Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls?

Kanske missförstår, men på den del inlägg låter det som om man kan trycka ut spinten och återanvända den. Det kan man inte på moderna kedjor. Sprinten blir svampformad. Vet inte om man kan köpa sprintar och sätta i, men det normala är alltså snabblänk.

Väldigt enkla kedjor för en- eller fåväxlade cyklar kan fortfarande vara av den gamla typen.

Tänkte bara nämna det ifall att någon får för sig att försöka.
 
Hur i hela friden lyckas du återanvända en sån nit? Och varför skulle man?

Vad bra att det finns pinnar. Tänkte väl det, men orkade inte söka.
 
Hur i hela friden lyckas du återanvända en sån nit? Och varför skulle man?

Vad bra att det finns pinnar. Tänkte väl det, men orkade inte söka.

Genom att inte trycka ut niten helt och hållet med kedjebrytaren, lossnar den är det väldigt svårt med inte omöjligt att få tillbaka den. Har man kedjenitar hemma så tar man såklart de, är man ute i skogen utan nitar och vill cykla hem istället för att gå så använder man befintlig.
 
Aha, så du låter den sitta kvar i "yttersidan" på den yttre länkdelen så att säga? Bra att veta. Man kan ju tappa snabblänkarna. Fast då tappar nog ivf jag kedjebrytaren också.
 
Vad är det som gör att det inte funkar att sätta ihop moderna kedjor med en använd nit?

Jag känner till Shimanos kedjor men tycker att snabblås är smidigare.

Thure
 
Hur i hela friden lyckas du återanvända en sån nit?
På samma sätt som man återanvänder dem i 1/8”-kedjor.
Man lämnar den kvar i ytterplåten, sen trycker man bara tillbaka den.
Och varför skulle man?
För min del om jag inte har tillgång till ngn snabblänk för den bredden av kedja där och då den behövs.
Provar hellre en känslig reparation än ringer efter hämtning om kedjan pajar under färd.
 
Vad är det som gör att det inte funkar att sätta ihop moderna kedjor med en använd nit?
Allt eftersom det har blivit fler växlar bak så har kedjorna blivit smalare.
Mycket av minskningen på bredden kommer från att man använder tunnare sidoplåtar.
För att få de tunnare plåtarna tillräckligt starka så har man gjort dem hårdare och sprödare.
Trycker man tillbaka en standardnit händer det ofta att det lossnar flisor runt hålkanten.

En del säger att det beror på att nitarna hamras ut och får lite skalle när kedjan tillverkas. En skalle som som alltså försvinna i ena änden av niten när man pressar ur den.
Om jag återanvänder en befintlig nit så går den sönder igen kanske 1/3 eller 1/4 av gångerna. De andra gångerna håller det det resten av kedjans naturliga liv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...