3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

Sarvi; sa:
Skulle nog hellre köra 4 för 4 i bekvämlighetens namn. Liggunderlaget blir då den fjärde prylen.

Vi räknar in liggunderlaget i de tre (ihopbakat med sovsäcken i sovutrustning). Så på mitt språk är det där 4 för 3.
Och den höga komfortnivån visar ju att man inte behöver offra komfort för lättare vikt.
 
Jo precis, men med tre kilo som gräns/mål måste(?) man offra något av komfortdetaljerna "ryggsäck med ram/avbärarbälte", "uppblåsbart liggunderlag" och "tvåväggstält". Iallafall om man räknar på solovandrare. Med fyra kilo som gräns/mål behöver man inte tulla på något av dessa. Syftet med mitt exempel var att visa hur lätt man kan komma även om man inte byter bort tvåväggstältet, ryggsäcken med ram eller det uppblåsbara liggunderlaget till tarp/tarptält, ryggsäck med vikt liggunderlag som förstyvning och tunt cellplatsliggunderlag. Vi har ju sett i tidigare trådar att många är skeptiska mot en eller flera av dessa alternativa lösningar, med hänvisning till komfort eller säkerhet så jag försökte bara visa på hur lätt man kan komma med förhållandevis "traditionella" lösningar.

Jag vet att ni räknar liggunderlag och sovsäck som en post, men det blev ju ingen klatschig slogan med "3 för 4" i min räkneövning. ;)
 
Sarvi; sa:
Jo precis, men med tre kilo som gräns/mål måste(?) man offra något av komfortdetaljerna "ryggsäck med ram/avbärarbälte", "uppblåsbart liggunderlag" och "tvåväggstält". Iallafall om man räknar på solovandrare. Med fyra kilo som gräns/mål behöver man inte tulla på något av dessa. Syftet med mitt exempel var att visa hur lätt man kan komma även om man inte byter bort tvåväggstältet, ryggsäcken med ram eller det uppblåsbara liggunderlaget till tarp/tarptält, ryggsäck med vikt liggunderlag som förstyvning och tunt cellplatsliggunderlag.

Jo, du har helt rätt - som ensamvandrare kan det vara svårt att komma ner i 3 och samtidigt bibehålla "traditionell" utrustning.
Men 4 är ju inte fy skam det heller. 3 för 3 är ju (trots allt) inget självändamål, och att komma ner i 4 med så hög komfort visar som du säger att man inte behöver vara en fanatiker för att lättpacka. Det räcker att vara en klok vandrare :)
 
3 3 är en bra enkel regel, även om vi behöver fler prylar för att vara ute 3 dygn eller fler. Till dagsutflykter räcker ju med regnjacka, matpaket och sittlapp.
Att lättfilosofin har börjat landa får vi tacka bl Jörgen och Martin för, bravo.
Men att få branchen att förstå att rejält är ute kommer inte att ske över en natt och sannorlikt inte utan moteld.
Åke N har för mig berättat varför delar av det en gång lätta försvann. Reklamationer!
Jag själv är övertygad om att med lättare grejor kommer reklamationerna att stiga och oförståendet till hur grejorna skall användas att bli nästa stora pedagogiska insatsmål från herrar skribenter. Måtte ni lyckas!
Givetvis är min rygg glad över att ryggsäcken minskat med 2,9 kg, sovsäck och liggunderlag med 2,2 kg och bivac med 2,6 kg. Men gladast är jag nog att min rörligabilders utrustning minskat med nära 5 kg! Sic! Jo mina 3 väger in under 3.
Nästa detalj som kan lättas betydligt är köket med kringuntrustning!
Klippa tandborste är väl inte intressantast men väl att finna små och vikteffektiva vardagsprylar. Härvid är Utsidan suverän!

go tur
[Ändrat av johankse 2007-05-27 kl 14:39]
 
johankse; sa:
Åke N har för mig berättat varför delar av det en gång lätta försvann. Reklamationer!
Jag själv är övertygad om att med lättare grejor kommer reklamationerna att stiga och oförståendet till hur grejorna skall användas att bli nästa stora pedagogiska insatsmål från herrar skribenter. Måtte ni lyckas!

Lite OT, men:

När jag köpte mitt Nallo 3 bad jag Hilleberg att sy in två extra fickor för småprylar i innertältet. Jag gillar att kunna lägga glasögonen i en separat ficka, helt enkelt, för att slippa gräva efter dem om man måste upp på natten.

