Tahe Reval Midi eller annan första kajak?

Hej!

Jag är på jakt att köpa en förstakajak. Är 183cm lång och väger 84kg. Har paddlat en del förut så är inte helt nybörjare. Nu minns jag inte alla modeller jag hyrt men vissa är lite ”för” stabila och blir där lite pråm-känsla. Skulle gärna vilja ha en modell som klarar att packa helg/veckoturer om det behövs eller bara användas till rekreationsturer över dagen. Föredrar snabbhet och lätt glid. Kommer inte användas till så mkt surf. Kommer paddla mest i Luleå/Råneå skärgård och även en del turer upp till fjälls och förhoppningsvis Norge längre fram.

Vad skulle ni kunna rekommendera för modeller att kika på? Tänkte vänta in försäsongsreorna och hoppas på lite rabatt. Kan tänka mig köpa en förra årets uthyrningskajak.

Jag har läst lite och många nämner Tahe Reval Midi. Skulle den passa in på beskrivningen? Verkar finnas en Reval Midi Performance med, är det en annan modell eller samma?


Hälsn
Andreas
 
Av tahes modeller tror jag wind serien ska vara mer lättdrivna än reval, jag har tolkat reval som havskajak och wind som skärgårdskajak. Jag har wind 535 samt solo och är nöjd med kvaliten för priset men en begagnad vkv är nog ett bättre köp så här i efterhand. Jag uppskattar roder på wind serien och har svårt att hålla kursen utan massa styrtag då jag tar upp rodret. Har inte testat reval utan endast läst tester och produktinfo. Om du söker p forumet finns en del skrivet sen innan.
 
Tack för svaret. Har beställt en Reval Midi Performance med tillbehörspaket. Tror det kan bli en bra allround förstakajak. Kanske en wind 535 skulle passa kriterierna bättre?! Men ekonomin satte stopp..
 
Det blir säkert bra det med. Båda modellerns har för och nackdelar men tror skillnaderna är små. Grattis till ny kajak!
 
Tack! Blir spännande med en egen äntligen. Hur är det med paddel, flytväst, kapell. Är det en god idé att börja med det man får med eller borde man satsa på separata grejer direkt, paddel är väl mest betydande? Men det är ju det där med ekonomin 😕
 
Antar att du fick med flottör för att ta dig upp ifall du kapsejsar och en pump. Den är viktig och man ska testa att man klarar det. Ett enkelt kapell som håller ute stänk räcker men vill man rolla vill man ha ett finare/tätare. En extra och bra paddel är trevligt och skönt att ha ifall paddeln går sönder under en tur. Val av paddel är olika vad man gillar, jag gillar vkv wind som är väldigt lätt för sitt pris. Har även Aquabound swell som är tyngre men känns mer hållbara. Båda är bra men föredrar nog lätta vkv. Har även en delbar grönlandspaddel som tar lite plats och är bra som reserv. En grönladspaddel kan du även göra själv ganska enkelt.
Det som kan vara en begränsning är att det är riskfyllt att trilla i kallt vatten på våren t.ex. Även om risken är liten så är det något att ta på allvar så mitt nästa köp är att uppdatrera min våtdräkt till en torrdräkt. Våren är en fin tid att paddla men isande vatten om olyckan är framme.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
elin79 Eftermontera roderpedaler på Reval? Paddling allmänt 4
JonasBergdahl NS Calypso = NS Mariner? = Reval midi? Paddling allmänt 0
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
miljonmicke Reval Viking? Paddling allmänt 3
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Hur långfärdspacka en Reval Commander? Paddling allmänt 11
Cyklon Reval Wind 505 Paddling allmänt 42
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
thunderbird reval? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Reval Viking Paddling allmänt 1
Ingarö-Stefan Reval Kayaks Paddling allmänt 11
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
meandean Reval mini? Paddling allmänt 1
Eva_Lundgren Reval Viking Paddling allmänt 1
wakeguy Ny estländsk kajak, Reval Viking Paddling allmänt 6
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Ingarö-Stefan Reval Extrem Typ R vill veta allt Paddling allmänt 35
daniol74 Mari 2, Mari 4 eller Reval Paddling allmänt 35
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...