Sitts

  • Trådstartare drejare@algonet.se (Olle)
  • Start datum

drejare@algonet.se (Olle)

Gäst
Någon som har någon bra ide´ om hur man kan göra en bekväm sits ?
Jag har byggt mina kajaker själv i trä, men har änu inte kommit på hur man kan gjöra en bekväm sits.
Läste i "Kanotboken" av Björn Tomasson, att man kan forma en bit frigolit efter sin rumpa , någon som har nogon bra ide´?
Olle
http://www.algonet.se/~drejare/ollesks.htm
 
Egen sits

Jag har gjort en sits enligt Björn Thomassons beskrivning. Den är skön att sitta på men är inte speciellt snygg. Det saknas sidostöd för kontakt mellan höft och kajak. Det tänker jag dock komplettera med i vinter.

//Lars
 
Hej Olle!

Jag har haft beg barnbilkuddar som jag har fixat till så dom passar. Och det har fungerat OK.

Den här sommare har jag köpt en Thermarest dyna. Som jag är väldigt nöjd med. Använder man en sådan räcker det med en enklare ply sits som man kan runda till lite grann. Sedan har jag använt gummicord runt sitsen
för att hålla dynan på plats. Det är viktigt att sitsen inte luta bakåt.

Hasse
 
Sits

En lösning som jag tycker funkar utmärkt är att sy en kudde något större än baken. Ca:5cm på varje sida. Köp sedan av någon tapetserare eller liknande fyllning i form av små frigolitkulor. Fyll den till ca: ½, man får prova sig fram lite där. Man sitter lågt, stadigt och skönt.

MVH
Pelle
 

Guest

Gäst
Caribou har en bekväm sits. Ring till
Marstrands Kajaker Reidar Forsberg tel
0706 260742, och fråga om du kan få köpa en.
Mvh Olle
 
Sits

Ja visst Frigolit eller cellplast som det är är lätt att karva i och slipa in. Cellplast blir tyvärr ganska lätt deformerad om Du inte får tag i högre gramvikter - c:a 40 gr/kbdm.Välj hellre Neopolén som inte deformeras. Använd i kofångare på bilar bl.a.

Har du tillgång till en gammal traktorsadel så har du formen där. Tänk gärna på att avlasta svanskotan för att undvika sittvärk.

Själv står jag inför samma problem som du och har ännu inte spikat ut en lösning. Därav lite trevande savar.

Lycka till.
 
Liggunderlag

Liggunderlag funkar utmärkt att sitta på. GJorde en 40 timmarspaddling sittande på ett liggunderlag i en Klepper. Dels blir man av med problemet var man ska göra av liggunderlaget dessutom sitter man fin fint.
 
Liggunderlag

Tidningar..
..kan också funka. Dels har man något att göra om man har tid över och del sitter man så illa att man säkert klarar 48 timmar.
Men missar man inte målet lite - att sitta bra under längre tid.
Lennart
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.