3 pounds för de 3 stora

Lite svårare

1 pound är väl 453g? Så 3 pound borde väl vara 1360g
Svenska skålpund är 425g dvs 1275g

Det här är mina 17 för 3
- Ryggsäck hemagjord 156g
- Sovsäck Western Mountaneering Highlight 507g med packpåse
- Sovsäcksöverdrag hemmasydd i GTX 424g med packpåse
- Liggunderlag Cellplast 160g
- Anorack Patagonia Pneumatic Pullover 279g
- Tierra packlite byxa 291 g
- Förstärkningsplagg Marmot Driclime 367g
- Strumpor Ullfrote sport 72g
- MSR pocket rocket 85g
- Sked i björk hemmagjord 9,5g
- Kastrull Triangia titan 1,75L
- Ficklampa Photon kopia 9g
- Kniv CRKT peck 26g
- Tändsticksburk 18g
- Gas Primus 225g flaska 355g
- 3/4 100g chokladkaka 75g
- kreditkort 12 g

Och på 1357 under 3 pound
- Ryggsäck hemagjord 156g
- Sovsäck Western Mountaneering Highlight 507g med packpåse
- Sovsäcksöverdrag hemmasydd i GTX 424g med packpåse
- Liggunderlag Cellplast 160g
- 1L trangia al gryta 80g
- tändsticksburk 18 g
- kreditkort 12 g

Och 3 svenska skålpund

- Ryggsäck hemagjord 156g
- Sovsäck Western Mountaneering Highlight 507g med packpåse
- Sovsäcksöverdrag hemmasydd i GTX 424g med packpåse
- Liggunderlag Cellplast 160g
- tändsticksburk 18 g
 
Senast ändrad:
Kul att den här tråden vaknar till liv efter alla år :)
I sådana här sammanhang är det ju alltid spännande med utrustningslistor, men framförallt vilka de tre stora är. Sedan behöver man gärna diskutera, eller specificera, förutsättningarna. Typ "sommartur i fjällen, med nattemperaturer nära noll, men inte mycket under" eller liknande.
Amerikanska SUL, och mycket UL, bygger IMHO på att man där borta sällan vandrar eller behöver vandra/slå läger ovan trädgränsen. Gör man det så finns ändå skyddande skog max någon timma bort. Detta gör att man kan ha lättare shelters än i de svenska fjällen.
Sedan är det också intressant att diskutera hur mycket man är villig att låta en lätt packning gå ut över komforten, som LightDan nämner.

Jörgen
Fördelen med utrustningen jag listade i ett tidigare inlägg är att den fungerar under alla förhållanden under barmarksäsongen, den enda hänsyn jag behöver ta är om jag ska gå på lågland eller högland.

Jag kan som sagt lätt komma under 3 pounds (ca 1360 g om man räknar med amerikanska mått vilket verkar mest rimligt.) Detta offrar dock en del komfort både vid vandring och i lägret och det är något känsligare för väder.
De justeringar jag kan göra för lågland (med befintlig utrustning jag redan äger) är:
Bära: Haglöfs LIM Lite 25 ryggsäck med Cuben-liner: 369 g.
Bo: Hemmagjord tarp i polycryo, 142 g med linor, mygghuva från Biltema 14 g = 156 g.
Som vattentät underlag kan jag ha poncho (räknar då vikten bland kläder) eller ett polycryounderlag à 36 g. Under helt riktiga förhållanden kan jag till och med skippa mygghuvan.
Sova: Mammut Alpine Mat UL 146 g och EE-quilt utan elastiska band, 300 g = 446 g.
Total vikt, min: 369+142+446= 957 g, max 369+192+446= 1007 g.
Till och med om jag räknar in ponchon kommer jag gott under gränsen (Sea to Summit Ultra-sil tarp-poncho, 178 g) med sammanlagt vikt 1149 g.

