Gissa position

Då tar vi en helt annan fjällmiljö. Den här fjällägenheten grundades 1815. Vilket är namnet?

Åhh, en bild från Jämtlands bortglömda hörn.

Platsen heter Jougdaberg och ligger en bit öster om Gäddede. Förutom någon enstaka gröna-bandare så trodde jag att jag var nästan ensam om att ha passerat här som långvandrare sommartid...
 
Åhh, en bild från Jämtlands bortglömda hörn.

Platsen heter Jougdaberg och ligger en bit öster om Gäddede. Förutom någon enstaka gröna-bandare så trodde jag att jag var nästan ensam om att ha passerat här som långvandrare sommartid...

Den bilden blev inte långvarig och svaret är naturligtvis helt rätt! Då är vi åtminstone två som har gått här. Notera att jag står mitt på den kombinerade vinter- och sommarleden! Blött är bara förnamnet och dessutom regnade det. Men den här förfjällsterrängen med orörda skogar och vattendrag, gamla bosättningar och handelsvägar är spännande, tycker jag, och en fin kontrast till högfjällen. Ny bild!
 
Men den här förfjällsterrängen med orörda skogar och vattendrag, gamla bosättningar och handelsvägar är spännande, tycker jag, och en fin kontrast till högfjällen.

Kan inte annat än helt och fullt hålla med.


Ny bild på en klippskreva som ibland omnämns som lämplig färdväg upp till fotoplatsen:
 

Bilagor

  • hjjhkvgljhjhkjg.jpg
    hjjhkvgljhjhkjg.jpg
    48.9 KB · Visningar: 337
Bilden ser inte bekant ut, så man kan bara gissa:) Ibland omnämns, men inte alltid? Inte av alla? Efter forskning av nätet och literatur har jag fått veta att det finns en klyfta på östbranten av ett fjäll, vars lämplighet som färdväg har varit ämne av diskuterande här på Utsidan. Å andra sidan så säger man att det är ganska enkelt att ta sig upp via klyftan.
Tjahkelij blir då min gissning?
 
Bilden ser inte bekant ut, så man kan bara gissa:) Ibland omnämns, men inte alltid? Inte av alla? Efter forskning av nätet och literatur har jag fått veta att det finns en klyfta på östbranten av ett fjäll, vars lämplighet som färdväg har varit ämne av diskuterande här på Utsidan. Å andra sidan så säger man att det är ganska enkelt att ta sig upp via klyftan.
Tjahkelij blir då min gissning?

Det var en bra gissning, jag står mycket riktigt uppe på Tjahkelij!

Jag tog själv inte den här vägen varken upp eller ner, men uppifrån så såg den rejält brant ut.
 

Bilagor

  • kjlhjh.jpg
    kjlhjh.jpg
    41.1 KB · Visningar: 309
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.