Erfarenheter av lätta skydd

Hängmatta är ju intressant. Jag har faktiskt en lätt näthängmatta liggandes någonstans, men har aldrig testat att sova i den. Eller ja, inte en hel natt iallafall - en och annan varm eftermiddag har man väl slumrat bort i den. :) Kanske skulle gräva fram hängmattan och testa på nästa tur.

Och som sagt, var och en blir osalig på sin fason. :)
 
dave1; sa:
Dock har jag svårt att tro att jag personligen skulle värdera tarptältets fördelar högre än fördelarna hos Nallot. För mig personligen har egentligen inte 0,5 kg någon som helst betydelse.

Det är helt ok :)
Nallo är ju ingen dålig lättviktslösning heller. Det handlar ju om vad man prioriterar.

dave1; sa:
En sak jag också funderar lite över är hur de fungerar när det blir kallare, dvs i ett tält uppnår man ju förmodligen en högre temperaturskillnad mellan utsida och innertält än i ett tarptält. Kan det möjligen innebär att man får kompensera med varmare sovsäck el dyl?

Ja, ett dubbelväggigt tält lär ju isolera bättre. Jag ser tarptält som en lösning för de 3 varmare årstiderna.

Schneeberger; sa:
Ursäkta en dum fråga, du har alltså inte något eget tarptent? Har du isåfall erfarenhet av andras tarptent?

Nix, jag har inget eget tarptält och har inte tillbringat några längre stunder i något heller. Däremot har jag sovit gott i betydligt enklare lösningar i betydligt värre väder än jag tänker använda ett framtida tarptält i. Jag har också sovit betydligt sämre i vanliga omständigheter än vad jag skulle ha gjort i ett tarptält.

Det är alltså inte min erfarenhet av tarptält som gör att jag sneglar på den lösningen, utan min erfarenhet av andra lösningar :)

Jag är alltså en typisk sån som Jörgen beskriver som "den som är tveksam till att överge hela komforten hos traditionella tält, men ändå vill ha en lättare lösning."
 
Sarvi; sa:
Hängmatta är ju intressant. Jag har faktiskt en lätt näthängmatta liggandes någonstans, men har aldrig testat att sova i den. Eller ja, inte en hel natt iallafall - en och annan varm eftermiddag har man väl slumrat bort i den. :) Kanske skulle gräva fram hängmattan och testa på nästa tur.
Klart du ska testa! Börja nu på sommaren. Enda nackdelen med näthängmatta jämfört med Hennessy och liknande är just nätet - vinden blåser rakt igenom. Jag har också en näthängmatta. Om det blåser brukar jag använda sovsäcksöverdrag som skydd mot vinden. Mitt system är inte lättvikt, så jag använder det bara på paddelturer.

Hennessy Ultralite (880 gram) och Hyperlite (600 gram) verkar vara intressanta lättviktsalternativ. Vindskydd och regnskydd i ett. Man får komplettera med liggunderlag så att man inte blir kall om ryggen. Hennesy har lätta sådana. Om man saknar träd kan man använda systemet direkt på marken som ett slags tarptent.

Någon som har erfarenhet av Hennessy Hammocks? Finns det andra lättviktsmärken?
 
Re: Re: Hängmatta

estetdrägg; sa:
I svenska språket används bland annat orden vindskydd och regnskydd.
'Väderskydd' kanske?

Även kläder är väderskydd...isf skulle nog "viloskydd" vara en bättre benämning. Oavsätt om det används under en lunch eller ett dygn när man är inregnad så tror jag det passar.

Jag gillar 'bo' mer och mer..

Näe nu drar jag och bumlar
 
Erfarenhet var det...

Martin F, du verkar ha en fantastisk koll på vilka friluftsgrejer som finns. Alltid kul att läsa om saker man inte visste fanns. Här i Norrköping finns inget mer än Team sportia och Intersport, you do the math...

Dock tycker jag att det haltar lite när du i ursprungsinlägget menar på att tarptent är att föredra då du enligt egen utsaga har rätt liten erfarenhet av denna typ av tält. Egna erfarenheter, tydligt redovisade, är det som jag fäster mest vikt vid. När det gäller tarptent verkar det dock inte vara så många på utsidan som testat dessa.

Tolka nu inte detta som ett angrepp på tarptents (finns det inget svenskt ord?) eller lättpackningstänket.

Uffe
 
Re: Erfarenhet var det...

Schneeberger; sa:
Dock tycker jag att det haltar lite när du i ursprungsinlägget menar på att tarptent är att föredra då du enligt egen utsaga har rätt liten erfarenhet av denna typ av tält. Egna erfarenheter, tydligt redovisade, är det som jag fäster mest vikt vid. När det gäller tarptent verkar det dock inte vara så många på utsidan som testat dessa.

Jag förstår din invändning, men det är ju inte direkt dialysapparater vi snackar om här. :)
Även om jag anser att det finns tillräckligt med redogörelser för tarptältens för- och nackdelar på webben för att tycka att det är en bra lösning finns det ännu inte så många tarptält i Sverige.

Nånstans måste man ju börja, och det finns ju en tanke med att hela tråden startades genom att vi frågar om andras erfarenheter.

Jag håller fast vid att jag tycker att tarptält är den mest välbalanserade lösningen, och var och en får såklart lägga vilken vikt den vill vid mitt tyckande.

Det gäller ju för övrigt underförstått i allt man läser. :)
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-22 kl 22:13]
 
Martin F igen...

Det kanske är en språkmässig fråga men det hade varit mer klädsamt att skriva "det förefaller" istället för "det är" om något man inte testat själv :)

Sedan var det där med tänkt användningsområde - i skogen över en helg funkar det mesta, även om jag, till skillnad från andra på utsidan, inte testat att sova under ett duschdraperi. Jag tenderar själv att automatiskt anta att allting rör sig kring en veckotur i Sarek - och då kan faktiskt tältet/skyddet/boningen avgörande om det skall bli en bra erfarenhet eller överlevnadsövning av den surt förvärvade semestern.

Uffe
 
Re: Re: Erfarenhet var det...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Även om jag anser att det finns tillräckligt med redogörelser för tarptältens för- och nackdelar på webben för att tycka att det är en bra lösning finns det ännu inte så många tarptält i Sverige.
Det finns presenningstält sedan länge i Sverige. Tunga dock. Militärens knäppetält till exempel. Eller scouternas presenningstält .

Varför säger ni tarptält förresten? De ser ju ut som hederliga presenningstält. Skillnaden är väl snyggare design och lättare presenningsväv. Tarpaulin betyder ju dessutom presenning på engelska.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.