3 för 3! Glöm tandborsklippandet!

skogsvakt; sa:
har jag missat nåt? ;)
För mig är det helt omöjligt och otänkbart att komma ner till 3 kilo sammanlagt för dom sakerna. Man måste ju i princip sova i hemsytt tarp och sy egen rygga.

Håller med här. Jag vandrar företrädesvis i fjällen och gärna på turer över en vecka. För en sådan tur (solo) finner jag det stört omöjligt att komma ned i 3-för-3, om man inte förmår att sy en egen ryggsäck och om man vill ha ett fullgott skydd i form av tält. Jag gillar ert motto, men är inte risken att det uppfattas som ett extremt UL-tänkande om det inte ligger inom den vanlige frilufsarens räckvidd?

En idé här vore kanske att presentera lösningar med inköpta prylar (och även total budget) som håller för 3-för-3-begränsningen. Eller finns det överhuvudtaget sådana lösningar?


[Ändrat av tjonsson 2007-05-08 kl 10:20]
 
tjonsson; sa:
En idé här vore kanske att presentera lösningar med inköpta prylar (och även total budget) som håller för 3-för-3-begränsningen. Eller finns det överhuvudtaget sådana lösningar?


[Ändrat av tjonsson 2007-05-08 kl 10:20]

Kommer. Vi måste ju ha något att skriva om nästa vecka också :)

Men lätta ryggor är fortfarande en bristvara på den svenska marknaden.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
tjonsson; sa:
En idé här vore kanske att presentera lösningar med inköpta prylar (och även total budget) som håller för 3-för-3-begränsningen. Eller finns det överhuvudtaget sådana lösningar?

Kommer. Vi måste ju ha något att skriva om nästa vecka också :)

Men lätta ryggor är fortfarande en bristvara på den svenska marknaden.

Jörgen

Utmärkt! Men för min del får ni gärna även lista importsäckar, bara de går att få tag på överhuvudtaget.
 
3 för 3 komfortabla för 1

tjonsson; sa:
Jag vandrar företrädesvis i fjällen och gärna på turer över en vecka. För en sådan tur (solo) finner jag det stört omöjligt att komma ned i 3-för-3, om man inte förmår att sy en egen ryggsäck och om man vill ha ett fullgott skydd i form av tält.

Nu känner jag lite negativ energi från dig ;)
Jag kan ganska snabbt plocka ut ett riktigt komfortpaket med både hängslen och livrem åt dig:

Sova: ME Dewline + Thermarest Prolite 3 (fullängd) = 670 + 570
Skydd: Terra Nova Laser Competition = 900
Bära: Granite Gear Virga (60 liter) = 900

Summa: 3040, vilket är väldigt bra för så hög komfortnivå OCH ensamvandring. Med skumplast istället för uppblåsbart liggunderlag kan du hamna under 3, eller välja ett tyngre tält.

Det finns såklart fler kombinationer, och det enda som är klurigt att hitta på svenska butikshyllor är ryggsäck kring kilot.
 
tjonsson; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
tjonsson; sa:
En idé här vore kanske att presentera lösningar med inköpta prylar (och även total budget) som håller för 3-för-3-begränsningen. Eller finns det överhuvudtaget sådana lösningar?

Kommer. Vi måste ju ha något att skriva om nästa vecka också :)

Men lätta ryggor är fortfarande en bristvara på den svenska marknaden.

Jörgen

Utmärkt! Men för min del får ni gärna även lista importsäckar, bara de går att få tag på överhuvudtaget.

Vi kommer att göra lite "paket" utifrån olika grundförutsättningar. Sedan är det naturligtvis så att om man landar på 3,1 kg så har man ju ändå tagit steget mot något som kan radikalt öka njutningen på färden. Men berätta inte för någon att jag sagt detta...

Jörgen

PS. Fixering vid gränser som lätt används för "vi-och-dom-diskussioner" försöker jag undvika. Så "3 för 3" är tänkt som inspiration, inte som en belastning.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Nu känner jag lite negativ energi från dig ;)
Jag kan ganska snabbt plocka ut ett riktigt komfortpaket med både hängslen och livrem åt dig:

Sova: ME Dewline + Thermarest Prolite 3 (fullängd) = 670 + 570
Skydd: Terra Nova Laser Competition = 900
Bära: Granite Gear Virga (60 liter) = 900

Att gnälla är en norrländsk rättighet (vart tog för övrigt kallortstillägget vägen?) :)

Men nu tänker jag explodera i entusiasm: 3-för-3 bara man luftar plånboken lite grann! Tack för tipset! Idag får arbetsuppgifterna vänta, nu är det prylsurfning som gäller. ;) (smiley avsedd för arbetsgivaren)


Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Vi kommer att göra lite "paket" utifrån olika grundförutsättningar. Sedan är det naturligtvis så att om man landar på 3,1 kg så har man ju ändå tagit steget mot något som kan radikalt öka njutningen på färden. Men berätta inte för någon att jag sagt detta...

