Försvarets Nödlivsmedel

Tändblocken NÖDLIVSMEDEL brukar säljas av diverse överskottbutiker, glöm inte bort att dricka till i tillräckliga mängder ocm ni nu skulle gilla konsistensen.....
 
sajberjohan; sa:
Någon som vet vart man kan få tag på försvarets nödlivsmedel?

Bl a Maxim används av försvarsmakten som energitillskott och ingår i div nödpackar. Hittas i närmsta sportaffär.

Sen kan man kanske hitta de gamla "tändblocken" på Ö&B (om man har otur ;) ).

//J
 
"Tändblocken" är det dom kom i grön pappersförpackning?

Är mest ute efter de som var som stenhårda kex och som var förpacakde i silverförpackning. Vad jag vet så används dessa fortfarande idag.
 
sajberjohan; sa:
Är mest ute efter de som var som stenhårda kex och som var förpacakde i silverförpackning. Vad jag vet så används dessa fortfarande idag.
På farsans tid kallades de pansarkex. Har tyvärr ingen aning om var de finns idag (för finns gör de garanterat, eftersom de är oförstörbara)
 
Strykarräven; sa:
sajberjohan; sa:
Är mest ute efter de som var som stenhårda kex och som var förpacakde i silverförpackning. Vad jag vet så används dessa fortfarande idag.
På farsans tid kallades de pansarkex. Har tyvärr ingen aning om var de finns idag (för finns gör de garanterat, eftersom de är oförstörbara)

Inte för att jag är farsa än men de kallades pansarkex även när jag gjorde lumpen:) Fast det är ju inte detsamma som nödlivsmedel.

/mattias
 
sajberjohan; sa:
"Tändblocken" är det dom kom i grön pappersförpackning?

Är mest ute efter de som var som stenhårda kex och som var förpacakde i silverförpackning. Vad jag vet så används dessa fortfarande idag.

Hmm, om det är pansarkexen du menar så ingick de i livsmedelsransonerna och utgjorde inte nödproviant dvs de innehåller ingen koncentrerad näring utan är som vilka kex som helst. Fast hårdare ;).

//J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...