lull på denna gjorde den frestande. Handlade den för 3189 kr. Uppdaterade programvaran från v2.60 till dagens v3.10. Har fått några mjukvarukrascher, så helt stabil är inte heller den senaste mjukvaru-uppdateringen.

Från ett gammalt kontokort klippte jag till en halvt frimärksstor plastbit som jag la i botten på batterikammaren, för att automatiskt kunna ladda de två NiMH-batterierna via den anslutna USB-kabeln.
 
Hejsan!

Det där med kontokortet förstår jag inte. Jag har en 650 och den laddar automatisk när jag kopplar in USB-sladden.

Trevlig höst!
Steen
 
Oregon 600

Oregon 600 är snikvarianten, som levereras utan "Rechargeable Ni-MH Battery Pack", se bilden.

I stället använder jag två laddningsbara AA-batterier, och för att bottenkontakten i batterikammaren skall slutas, så har jag klippt till nämnda plastbit. Därmed emulerar jag det plana höljet hos ett "Battery Pack" och får batterierna laddade, när USB-sladden ansluts.
 

Bilagor

  • GarminBatteryPack.png
    GarminBatteryPack.png
    172.5 KB · Visningar: 2,072
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
viggoboy Strömförsörjning till Oregon 300 Navigering 33
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
Anders H-teg Software version Oregon 300 Navigering 7
Anders H-teg Nöjd, nybliven GPS-ägare (Oregon 300) Navigering 9
viggoboy Nollställ Total distans OREGON 300 Navigering 6
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
jasy Ny Firmware Colorado 300 / Oregon 300 Navigering 7
Starwin Problem med Oregon 300 Navigering 16
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
viggoboy Garmin Oregon Navigering 2
maaacus Garmin Montana 680 vs Oregon 650 Navigering 4
Joakim.e Oregon 600 vs 650 Navigering 2
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
anteboy65 Oregon visar kartbilden med fel färger Navigering 6
Jorden runt Garmin Oregon/Montana xxxT Topografi Navigering 6
niking Tillökning i Garmin Oregon-familjen Navigering 1
aventyrare69 Garmin Oregon 450 vs Edge 705 Navigering 4
Adam-Ludvig Garmin Oregon 550 och spårlogg Navigering 2
T24x4 Överföra waypoints från Oregon 550 till PC Navigering 5
Curt V Erfarenhet av Garmin Oregon 550t Navigering 4
iwalkalonelyroad Garmin Oregon 400, sjokort?? Navigering 0
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
Lillith Garmin oregon 450. Hvordan laste inn kart ? Navigering 3
L.A. Oregon, Dakota el. likn Navigering 2
IMCE Oregon 550 järnvägar Navigering 1
ingam GPSMap 62st - Oregon 550t Navigering 16
dahlgren Oregon waypoint och geocache Navigering 1
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
IMCE Problem med Oregon 550 Navigering 0
AndersL69 Nya Garmin oregon 550 Navigering 8
iwalkalonelyroad Oregon 400t - dålig mottagning på första försöket. Navigering 5
Jonas.O Garmin Oregon Navigering 8
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
putchi Garmin Oregon 400t Navigering 6
Waldmann Japankartor till Garmin Oregon Navigering 0
ei78 Colorado vs Oregon Navigering 16
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Humpe Oregon och ikoner Navigering 0
steffe59 Oregon problem Navigering 28
Mija F Garmin Oregon Navigering 84
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
thontz Fastighetskartan Colorado 300 Navigering 3
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...