Jörgen

PS. Fixering vid gränser som lätt används för "vi-och-dom-diskussioner" försöker jag undvika. Så "3 för 3" är tänkt som inspiration, inte som en belastning.


Jag ser verkligen framemot era paket. Jag tror att ni har hittat något här. Om jag till exempel jämför med Utemagasinets test som jag aldrig får någon överblick på, har ni med 3-för-3 hittat en fenomenal balk att hänga upp er konsumentjournalistik på.
 
Re: tandborsklippande?

KLAGER; sa:
tandborsklippande? Det är väl mycket länge sedan någon höll på och klippte tandborstar, jag trodde att alla numera gurglade munnen med T-sprit, som man sedan återanvände?

DET var ett UL-tips som heter duga! ;)
Jag önskar att JAG hade kommit på det först.

Nå, det är lätt att raljera över "UL-hysterin", men det är inte rättvist. Jörgens m fl tips här på Utsidan har inspirerat mycket. Jag har de senaste åren minskat mina 3 tunga från drygt 7 kg till drygt 4, och jag kommer att fortsätta kapa.
Jag inser att genom att låta mig inspireras kommer jag att lyckas förlänga mitt fjällvandrande med en hel del år.
Jörgens bok ligger bredvid sängen. Den står näst på tur. Föreläsningen i Bodafors var den bästa av tre som jag lyssnade till.

HåkanF
 
Så nu gäller det med andra ord att ragga folk då.
Om jag kan få ihop 6 personer till mitt tält och skippar innertältet (vilket inte borde vara några problem att rymma) så kommer jag antagligen att landa på runt 600 g/s.

Hur gör man med ryggsäcken då, ska man försöka ha en tung rygga som de starkare i gruppen turas om att bära kanske? Nja, men tanke tål att tänka på. Är det trevligera att variera mellan ganska tungt och befriande UL eller för båda (om man nu är två) att köra lite lättare. Det första borde ju lösa frågan med hur man på effektivaste sätt får med sig en dagsturssäck.
 
estetdrägg; sa:
Hur gör man med ryggsäcken då, ska man försöka ha en tung rygga som de starkare i gruppen turas om att bära kanske? Nja, men tanke tål att tänka på. Är det trevligera att variera mellan ganska tungt och befriande UL eller för båda (om man nu är två) att köra lite lättare. Det första borde ju lösa frågan med hur man på effektivaste sätt får med sig en dagsturssäck.
Nä, man tar med sig några macho-idioter som frivilligt bär tretti kilo hela vägen bara för att visa att de har mer muskler än hjärna. Problemet är att samma fenomen gör att man tvingas lyssna på deras lumparminnen under hela färden. Å tredje sidan väger en iPod 42 gram, så den kan man bära för att slippa lyssna på dravlet om 52:an Nilsson och Fänrik Björk.

Själv tror jag att vi är för konservativa i vårt klädtänkande. Om man istället för vanliga plagg har en rulle gladpack, som används som burka dagtid (regntätt!), så kan man sova i den och sparar på så sätt tältet. Njutningen ökar i proportion till viktbesparingen.
 
estetdrägg; sa:
Är det trevligera att variera mellan ganska tungt och befriande UL eller för båda (om man nu är två) att köra lite lättare.

Jag tror personligen att lättpackning för alla är bättre än att alternera bärandet av tunga grejer.

Å andra sidan är alternerandet inte alls så dumt - det har jag testat på just dagsturer från basläger, och att få bära noll kilo på ryggen ger ju fjällturen en ny dimension.
 
Sammanplockade paket vore riktigt kul att se på hemsidan!

Åtm för mig är det en ganska stor tröskel att jag inte riktigt orkar/har tid att sitta och leta efter de bra, lätta ryggsäckarna, läsa recensioner, surfa fel, skumma genom forum etc. Om det fanns ihopsamlat ett gäng exempel som någon annan gjort tankejobbet kring så skulle man kunna plocka russinen.

Behöver en expert som säger "gör såhär" :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.