Söker en gps med detaljerad karta

Batterier som tål kyla

En fördel med de flesta GPS:er är att man kan välja batterityp, vilket inte går med telefon. För mig är det avgörande vintertid då min iphone (och många andra) inte klarar lång stund i minusgrader. I min Garmin GPS map 62 avänder jag uppladdningsbara (AA) NiMe-batterier eller engångslitiumbatterier. Båda dessa batterityper fungerar bra i kyla och har hög kapacitet. Vanliga alkaliska engångsbatterier har betydligt sämre köldtålighet.
 
Ifones batteri

En fördel med de flesta GPS:er är att man kan välja batterityp, vilket inte går med telefon. För mig är det avgörande vintertid då min iphone (och många andra) inte klarar lång stund i minusgrader. I min Garmin GPS map 62 avänder jag uppladdningsbara (AA) NiMe-batterier eller engångslitiumbatterier. Båda dessa batterityper fungerar bra i kyla och har hög kapacitet. Vanliga alkaliska engångsbatterier har betydligt sämre köldtålighet.
Jag är osäker på om det är batteriteknologin i i-fone som begränsar den. Andra mobiler med samma teknologi verkar klara kyla mycket bättre.
Den kanske bara har ett för litet batteri? Är det någon som provat med ett externt powerpack?
/John
ps
håller helt med om fördelen med handburen gps
ds
 
Jag vill minnas att iPhone har en temperaturgivare så det är telefonens logik som stänger ner den om den är utanför batteriets användningsområde. Det är alltså en skyddsfunktion för batteriet, inte att batterier tappar kapacitet.

Däremot så riskerar man ju då alltså med andra telefoner kanske att skada batteriet om man använder det när det är för kallt eller för varmt.
 
Ja, det var nån expert som pratade om det idag på TV (Nyhetsmorgon?). De tog upp 3 saker.

Att man bör ladda ut batteriet helt ibland för att det ska må bra är en myt.

Däremot ska man inte hålla det på 100 eller nära 100% längre tider. Att ladda över natten som de flesta gör är alltså förkastligt. Om jag minns rätt sa de nåt om att står batteriet på 80% så är det för tidigt att ladda.

Det tredje var just det du tar upp. Man ska inte ha mobilen i fickan för länge. Den blir för varm.

Jag gör nog alla tre felen. Leker med ett GPS-spel ibland och det drar ström. Om jag inte ska behöva byta batteri får jag ha ett externa batteri inkopplat hela tiden. Har dock inte märkt att mina batterier blir dåliga.
 
Uppdaterar här igen, om jag köper t.e.x Garmin eTrex 30x, går det inte att ladda ner Örnsätrarns karta och ladda in i GPSen? Eller funkar det bara på telefon?

Tänker spara ihop till en "riktig" GPS senare och köpa till
Garmin Friluftskartan v5 PRO/TOPO Sverige isåfall. Men tänkte ge ett försök till nu med telefonen så länge med Örnsätrarns karta.

Sen en till fråga, jag ska till Norge senare, och vill ha gps även där, och om jag köper en gps med förinstallerad karta över Europa, är den tillräcklig för att navigera sig till fots med stigar i Norge?
 
Att man bör ladda ut batteriet helt ibland för att det ska må bra är en myt.
Det stämmer, MEN man kan behöva göra det för att kalibrera om batterimätaren. Den räknar normalt på "död räkning" hur mycket som är kvar i batteriet och när batteriet åldras man kan behöva ge algoritmen nya "referenspunkter" för vad som är tomt respektive fullt batteri. Då ska man ladda ur helt och sen ladda upp helt. Då får telefonen nya referensvärden för "tomt" respektive "fullt" batteri.

Däremot ska man inte hålla det på 100 eller nära 100% längre tider. Att ladda över natten som de flesta gör är alltså förkastligt. Om jag minns rätt sa de nåt om att står batteriet på 80% så är det för tidigt att ladda.
Nackdelen med att göra så är ju att man inte kan utnyttja batteriets kapacitet... Enda tillfället jag har möjlighet att ladda fullt är över natten... Visst vore det kanske optimalt att köra på timer så mobilen börjar laddas 2 timmar innan väckarklockan ringer, men det blir opraktiskt.

Vill jag att batteriet ska räcka hela dagen måste det ju vara fullt på morgonen. Och eftersom jag lämnar hemmet 15 minuter efter att väckarklockan ringt på morgnarna så finns det ingen möjlighet att "toppa" annat än under natten.

Då byter jag hellre batteri nån gång om året.
 
Jag har flera batterier till min telefon. Jag köper alltid till batteri med högre kapacietet redan från början och förr eller senare brukar det bli ett extra också. Så just nu har jag två stora + originalet som följde med.

Men det börjar bli en lyx i dag. Fler och fler telefoner görs helt inkapslade och man måste skicka in dem för att få batteriet bytt. Idiotiskt!
 
Det blev en Garmin GPSmap 64 med Garmin Friluftskartan v5 PRO/TOPO Sverige :)

Litar inte på min telefon riktigt, vill gärna ha internet emellanåt och funktionen som visar spår. Så det lär ta på batteriet och jag kan inte byta batteri i min, måste lämnas in.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Stuvarn Söker paddel GPS Navigering 6
jmlove Här verkar det finnas kompetens! Söker en GPS/... Navigering 2
peppe140 Söker en GPS att koppla till datorn Navigering 3
VandringsSimon93 Söker kartan Gäddede, Hotagsfjällen och Skalstugan 1:100.000 Navigering 10
aksello söker någon med GIS kunskaper Navigering 2
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
Stefan i Kiruna Söker bra,ny bilkarta i bokform Navigering 7
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
acdcpeter Söker kartor över norska fjäll... Navigering 4
kajan Söker info om Timex, T52832 Navigering 1
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...