Erfarenheter av lätta skydd

fson; sa:
Jag har inte mycket glädje av att kunna hålla mig torr liggandes raklång, om jag och min utrustning blir blöta på vägen dit. Mitt 'skydd' ska inte bara förvara en torr och liggande vandrare; det ska ge förutsättningar för vila, att ladda om och dessutom utgöra en del av njutningen och glädjen med utevistelsen. Det ska vara en plats att tillbringa sköna stunder och dagar på när jag inte vill vandra. Det ska var en utgångspunkt för dagsturer, fotosessioner och fiskeutflykter. Det ska vara en plats där vänner kan umgås.

Precis! Allt det där är viktiga funktioner, som jag avser uppfylla när jag köper ett tarptält.
 
dave1; sa:
Och viktmässigt tycker jag skillnaden är liten. Nallo 3GT ger under kilot/person om man är 3 stycken. Tarptents cloudburst väger ca 1160g och i den viktklassen har ju t ex Terra Nova enmanstält och Akto är inte fasligt mycket tyngre.

Ja, det är klart att skillnaden blir liten om man väljer att byta räknesätt så att det passar in...

Räknar du istället likadant överallt ser du att
ett Nallo 3 GT är dubbelt så tungt per person som ett Rainshadow, och ett Akto är nästan tre gånger så tungt som ett Cloudburst:

Nallo 3 GT: 2,8/3 = 0,93 per person
Tarptent Rainshadow: 1,2/3 = 0,4 per person.

Akto: 1,5 per person
Tarptent Cloudburst 1,1/2 = 0,55 per person.
 
Hängmatta

Jag har erfarenheter av hängmatta, bivacksäck och tält. Finns träd att tillgå föredrar jag hängmattan. Min favorit faktiskt, <b>mycket</b> bekvämare än att sova på marken. Det jag använder idag är inte så lättviktigt: En mexikansk hängmatta, en presenning som spänns upp ovanför, ett enkelt liggunderlag (för att inte bli kall om ryggen) och en sovsäck. Jag har använt detta på paddlingsturer och det funkar utmärkt. Det är inga problem att tälta på öar där bra tältplatser saknas - så länge det finns två träd på lämpligt avstånd från varandra.
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Vi avrundar vår serie om grunderna i "de tre stora" med Jörgens artikel om lätta skydd
Ni har inte tagit upp hängmatta i artikeln. Jag funderar på att införskaffa Ultralite Backpacker från Hennessy Hammocks.

På havspaddlingsturer i Spanien brukar jag sova direkt på stranden i bivacksäck/sovsäck. Där är det inte lagligt att tälta på stränderna, men bivacksäck är helt okej. Om temperaturen tillåter sover jag direkt på sanden utan liggunderlag. Bekvämt faktiskt.

Lill-Olle; sa:
Är skydd eran översättning av 'shelter'? Det måste ju finnas ett bättre ord, som inte får en att tänka på knäskydd mm.

Inkvartering? Härbärgering? Lä, Beskärm, remis, väderfristad?
I svenska språket används bland annat orden vindskydd och regnskydd.
'Väderskydd' kanske?
 
Re: Hängmatta

I svenska språket används bland annat orden vindskydd och regnskydd.
'Väderskydd' kanske?

Även kläder är väderskydd...isf skulle nog "viloskydd" vara en bättre benämning. Oavsätt om det används under en lunch eller ett dygn när man är inregnad så tror jag det passar.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
dave1; sa:
Och viktmässigt tycker jag skillnaden är liten. Nallo 3GT ger under kilot/person om man är 3 stycken. Tarptents cloudburst väger ca 1160g och i den viktklassen har ju t ex Terra Nova enmanstält och Akto är inte fasligt mycket tyngre.

Ja, det är klart att skillnaden blir liten om man väljer att byta räknesätt så att det passar in...

Räknar du istället likadant överallt ser du att
ett Nallo 3 GT är dubbelt så tungt per person som ett Rainshadow, och ett Akto är nästan tre gånger så tungt som ett Cloudburst:

Nallo 3 GT: 2,8/3 = 0,93 per person
Tarptent Rainshadow: 1,2/3 = 0,4 per person.

Akto: 1,5 per person
Tarptent Cloudburst 1,1/2 = 0,55 per person.

När jag såg igenom Henry Shires' sortiment var enpersonsalternativen Rainbow och Contrail.
Rainbow ifrågsattes av Jamo; har jag förstått
har Contrail fördelen att kunna pinnas ned i ändarna
(verkar rätt väsentligt för mig under de många åskstormar jag kan vänta); men det kräver en stav
till uppsättning. Utrymmet kommer jag inte ihåg men
det handlade om 2.1 m^2 för Rainbow att jämföra
med 1.7+0.8 för Akto, och ej tillrådligt med matlagning
(enligt SHires själv). Det är iaf rätt knappt
och ngt att ta med i beräkningen.

Så därför har jag granskat Rainbow 2 och Cloudburst som
är för 2; men ger väldigt generöst golvutrymme för 1.
(notabelt att det brittiska paret som testade Cloudburst
placerade packningen utanför tältet, men ansåg sig kunna lag mat framtill, utom vid regn, kanske).

Då handlar det om 0.5 kg:s besparing för mig
(0.3 för användare av nya Akto), om nu det kan löna sig. Men en fråga som uppstår (apropå rubriken Erfarenheter) är: blir det kallare eller varmare av
att ligga en, och blir det mer eller mindre
kondens (antar det senare)? Bägge kan ju vara intressanta under frostnätter (men, hm, kan jag vänta minus i tältet, får jag väl ta min tyngre sovsäck?)