I fjällen blir det lite mer på gränsen, men fungerar fortsatt, Bära och Sova ville då bli det samma, Bo skulle bli: Zpacks tarp, med linor och tältpinnar: ca 225 g och Borah Gear Cube Bivy 143 g, tillsammans ca 368 g.
Sammanlagt vikt av de tre stora för fjället: 369+368+446= 1183 g.

Denna lilla viktvinsten i förhållande till uppoffringar är dock helt fel för mig, någon skulle säkert tycka att det är värt det och andra drar den gränsen långt tidigare än vad jag gör, detta är ju helt upp till var och en att finna gränsen.
Dessa 600-750 g extra ger mig all komfort jag kan önska, medan upplevelsen av de sparade grammen ger en sämre tur för en viktskillnad jag egentligen inte klarar att känna då säcken är packad med de kläder och mat som kommer till. Detta är helt enkelt min gräns mellan Ultralight och Stupid light! :)
 
Fördelen med utrustningen jag listade i ett tidigare inlägg är att den fungerar under alla förhållanden under barmarksäsongen, den enda hänsyn jag behöver ta är om jag ska gå på lågland eller högland.

och Stupid light! :)

Helt rätt - till slut blir det nästan ett fånigt jagande på de få sista grammen. Men vi vill alla testa och se om det går. För sen inser nog de flesta att komforten är viktigare. Och att de sista kilot inte känns på ryggen:)

Jag som är både lång och tung (relativt), så de flesta saker väger mer än för en person som är kortare och lättare än mig. Mitt intryck av alla dessa gramjagande thru-hikare i USA är att alla är 165 långa och väger 65 kilo och inte är äldre än 30 år!

Mina egna experiment med detta har bara nått 5.5 kg som minsta vikt och då utan bibehållen sovkomfort. Det var när jag sov på marken under en tarp. Då sov jag på luftmadrass och testade en sommarnatt 2009 att sova på ett UL jysk-liggunderlag. Hua vad obekvämt! Nu har jag gått över till hammock och håller på att pressa 3för3 ned till just 3 kilo. Just nu ligger de tre stora på 3.8 kilo.

Hela packningen, inkl de tre stora, med kök, vattenrening, regnkläder, hygien och ombyte/förstärkningskläder väger i runda slängar 6.1 kilo. Sakta men säkert, en säsong i taget, varefter som jag fortsätter att uppgradera (eller ska jag säga nedgradera) olika utrustningsdetaljer, så sjunker vikten.

Är det inte så vi alla gör?

För tillfället är det tre detaljer jag ska uppgradera.
Byta sovsäck till en quilt - besparing på ca 500 gram.
Byta hammock till DIY-hammock - besparing på ca 250 gram.
Ny tarp, från min första DIY till ett nytt DIY - besparing på ca 150 gram.

Ungefär 900 grams besparing. Och då kommer jag ned till ca 5 kilo, denna gång med bibehållen sovkomfort :)

/Andreas
 
Jag tänker att om man kan spänna fast sig under hängmattan/hammocken så borde man spara en hel del: hängmattan blir då säng, tält och poncho (dagtid). En besparing på minst 500 g.
:-D
Skämt åsido. E oxå gramjägare, inte för sakens skull utan för att jag måste, annars skulle jag inte klara några turer med alla barnen.
Jag vet inte hur lätt jag kan bli om jag tog i ordentligt...men i somras hade vi 40 kg. För 5 pers. I två veckor. Inkl all mat alla dagar. Och några leksaker och kamerautrustning. Plus att jag gick ner 6 kg. Så det var inte långt ifrån att det blev minusvikt på basutrustningen efter skatt (brutto). Nja...bruttovikten blev -1kg om jag räknar på min basvikt, men jag bar ju mer än bara min utrustning.
I vintras, på en baslägertur, hade vi 65 kg. Inkl all mat för 6 dagar, alpinutrustning, längdutrustning, och allt för vintertältning.

Så visst är nyttan större än att bara räkna grammen för sakens skull. Tacka vet jag lättviktsutrustning, annars hade jag inte haft möjlighet att visa barnen naturen på samma sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.