Värme i tältet?

Någon som har erfarenhet av värmare typ Kovea Cap Heater? Läste på norsk sida att erfareheterna i princip var goda, men många osäkra på hur mycket koldioxid som spreds i tältet. Någon på detta forum sa/undrade om inte en liten ”svintodiskrundel” Jag är sugen att prova denna,och tänker endast använda gaskök(Fire Maple), är det så väldigt noga med diametern på Cap Heatern? Har någon andra smarta sätt att enkelt och lätt (i gram) få ut värsta råkylan ur tältet vid vintertemperaturer?:)
 
Lågan skall vara helt ostörd då bildas knappt nån CO , så fort du placerar ett kallt kokkärl så ökar CO produktionen.

Det blir inte extrema nivåer men man skall öka ventilationen.
Vid snösmältning måste man ha vidöppet , vid snösmältning med värmeväxlarflänskärl så bildas skyhöga värden CO

Så kör med fri ostörd låga men somna inte för det kan ju bli hett värre

Varför skall man föresten elda in nått som värms upp ,verkningsgraden är lika hög ändå.Allt blir ju till värme , även ljuset från gasen när den träffar väggar förutom ett spill på nån promille som kanske lyckas lämna duken
 
Varför skall man föresten elda in nått som värms upp ,verkningsgraden är lika hög ändå.Allt blir ju till värme , även ljuset från gasen när den träffar väggar förutom ett spill på nån promille som kanske lyckas lämna duken

Ja det var min reaktion också när jag googlade på produkten. På vilket sätt menar de att den skulle förbättra uppvärmningen? Mängden värmeenergi som kommer från köket är ju i princip proportionell mot bränsleförbrukningen.

Det jag skulle kunna tänka mig är möjligen att produkten göra förbränningen effektivare, nån typ av katalysator alltså?

Finns det verkligen nån som gjort objektiva test med produkten? Jag försökte googla men det jag hittar är folk som använt IR-kamera, men IR-kamera visar ju bara temperaturen, inte mängden värmeenergi.
 
Kul med svar, jag är sprillans ny att delta på någon social plattform någonsin. Men allas erfarenheter och bra och smarta tänk som jag läst genom åren på diverse friluftssidor tillför så mkt, så nu är dags att vara med!

Tänker också som ni, att resultatet av tänd gasbrännare i tältet borde ju bli detsamma oavsett en sådan moj ovanpå eller inte. Men m t p det klena resultatet när jag värmer tältet på detta sätt, så bör det ju finnas ngt effektivare sätt. Gällande Cap Heather’n kan det ev. vara bättre spridning av värmen horisontellt som kan vara skillnaden(värme stiger ju tyvärr till högsta punkten och kylan sjunker nedåt). Och någon effekt typ katalysator borde ju principiellt vara omöjligt, eller?
På fjellfolk.no finns det en ganska initierad diskussion gällande Cap Heather’n och där framförs också hypotesen att en ”svintorundel” skulle fylla samma funktion, hittills obesvarat....
Har sett diverse hemmabyggen på nätet/youtube som uppenbarligen är effektiva( i a f som byggaren säger....) men samtliga verkar krångliga och måste monteras ihop med många och lösa delar vid varje användning,och väger för mycket.
 
Min uppfattning är att trots att mängden energi är densamma så sprider en sån där grej strålningsvärme på ett helt annat sätt en en naken brännare.
Det i sin tur kan ju göra att man får jämnare värme i tältet. En stor mängd värmd luft som trycks ut genom toppventilen är man inte lika hjälpt av.
Men CO-halten riskerar att vara ett problem.
 
Bättre o köpa en sån där liten fläkt med propeller och ha i taket som trycker ned luft ,gär ju nån timma på ett R6 batteri.

Haha fan i -25 så.är det annars +30 i huvudhöjd o nollgradit på marknivå.
 
Värmestrålning gör mycket för upplevda komforten - det handlar om värmeutbytet mot och från kroppen - med kalla väggar kan man frysa fast luften är 26 grader C runt kroppen. - har man värmekälla med rödglödande galler som sprider runt om i sidled så kan det kännas mycket varmare än att man fått upp tempen i luften till 30 grader (vilket är oftast bara är huvudhöjd och uppåt medan det är lika kallt om benen och baken som innan).

kan man få sagda glödande källa också stråla värme snett mot marken så kommer också denna och ben, kläder, sovsäck etc att höjas i temperatur betydligt efter en tid och komforten ökar av ökade värmestrålningen från marken (eller snarare att den börja reflektera lite värme och inte absorbera allt den får som ett svart hål) och sin utrustning även dessa bara just ökat 15 grader C på sin yta...

Ett annat sätt att kolla vad och hur viktigt värmestrålningen är för komforten, är att svepa in sig i en sådan tunn NASA/räddningsfilt i blank alumnium - värmen man känner är sin egna utstrålade värme som reflekteras tillbaka och det är mer värme och påverkar komforten mer än man ofta tror...

---

somliga av er har säkert suttit utomhus på pubar i kortärmat med gasol-infravärmare (eller elektriska dito) och inte tänk på att temperaturen gått ned i kvällningen utan att det känns kallt just för att infravärmarna kompenserar det med värmestrålning trots att lufttempen gått under 15 grader typ...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...