ASKR: Bra av Johan Norberg!

Jeg er litt sent ute, men likevel:

Det er verdt å peke på den gode innsatsen til svenske Johan Norberg i Arctic Sea kayak race. Jeg er imponert av at en mann på 54 år gjør det så godt. (Leste Karins artikler og resultatlisten i går.)

Er det noen som vet hvilken båt Johan padlet i?

Jeg trodde forresten at både den ekstreme havraceren Nelo FW 2000 og den mer normale (men nye) Nelo Navigator skulle bli prøvd ut i ASKR i år, men jeg har ikke sett noen rapport om at så skjedde.

Kanskje er det like bra at båtene ikke nevnes så mye: Det er tross alt padleren og ikke båten som vinner. At en padler i Spitzbergen så ofte har vunnet kan være vitnesbyrd om dette: Spitzbergen har en skrogform som for mange av oss ville invitere til velt i urolig sjø, og er vel også så stor og lang at den må bli for mye å dra på for en padler av gjennomsnittsstørrelse. Men for en stor og tung padler med erfaring fra racerkajakk (K1) passer den bra...

Men altså: Hvilken båt brukte Johan?

(For dem som legger merke til slikt: Ikon for innlegget er smilende fjes på tross av at jeg stiller et spørsmål: Gratulasjonen er viktigst i dette innlegget!)

Jan Gunnar
 
ASKR

Tack Jan Gunnar!

Nej, det var tyvärr ingen Nelo med i racet i år som bara hade 8 startande.

Jag paddlar en Viviane med ett specialbyggt kolfiberroder. Rodret betyder mycket i surf och där hade jag verkligen nytta av detta som är stabilt och biter ordentligt i sjön till skillnad från det dåliga aluminiumrodret som är standard.

Paddelhälsningar

Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.