Kostar det att tälta i Stockholms skärgård??

Vilken myndighet har beslutat om detta tillträdesförbud och vad stöder man det beslutet på? Såvitt jag vet finns det finns det bara två lagliga möjligheter att begränsa allmänhetens tillträde till ett visst område. Miljöbalken (1998:808) gör det möjligt att inskränka tillträdet till ett område av djur- eller växtskyddsskäl och enligt Lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. (1990:217) kan anläggningar som är viktiga för landets ledning, försörjning eller försvar förklaras vara skyddsobjekt. Kurön verkar inte tillhöra någon av dessa kategorier.
 
På 70-talet seglade en kompis och jag med en jolle till Sandhamn och tältade på sandstranden mitt i hamnen (mitt i sommaren). Seglarna tyckte mest det var kul med två grabbar som hade tagit sig dit. Det skulle inte funka idag......

Vad gäller skärgårn generellt är det väl bara på de större turistöarna (som t.ex. Grinda som redan nämnts) som det finns restriktioner och man under säsong bara får tälta på vissa platser och mot avgift. Vilket är Ok tycker jag, det finns ju också färskvatten, sophämtning och dass.
 
Ksss....

Tja.
Finns det platser där man kan tälta i Sandhamn?
:)

Ön ägs av KSSS (99% säker) och de har infört campingförbud på ön, hur pass förankrat det är i lagen vete f*n. Jag såg inte förbudet förrän jag var på väg från ön och blev nyfiken på vad det var för skylt som gömde sig under alla erbjudanden på anslagstavlan i hamnen. I mitt fall tältade jag nästan på andra sidan av ön, på stranden. Det var vackert, skönt kvälls- och morgondopp, men se upp för mås j**larna, de snodde soppåsen i absiden och jag fick på morgonen jaga skräp över hela jävla stranden!
 
Jag hittade en sida (www.sandhamn.se) med följande information:

Tältning på Sandhamn

"För er som vill tälta på Sandhamn så är detta tillåtet enligt allemansrätten, respektera dock dom regler som finns och framför allt om det föreligger eldningsförbud, då eldning i torr skogsmark kan få väldiga konsekvenser"


Sidan är gjort an Sandhamns Företagarförening + Sandhamns Intresseförening, så de borde ju veta.
 
Om någon "tillsynsman" börjar gnälla om tältning så ska han kunna visa en speciell legitmation/tjänstetecken och vanligtvis så har ha på sig sin uniform. Annars är det bara att be personen återkomma. Annars kan man tolka det som egenmäktigt förfarande och då är det straffbart att hindra folk nyttja allemansrätten.

Inte störa - Inte förstöra

Visa hänsyn, tänk själv om du var boende på ön och folk tältade där var och varannan natt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FiaStina Tälta i Florarna? Vandringsleder 4
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 0
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
roblyn Tälta i naturen (Varberg - Uddevalla) Vandringsleder 3
fekki Tälta på John bauerleden (i närheten av Jönköping/Gränna) en natt Vandringsleder 3
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Esko747 Tälta någonstans vid Upplandskusten? Vandringsleder 3
Dalu0700 Tälta med barn Vandringsleder 3
MagdaåJohan Tälta/bo på Öland (främst norra) Vandringsleder 6
tofo Tälta på Öland, Mörbylångaleden Vandringsleder 4
thansson35 Tälta i Malmötrakten Vandringsleder 3
Mr. Red Tälta på Öland Vandringsleder 4
zsuxcia Tälta i stockholm Vandringsleder 4
JAD Vandra och tälta i blekinge skärgård Vandringsleder 3
b_luthman tälta runt uppsala Vandringsleder 2
Arne L Stockholms gröna kilar borta? Vandring Lördag Vandringsleder 0
Jörgen Fjaderlatt.se Hur vandra i Stockholms skärgård? Vandringsleder 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...