Man jag passade också på att fråga varför de inte körde med dubbla fickor, det väger ju minimalt extra och är rätt schysst i största allmänhet. Förklarigen var den att de testat, men eftersom folk tenderar att lägga stora grejer, typ systemkameror, i fickorna så ger dubbla fickor möjligheten att tynga ner tältet så mycket att det förlorar formen, och man riskerar att sömmarna till fickorna tar stryk. Så pga att vi konsumenter beter oss korkat får vi "underdesignade" grejer...

Eller så var det bara en kass ursäkt... Men eftersom reklamationer kostar en hel del så har jag trots allt en viss förståelse för tillverkarna här. Själv tillhör jag f.ö. kategorin misshandla-prylar-människor, så ibland tycker jag det är värt lite extra vikt = stryktålighet (det följs ju ibland åt).
 
Få se, var är jag idag.
För fjällen:
Ryggsäck, 900-1000 gram
Sovsäck, 600
Madrass, 316
Tält, 1770
3.6-3.7 kg

Ryggsäcken är ju ny, och jag har kommit underfund med hur den ska packas; den bör räcka för 10 dagar.
Det enda som det är alternativ till är förstås tältet,
och det får troligen bli till nästa år. Jag hoppas klara
en norge-tur på 15 kg (varav 7 kg mat) på ryggen
(varvid jag räknar in min lilla kamera, kartfodralet och långbrallorna, samt dunjackan).

Söderut:
Ryggsäck 1.7 kg (inte lättvägd, men lättare än angivet)
I övrigt samma.

Varför tyngre ryggsäck? På lång resa, med
eventuella stugnätter, säkerligen en del övernattningar
i byar (jag gör inte en tur utan flera)
betyder hanteringskomforten erfarenhetsmässigt
en hel del - att vissa saker som bara behövs där och då är lätta att plocka fram. Säcken har lock med två fickor.


Även här är ambitionen att varje tur ska starta med 8 dagars mat i säcken, och en packningsvikt av högst 15 kg, utom i något enstaka fall.
 
marmotta skrev:
Söderut:
Ryggsäck 1.7 kg (inte lättvägd, men lättare än angivet)
I övrigt samma.

Varför tyngre ryggsäck? På lång resa, med
eventuella stugnätter, säkerligen en del övernattningar
i byar (jag gör inte en tur utan flera)
betyder hanteringskomforten erfarenhetsmässigt
en hel del - att vissa saker som bara behövs där och då är lätta att plocka fram. Säcken har lock med två fickor.

Annars kanske man kan tänka sig att ta den lättare säcken och komplettera med en liten "nylonpåse med remmar" som man har nödvändigheterna i under resan. Typ Mountain Hardwear Scrambler, 310 g (finns på Addnature). Sedan stoppar man undan den när man vandrar.
 
johankse; sa:
Åke N har för mig berättat varför delar av det en gång lätta försvann. Reklamationer!

Ja, när man har konsumenter som är vana vid att köpa bombsäkra prylar kan det bli problem med lättare grejer.

Jag diskuterade precis det med Hilleberg-folket på Fair Enough. Deras varumärke hindrar dem från att ta fram lättare tält eftersom användarna förutsätter att alla Hillebergprodukter har samma väl tilltagna hållbarhetsmarginaler.
De har haft sura konsumenter som har bytt sitt Nammatj mot ett Nallo och blivit besvikna på att grejerna inte håller lika bra. Nallo har de ju tvingats "uppgradera" gång på gång, och riktigt lätta lösningar som Rajd är något de helst skulle vilja slippa att sälja i Sverige helt och hållet.

Idag har de dock en fördel av att Nallo och Nammatj har närmat varandra i pris så att vi konsumenter fattar att Nallo inte bara är en billigare variant, utan en variant för lättpackare som förstår skillnaden i konstruktion.

Men med dagens friluftskonsumenter, som nog gör kortare turer - och mer sällan - kan faktiskt lättare utrustning med mindre tilltagna hållfasthetsmarginaler funka riktigt bra.

Sen är det ju också så att det inte MÅSTE bli klenare grejer bara för att de är lättare.
 
Sarvi; sa:
Skulle nog hellre köra 4 för 4 i bekvämlighetens namn. Liggunderlaget blir då den fjärde prylen. Med 4 för 4 får man utrymme för en mer konventionell och större rygga, ett riktigt tält, ett komfortabelt uppblåsbart liggunderlag och en skön dunsovsäck. T.ex:

1: En ryggsäck med topplock, avbärarbälte och intern ram:
GG Nimbus Meridian, 1600 g

2. Ett 2-väggs enmanstält:
Helsport Ringstind 1, 1400 g

3. En dunsovsäck med halvlång dragkedja, kapacitet ~0 C.
Marmot Hydrogen Reg, 600 g

4. Ett uppblåsbart liggunderlag:
Insulmat Uberlite: 250 g

Summa 3950 gram, och inte någon komfort offrad överhuvudtaget.