Knepigt, detta. Livet var enklare när man inte visste nåt och lättpackning bara handlade om att lämna saker hemma.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
dave1; sa:
Och viktmässigt tycker jag skillnaden är liten. Nallo 3GT ger under kilot/person om man är 3 stycken. Tarptents cloudburst väger ca 1160g och i den viktklassen har ju t ex Terra Nova enmanstält och Akto är inte fasligt mycket tyngre.

Ja, det är klart att skillnaden blir liten om man väljer att byta räknesätt så att det passar in...

Räknar du istället likadant överallt ser du att
ett Nallo 3 GT är dubbelt så tungt per person som ett Rainshadow, och ett Akto är nästan tre gånger så tungt som ett Cloudburst:

Nallo 3 GT: 2,8/3 = 0,93 per person
Tarptent Rainshadow: 1,2/3 = 0,4 per person.

Akto: 1,5 per person
Tarptent Cloudburst 1,1/2 = 0,55 per person.

Jag erkänner att jag har dålig koll på tarptältens specifikationer och jag har inte testat något så jag vet inte hur de är. Dock har jag svårt att tro att jag personligen skulle värdera tarptältets fördelar högre än fördelarna hos Nallot. För mig personligen har egentligen inte 0,5 kg någon som helst betydelse. Nallot är tillräckligt lätt. Det vore dock intressant att testa ett tarptält men samtidigt tror jag inte det skulle kunna ersätta, utan endast komplettera nallot. En sak jag också funderar lite över är hur de fungerar när det blir kallare, dvs i ett tält uppnår man ju förmodligen en högre temperaturskillnad mellan utsida och innertält än i ett tarptält. Kan det möjligen innebär att man får kompensera med varmare sovsäck el dyl?
 
Ursäkta en dum fråga, du har alltså inte något eget tarptent? Har du isåfall erfarenhet av andras tarptent?

Uffe


Precis! Allt det där är viktiga funktioner, som jag avser uppfylla när jag köper ett tarptält. [/QUOTE]
 
Re: Re: Hängmatta

estetdrägg; sa:
I svenska språket används bland annat orden vindskydd och regnskydd. 'Väderskydd' kanske?

Även kläder är väderskydd...isf skulle nog "viloskydd" vara en bättre benämning. Oavsätt om det används under en lunch eller ett dygn när man är inregnad så tror jag det passar.
Väderskydd är ett hyfsat etablerat ord i svenska språket. Det används för liknande företeelser som det skydd som diskuteras i den här tråden. Googla på ordet så får du se. Ordet verkar inte användas så ofta för klädesplagg - i alla fall inte enligt Google.

Viloskydd skull nog också funka. Hittade inga träffar när jag googlade. Nytt ord!?

Shelter kan betyda allt möjligt i engelska språket.
 
--------------------------------------------------------------------------------
fson (Per Folkesson) skrev:
Jag har inte mycket glädje av att kunna hålla mig torr liggandes raklång, om jag och min utrustning blir blöta på vägen dit. Mitt 'skydd' ska inte bara förvara en torr och liggande vandrare; det ska ge förutsättningar för vila, att ladda om och dessutom utgöra en del av njutningen och glädjen med utevistelsen. Det ska vara en plats att tillbringa sköna stunder och dagar på när jag inte vill vandra. Det ska var en utgångspunkt för dagsturer, fotosessioner och fiskeutflykter. Det ska vara en plats där vänner kan umgås.

--------------------------------------------------------------------------------

Så ser jag också på saken. Dessutom har du en fristad från myggen!

dave1; sa:
En sak jag också funderar lite över är hur de fungerar när det blir kallare, dvs i ett tält uppnår man ju förmodligen en högre temperaturskillnad mellan utsida och innertält än i ett tarptält. Kan det möjligen innebär att man får kompensera med varmare sovsäck el dyl?

Nått som brukar glömmas bort när man jämför olika alternativ
 
dave1; sa:
Jag erkänner att jag har dålig koll på tarptältens specifikationer och jag har inte testat något så jag vet inte hur de är. Dock har jag svårt att tro att jag personligen skulle värdera tarptältets fördelar högre än fördelarna hos Nallot. För mig personligen har egentligen inte 0,5 kg någon som helst betydelse. Nallot är tillräckligt lätt. Det vore dock intressant att testa ett tarptält men samtidigt tror jag inte det skulle kunna ersätta, utan endast komplettera nallot. En sak jag också funderar lite över är hur de fungerar när det blir kallare, dvs i ett tält uppnår man ju förmodligen en högre temperaturskillnad mellan utsida och innertält än i ett tarptält. Kan det möjligen innebär att man får kompensera med varmare sovsäck el dyl?

Testen jag länkade till innehåller en del erfarenheter av kalla nätter. Jag tror det är helt klarlagt
att Tarptents är väl så vattentåliga som tält,
men kallare. Nu vänatr vi på de Erfarenheter som trådens rubrik utlovar.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Vad har ni för erfarenheter?

Som liten tog jag det som fanns,t.ex vaxduk,pressenning och duschdraperi i nämnd ordning innan jag började tjäna egna pengar.Tälten har varierat från lågpris till 'high-end',men det enda utpräglade 'lättviktstält' jag kan hänvisa till finns recenserat här på utsidan.

Som en tidigare skrev undrar jag också varför ni inte har tagit upp Hammock'ar?


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.