Hur kan en 700-gramsjacka vara ultralätt?

marmotta skrev:
Äh, vaddå? Som mest har jag på överkroppen
en t-shirt, en skjorta, en dunjacka och ett regnskal,
tillsammans c:a 850 gram. 700 gram är väl inte så mycket då!

Men om du istället för dina grejer hade "Fjällräven-lätta" saker på överkroppen skulle det ju inte vara 850 gram utan 3 kg. Ungefär som försvarets splittersäkra väst :)
 
Allt är ju relativt och för några år sen skulle Fj göra en lätt ryggsäck, mellanformatet landade på 2,5 kg och ansågs av konstruktörer och marknadsfolk vara mycket lätt....
Men för att återgå till jackor så väger mina gamla grönlandsjackor in på styft 760 gram, ofodrad, 4 fickor, G1000.
Alla överkroppssytem som inte innebär att man måste bära 24 lagers undervästen är ju relativt lätta...
Jo jag har 130 grams vindblus och G-tex cykeljacka på 220 g oxså men kan inte säga att de är mest funkis på alla övningar. Fj har ju i många år gjort Busshållplats och Snabbmatsfashion oxså, där är givetvis en vinterjacka på 700 g superlätt, det gäller ju att orka med ett supersizemål...samt givetvis att orka bära alla plastkortenen och all den bärbara elektroniken. Märkligt att inte modefärgerna på jackan stog med i reelesen...
 
Arcteryx tyngsta och rejälaste GTX jacka Alpha SV väger 595 gram. Detta stämmer på riktigt, jag har vägt min (stl L). Så att kalla 700 gram för lättvikt känns överdrivet.

Det är väl som när Clas Ohlson skriver "mycket hög kvalitet". Visserligen har dom saker av bra kvalitet i sortimentet, men det är inte alls säkert att det är för dessa produkter det skrivs "hög kvalitet". Reklammakarna bara skriver något dom tycker låter bra. Varför kan inte inköpare och produktutvecklare få skriva katalogtexter, det skulle bli betydligt mer intressant?
 
PetNor; sa:
.....
Jag tror inte att jag ljuger om jag säger att jag hittat säkert 100st alternativ som väger mindre än 700g och fyller samma funktion. Varav den lättaste väger ca 200-250g. Det är 500g lägre!!!
.....
//Peter
Då måste du antingen ha funnit esset bland jackor, jackornas jacka, i den lätta, eller en riktigt usel tyngre jacka. Om du nu inte menar att den lättaste uppfyller bara någon basfunktion du är ute efter, som regntätt, och att just du inte känner behov av andra funktioner.

Mina regnjackor ligger mellan 175 gram och över kilot. Avsevärd skillnad i funktion om man jämför den lättaste med en jacka på 700+. Den lättaste är bara ett regntätt skal med huva och kort dragkedja. De tyngre har hellång dragkedja, fickor med dragkedja, napoleonficka, bättre huva, riktig krage, är längre över rumpan, har tåligare tyg, bra skyddsklaff över dragkedjan, bättre åtdragsmöjligheter.

Raskesven
 
Vandrare; sa:
Det är väl som när Clas Ohlson skriver "mycket hög kvalitet". Visserligen har dom saker av bra kvalitet i sortimentet, men det är inte alls säkert att det är för dessa produkter det skrivs "hög kvalitet". Reklammakarna bara skriver något dom tycker låter bra. Varför kan inte inköpare och produktutvecklare få skriva katalogtexter, det skulle bli betydligt mer intressant?


Det är väl nästa projekt i byråkratsamhället--att precist definera kvalitet inom samtliga produktkategorier. Skratta inte. Det är fullt tänkbart. Ingen har sådan god fantasi som byråkrater som ska hitta på arbetsuppgifter. Förmodligen blir det än värre.
 
" An absolute innovation in the 3-layer jacket segment: Fjällräven introduces Aajma (men) and Larhta (women) which are two of the absolute lightest products on the market./../ Both is supported by an all over 4-way-stretch equipment. /../ 3 439 kr "

En klar överdrift. För det första är det inte den lättaste 3 lagers jackan. Har letat men hittar inte så många viktangivelser men min - Bergans Anatomic LV jakke Dermizax™ 3-Lags. Uppmätt vikt 610g - är lättare.
Jag har inte många gram till på överkroppen men har ingen vikt på min ulltröja i 100% merinoull eftersom den försvann i tvätten :) Har beställt en ny.

