Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mitt senaste tillskott, även den en Bark River. Denna gång en Essential med desert iron wood och M4. Värmebehandlad till 63 hrc så riktigt hårt.
Ingen ricasso på denna heller;)



/Per
 
Roligt att se att något händer i tråden. Din barkriver är jättefin. Jag har en Fox river och sliret är av samma typ. Fint och bra läder men samtidigt lite svår använd tycker jag. Funkar de för dig. Själv är jag nog för inkörd på dinglande slira. Hänger då med lättare till vardags och det är lättare att sticka fast kniven i slidan en stund under användning. Jag är riktigt imponerad av Randall kniven. Delvis för att den är vacker men framför allt för ditt tålamod. Imponerande att vänta fem år på en kniv. Antar att du kanske köp något annat under tiden för att korta av väntan men ändå. När man har gjort så så måste det var kämpigt med tanken: ska jag använda eller inte? Ska man äntligen få använda sitt verktyg eller ska man slå vakt om sin investering?
Själv fortsätter jag och använda min fällkniven LTC som EDC. Har så gjort sedan februari. Har väl fått bryna någon gång men stålet håller för en hel del användning. Inte svår att brynen på diamant och keramik. Min är orange eller om det är gul, ser dock ut som guld och krävde en del tid att vänja sig med den färgen. Färgen sitter fast bra men börjar ändå bli lite sliten i de skarpa kanterna. Jag har skrivit några gånger om kniven och ja han ser fortfarande att det är en fullpoängs kniv. Som jag skrivit förut förvånar det mig lite att den skulle passa mig så bra då första intrycket var lite svängigt.

Bosse
 
Jag fotograferade ett par trevliga knivar för någon dag sedan. Trevliga klassiska Skandinaver av P Nilsson, Laponia. De tillhör min mors man som är "storjägare" och annars har ett rekorderligt "förråd" av knivar. Den här och dess syster används dock inte.

Lapponia%20Blue.JPG

Handtag i ben och tror jag, Acrylester



/ J
 
@Nirrebosse.
Sliret funkar men kommer att använda en Fällkniven WM1-slida då denna passar utmärkt. Gillar också dinglande bättre.
Dock använder jag den medföljande till min City knife, också den från Bark River. Jättebra kombo för fickan.
/Per
 
En sak till. Bark River har hög ytfinish på sina skaft vilket gör att dom är lite hala. Önskar egentligen att dom blästrade sina skaft men då blir dom inte lika snygga.
Finns en variant som heter matt, kanske ett alternativ.
/Per
 
Mitt senaste tillskott, även den en Bark River. Denna gång en Essential med desert iron wood och M4. Värmebehandlad till 63 hrc så riktigt hårt.
Ingen ricasso på denna heller;)
Också den här kniven är riktigt läcker EMÅ! Tack för fina bilder!

Skall också hämta ett nytt tillskott idag. Återkommer med bilder senare.

~Paul~
 
Lite klent med aktivitet här under sommaren så jag får väl bidra... För "länge sen" var det mycket diskussioner här om bl.a. Randall. Jag tänkte att man måste väl göra ett test så jag gjorde en beställning i maj 2011. I dag kom den efter 5 år och 2 månaders väntan (angiven leverans var från början feb/mars 2016 så det blev lite ytterligare väntan). Vet inte ännu om det ska bli en kniv för hyllan eller något som ska användas. Hittills har jag aldrig lagt någon kniv på hyllan.... Det är en modell 25, Trapper.
Kanske inte så praktisk men väldigt läcker. Något som den här modellen delar med många andra Randall-modeller.

~Paul~

PS Grattis!
 
Dagens bild får bli en amerikansk tolkning av en Sardinsk kniv, dock tillverkad i Italien! Det är en kniv i Spydercos "Ethnic Serie" - Pattada!

Pattada.JPG

Spyderco Pattada

Spetsig, synnerligen spetsig. Liksom förlagan. Det här är inte en kniv man bryter med men ack så bra spets till småpill.

/ J
 
Dagens bild får bli en amerikansk tolkning av en Sardinsk kniv, dock tillverkad i Italien! Det är en kniv i Spydercos "Ethnic Serie" - Pattada!

Spetsig, synnerligen spetsig. Liksom förlagan. Det här är inte en kniv man bryter med men ack så bra spets till småpill.
Faktiskt en kniv som jag skulle tänka mig att äga. Påminner i sin "smäckra spädhet" om min Benchmade 612 Leopard:
 

Bilagor

  • Min Benchmade C377000612  Leopard 612.jpg
    Min Benchmade C377000612 Leopard 612.jpg
    21.1 KB · Visningar: 800
  • Min Benchmade C377000612  Leopard 612, 2.jpg
    Min Benchmade C377000612 Leopard 612, 2.jpg
    23.3 KB · Visningar: 807
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 803

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.