Forumkniv 2020

Vad menar du med otillåten? Har du nån källa till påståendet?

Det är många länder som reglerar bladlängd och möjlighet att låsa bladet. Det var t ex inför en senare inställd resa till England jag köpte min hiker då den var laglig där utan att man behövde ha ett särskilt skäl.

Några länkar.
https://www.edcforums.com/threads/knife-laws-throughout-europe.62117/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Knife_legislation



Alla fällknivar är kompromisser.

Ja och alla knivar i övrigt också.

Jag uppskattar låsbart knivblad och även låsbar spårmejsel på Victorinox Nomad. Så fort man bänder med ett verktyg eller borrar så är låsbart att föredra och det gäller också knivblad när man täljer respektive lagar mat..

Det finns självklart lägen när ett läåsbart blad är en fördel men för mig är det så vitt jag kommer ihåg nara när jag gjort saker med kniven som jag inte bör göra med en fällkniv eller ens med en kniv över huvud taget som ett lås har varit en fördel. I de fallen är det bättre att använda en annan lösning.

Nomaden är smalare i fickan än syskonen med fler verktyg. Den ligger också bra i handen både för mig och mina döttrar som har betydligt mindre händer än vad jag har.

För mig är det längden som irriterar vilket återigen visar hur olika man kan uppleva olika saker.

Jag menar att en forumkniv gärna bör ha åtminstone nån egenskap som inte finns på marknaden för att locka flera till att haka på beställningen.

Thure

Då blir urvalet ganska så litet. Jag tycker snarare man bör fokusera på sådant som många vet är användbart och sen utgå från det. När det gäller victorinox är det få kombinationer som saknas och då krävs det att tillräckligt många också vill ha just den kombinationen.

Det är svårt att diskutera sådant här text så jag hoppas jag inte framstår som negativ.
 
Det är många länder som reglerar bladlängd och möjlighet att låsa bladet. Det var t ex inför en senare inställd resa till England jag köpte min hiker då den var laglig där utan att man behövde ha ett särskilt skäl.

Några länkar.
https://www.edcforums.com/threads/knife-laws-throughout-europe.62117/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Knife_legislation


Tack för länkarna.

Märkligt med vissa av bestämmelserna, I Frankrike är det olagligt med låsbara blad men de använder och säljer Opinelknivarna fritt. Skall man tolka detta som att det inte är OK att ha en sådan i fickan men tillåtet i ryggsäck och kök?

Alla verktyg är kompromisser men fällknivar med flera verktyg blir ännu mera kompromisser avseende vilka verktyg man vill ha med och utrymmes och viktaspekter jämfört med verktyg med endast en eller ett par användningsområden.

Jag har ibland en Nomad i fickan men numera bara på landet. Absolut i största laget som EDC.
Har jag med en större fällkniv i friluftsliv så ligger den oftast i ryggsäck eller i köksboxen i kajaken.

Det är svårt att diskutera sådant här text så jag hoppas jag inte framstår som negativ.

Bra att få igång diskussionen det är jag bara tacksam för. Och jag tycker inte du är negativ.

Thure
 
Bara en snabb idé igen här:

Vad sägs om en modulär fastblad kniv? Som man kan skruva ihop med fler olika former av blad och verktyg eller bara byta ett enda funktionsblad på om man så vill och även kunna välja eget skal/grepp på? Skulle ju kunna vara en victorinox variant. eller fastblad, men eftersom den är modulär kan man köpa till de delar man önskar.

(Kanske även inbyggd smartphone... nej, nu blev det en Rambo-kniv igen.,... inte det. tvi-tvi-tvi)

simple-knife-bushcraft.jpg

Simplest is best.

Men låt säga tre olika utförande: Kloblad-variant av vanligt blad, vanligt kortblad och en med cleaver-utformning för köksbruk i fält. Men så är det modulära greppet samma för alla tre. Bara att skriva upp och beställa delar man vill ha.
 
Senast ändrad:
Vill man ha en fastbladare med störst användingsområden.
Börja med att skrota ricasson helt.
För täljning är ett lågt blad bäst.

Bladlängd kan man ha lika många uppfattningar som deltagare.
Min EDC har 45 mm, sällan jag saknar längre.

Multifunktion har våra multitools, för dem som gitter bära dem.

go tur
 
Vill man ha en fastbladare med störst användingsområden.
Börja med att skrota ricasson helt.
För täljning är ett lågt blad bäst.

Bladlängd kan man ha lika många uppfattningar som deltagare.
Min EDC har 45 mm, sällan jag saknar längre.

Multifunktion har våra multitools, för dem som gitter bära dem.

go tur

Håller med dig där.
Vad sägs om en sån här approach?
Lionsteel_M4_CB_2_Large.jpg

Eller räknas det där lilla som ricasso också? Kortare blad ska det vara också.
 
Danmark har bladlängs max.
Kan någon?
Min ryggsäcksdolk med 140 mm blad var no, no. Sade polischefen som lånade den för att karva skivor ur en rökt gris. Jo jag fick tillbaks den.

go tur
 
Jag funderar på en fällbar Eldris. En så kallad Fälldris. (el. Feldris, Eldris model F 2020).

Skulle ju bli extremt liten och nätt sak i fickan.

Sen kanske texten FK2020 på greppet.

Kanske med en äkta Rubin eller smaragd infattad i greppet så att när den hänger som neck-knife så ser det ut som en berlock eller ultimat frilufts-amulett. (Kan ersättas med kompass så klart... men Rambo varning på det). Det kan ju vara en modulär och valfritt tillval som man infattar själv.

Eller så kan greppet vara räfflat och format så det ser exakt ut som fiskskinn, i silver och mörkgrönt, el. platinum och mörkblått. Bär man den när man fiskar/idkar friluft så får man extra god och välförtjänt skicklighet (god tur).
fish6.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har alla knivar jag behöver och mer därtill och gissar att det även gäller de flesta här;) Dock, en forumkniv som är användbar och av hög kvalitet skulle jag vara intresserad av.

Liten lätt fällkniv av typ Mcusta take och Lionsteel CK01 skulle bli bra.
 
Jag lägger till att en liten hona för bits i bakänden på skaftet vore intressant eftersom man då kan använda den som en bits-mejsel. Med ett hål för hävstångsstav på skaftet någonstans som ger lite mer häv på vridmomentet. Skulle ju teoretiskt kunna användas för vridmoment för egg också under vissa specialarbeten (ett bra sätt att förstöra en knivsudd dock, men bra om udden är specialdesignad för sånt).

(En mer avancerad variant skulle kunna ha en auto-lock med momentinställning och riktningsväljare. Men då kan man ju ta med ett specialverktyg för just den uppgiften istället iofs.)
 
Härligt vore det är med Mora. Om de kunde göra en klassisk etta med skaft av en vacker masur Björk, En tajt riktig holk och nitning mot bricka i bakkanten. Blad av laminerat kolstål Och slire av antingen läder eller allra helst vulkanfiber. Inget slarv och nå hafsstjafs. Det är en dröm från mitten på det förra århundradet som skulle besannas. Eller oxo en EKA i fullt utblommad Eskilstuna form, Inte sånt här tjafs som de gör nu. Gärna en modell 22 med kolståls blad samt ölöppnare i kombination med skruvmejsel. En nitad kniv med grön canvas micharta i skaftsidorna. Fast det funkar också med något mer standard som faktiskt går att få till på riktigt.

Bosse

Håller med om Mora kniven +1
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...