Vi har alltså 3 lagers jackor:
Fjällräven Aajma 700 g
Bergans Anatomic 610 g
Bergans Superlett II 440 g
Bergans

3 lagers jackor kan vara lättare eller tyngre i förhållande till andra 3 lagers jackor eller till 2 eller 1 lagers jackor men de lär nog aldrig bli ultralätta om någon kan defineira var gramgränserna går.
 
Rungá; sa:
3 lagers jackor kan vara lättare eller tyngre i förhållande till andra 3 lagers jackor eller till 2 eller 1 lagers jackor men de lär nog aldrig bli ultralätta om någon kan defineira var gramgränserna går.
Amen. Frågan är om ultralätthet är vad man letar efter i en mångsidig vintersportjacka. Själv skulle jag nog hellre ha en jacka som tål att man gör många vurpor i isiga pister än en som väger under två hekto (eller vad nu UL-gränsen kan vara) där lättheten åstadkommits på bekostnad av vävens slitstyrka. Kör man mer längdskidor eller vurpar mindre än mig kan man förstås ha andra prioriteringar. YMMV.
 
Raskesven; sa:
Då måste du antingen ha funnit esset bland jackor, jackornas jacka, i den lätta, eller en riktigt usel tyngre jacka. Om du nu inte menar att den lättaste uppfyller bara någon basfunktion du är ute efter, som regntätt, och att just du inte känner behov av andra funktioner.

Mina regnjackor ligger mellan 175 gram och över kilot. Avsevärd skillnad i funktion om man jämför den lättaste med en jacka på 700+. Den lättaste är bara ett regntätt skal med huva och kort dragkedja. De tyngre har hellång dragkedja, fickor med dragkedja, napoleonficka, bättre huva, riktig krage, är längre över rumpan, har tåligare tyg, bra skyddsklaff över dragkedjan, bättre åtdragsmöjligheter.

Raskesven

Det är klart att de "tyngre" jackorna har fler "underfunktioner" och "stödfunktioner" (för att citera Jörgen fjäderlätt :) ) men dessa funktioner bidrar också till att jackan blir tyngre. Något som en del anser acceptabelt. Det är inga konstigheter med det!

Men om man kan hitta en jacka som väger 500g mindre och ändå har samma "huvudfunktion", måste det väl ändå innebära att 700+ INTE är ultralätt! Eller?
//Peter
 
PetNor; sa:
.....
Det är klart att de "tyngre" jackorna har fler "underfunktioner" och "stödfunktioner" (för att citera Jörgen fjäderlätt :) ) men dessa funktioner bidrar också till att jackan blir tyngre. Något som en del anser acceptabelt. Det är inga konstigheter med det!

Men om man kan hitta en jacka som väger 500g mindre och ändå har samma "huvudfunktion", måste det väl ändå innebära att 700+ INTE är ultralätt! Eller?
//Peter
Det bör väl bero på vad jackans övriga funktioner klarar. Om de extra 500 grammen gör att du kan bo i den så är det väl UL:)

Jag tror vi måste inför begreppen "absolut UL" och "relativ UL". Exempel. Min kamin till min kåta väger 2,5 kg, komplett med skyddskåpa, väska och rubbet. Den är "relativ UL" men inte "absolut UL". Så måste man väl kunna säga? "Absolut UL", då ska vikten ner till någon specifik gräns och allt, eller nästan allt utom sökt huvudfunktion, skalas bort (vikt ner så mycket som möjligt, med viss huvudfunktion uppnådd). "Relativ UL", då är större delen av funktionerna bibehållna jämfört med det tyngre alternativet. Man har lyckats finna en mycket lättare lösning, men går inte lätt i en sbsolutares ögon.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2007-06-06 kl 12:10]
 
Raskesven; sa:
.../ Så måste man väl kunna säga? "Absolut UL", då ska vikten ner till någon specifik gräns och allt, eller nästan allt utom sökt huvudfunktion, skalas bort (vikt ner så mycket som möjligt, med viss huvudfunktion uppnådd)/..
När detta nu avser eld i kåta är "absolt UL" ingen kamin alls eftersom du kan elda utan kamin :)
 
Rungá; sa:
Raskesven; sa:
.../ Så måste man väl kunna säga? "Absolut UL", då ska vikten ner till någon specifik gräns och allt, eller nästan allt utom sökt huvudfunktion, skalas bort (vikt ner så mycket som möjligt, med viss huvudfunktion uppnådd)/..
När detta nu avser eld i kåta är "absolt UL" ingen kamin alls eftersom du kan elda utan kamin :)

Det här är ju kvintesensen i tänket, utan är lättast.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.