Du gör ju ett antagande om att du behöver offra komfort för att klara 3 för 3. Det är möjligt att det är så för dig, men för mig har det inte varit så. En av de mest överraskande slutsatserna för mig var att jag inte upplevde någon komfortförlust alls när jag gick över till lättpackning. Men jag har ju också ett uppblåsbart liggunderlag, eftersom jag vet att cellplast för det mesta innebär en mindre skön sömn för min del.

Däremot innebar tarptältet inte bara mindre att bära utan också en boendmiljö som jag totalt sett trivs bättre med. Framförallt eftersom kondensproblemen minskat och närheten till naturen ökat. Och den lättare ryggsäcken har inte heller inneburit att jag upplevt sämre komfort eftersom packningen har blivit så mycket lättare. Totalt sett alltså både lättare och skönare. Jag vet att det låter märkligt, men det är ett skäl till varför jag är så entusiastiskt inför det här med lättpackning.

Jörgen
 
alven; sa:
marmotta skrev:
Söderut:
Ryggsäck 1.7 kg (inte lättvägd, men lättare än angivet)
I övrigt samma.

Varför tyngre ryggsäck? På lång resa, med
eventuella stugnätter, säkerligen en del övernattningar
i byar (jag gör inte en tur utan flera)
betyder hanteringskomforten erfarenhetsmässigt
en hel del - att vissa saker som bara behövs där och då är lätta att plocka fram. Säcken har lock med två fickor.

Annars kanske man kan tänka sig att ta den lättare säcken och komplettera med en liten "nylonpåse med remmar" som man har nödvändigheterna i under resan. Typ Mountain Hardwear Scrambler, 310 g (finns på Addnature). Sedan stoppar man undan den när man vandrar.


Påminner om den tiden när jag bodde i stugor och
hde dagsbehovet i en Kånken e.d. inuti den större
säcken.

Problemet är nog att jag, speciellt med tanke på evt.
proviantering, kan komma att överskrida komfortvikten
för GG-säcken. Jag har provgått den gott och väl
25 km och är inte helt sams med justeringen;
och då vägde bagaget c:a 14 kg-
Min TNF Prophet svävar, med 15 kg.
 
johankse; sa:
3 3 är en bra enkel regel, även om vi behöver fler prylar för att vara ute 3 dygn eller fler. Till dagsutflykter räcker ju med regnjacka, matpaket och sittlapp.

Men att få branchen att förstå att rejält är ute kommer inte att ske över en natt och sannorlikt inte utan moteld.

Åke N har för mig berättat varför delar av det en gång lätta försvann. Reklamationer!




go tur
[Ändrat av johankse 2007-05-27 kl 14:39]




Det han säger kan inte vara hela sanningen
(nu tänker jag inte på just Fjällräven).

Mitt favoritexempel är
Karrimor Condor 65-80, en enkel och robust säck
som vägde 2.1 kg; som kunde ändras från 65 till 80
genom att man drog ned två blixtlås.
Utrymmet var dessutom delat med en säckbotten
inuti och en lucka nedtill med blixtlås.


vad hade den vägt
utan dessa finesser? (inte fasen behövde jag några 80 liter)? Den förbättrades senare, med lite extra stoppningar till 2.5 kg. Samtidigt sattes en massa
hårdplastdetaljer in, bl a en dubbelvikt,
med tydlig brottanvisning,
i bältesspännet. Det fanns folk som pajade sitt
bälte i det allra innersta av Sarek. Tungt, orejält,
bara lite mer bjäfs. Utveckling för dess egen skull?
 
marmotta skrev:
Problemet är nog att jag, speciellt med tanke på evt.
proviantering, kan komma att överskrida komfortvikten
för GG-säcken. Jag har provgått den gott och väl
25 km och är inte helt sams med justeringen;
och då vägde bagaget c:a 14 kg-
Min TNF Prophet svävar, med 15 kg.

Återknyter ju till gamla resonemang om lättvikt vs bärsystem; jag har själv beslutat mig för att offra "3 för 3" på sommarens turer, eftersom jag i båda fall kommer få bära mat för två pers och i det andra fallet även all annan utrustning för den andre. Hade idéer om en GoLite Pinnacle, men tror att det kommer bli trist att bära uppåt en 18-19 kilo i den. Vill i alla fall inte chansa utan att ha fått känna på hur den sitter.

Sporten blir nu att få plats i ca 65 liter :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.