Outwell Olida campingkök

Någon som har erfarenhet av ovanstående månne?

Tar tacksamt emot förslag på liknande kök, som alltså an använder små gasoltuber.

För användning vid bilcamping och i en liten segelbåt.

outwell-olida-stove-onecolour.jpg


Anders
 
Senast ändrad:
Från amazon:

When my stove arrived I was very disappointed to find scratches on the paint and a dent in the front corner . When I tried the stove only one burner would light , the electrode on the other burner needed to be cleaned and bent to make it work . One of the gas/air pipes to the R H burner was misaligned and could not be adjusted ,I think this would affect the gas air ratio .
I finally got the stove going only to find that the metal control knobs get very hot !
Another point is this stove has a lot of very sharp edges ( cover ,wind screen and stove base ) where you can easily cut yourself .
How this got stove a CE safety mark is beyond me .I returned this stove for a full refund .
The basic design of the stove is good ,but the poor quality ,finish and manufacture means this stove should be avoided . Another dud product from Outwell (my house is full of them ) ,this is the last time I buy any of their overpriced products .

Verkar imte lovande...

Primus har haft nån med dubbla behållare som hänger under. Ska se om jag hittar den.
 
Primus njord tänkte jag på. Har klämt på en sån i butik en gång. Verkade bra design då i alla fall.
Vill du ha suitcase variant så finns det fler.
 
Såg den där recensionen också men undrar om den är representativ. Han verkar ju ha fått ett kraschat kök.

Njord funkar sämre på båten tror jag, för högt. Vad var det för andra portfölj-kök du sett?

Olidas pris lockar lite, det får man erkänna.

Anders
 
I båt bør man tenke på "safety" lekasjefare, gass som er tyngere enn luft og ingen ventil som stenger automatisk om det slukner.

Problemet er mye mindre i en bil.

dsk
 
Har funderat på detta. I de små gasflaskorna, t ex 440 gr, finns ju inga stora mängder. I alla fall inte jämfört med större "blå" tuber. Är det tillräckligt ändå för att det ska bli en explosionsrisk i en båt i fall de läcker ut?

Det är ju ganska lätta att skruva av dem varje gång man använt dem. så det borde kunna vara en hyfsat trygg lösning. Eller vad säger den samlade församlingen?

//A
 
Problemet med gasol är ju att det är en tung gas, även om det är ett pytteläckage så kommer gasolen att rinna ner till lägsta punkten och ansamlas där.
 
Problemet med gasol är ju att det är en tung gas, även om det är ett pytteläckage så kommer gasolen att rinna ner till lägsta punkten och ansamlas där.

Men ändå inte lika tunga som bensinångor - diffusionen med luft och därmed utspädning går typ dubbelt fortare med gasolångor gentemot bensinångor samt bensin är också flytande där spill kan ligga kvar länge och producera ny ånga inom flampunkt under mycket längre tid än en gasolutsläpp.

det att tänka på när man hanterar bensin som motorbränsle till båtmotorerna...
 
Men ändå inte lika tunga som bensinångor - diffusionen med luft och därmed utspädning går typ dubbelt fortare med gasolångor gentemot bensinångor samt bensin är också flytande där spill kan ligga kvar länge och producera ny ånga inom flampunkt under mycket längre tid än en gasolutsläpp.

det att tänka på när man hanterar bensin som motorbränsle till båtmotorerna...

Just det

Alvorlig ulykke: Båd eksploderede i Lillebælt

https://www.bt.dk/krimi/alvorlig-ulykke-baad-eksploderede-i-lillebaelt
 
Då konstaterar jag att man lever farligt i en segelbåt med bensinutombordare och ett eventuellt gaskök. I nuläget finns ett spritkök (Origo 3000) som ju heller inte är utan faror. Frugan tycker det luktar skunk och vill ha bort det.

Funderar på att köpa ett Outwell Olida trots allt, allternativt det enklare Appetizer, och ha som rutin att skruva loss tuben efter varje användning. Det borde väl minimera risken för läckage. Det kan väl inte vara vanligt att tuberna läcker? Har aldrig hänt mig under de 20 år jag haft dylika tuber till Triangiat.

Helt ofarligt blir det ju aldrig att hålla på med kök i båtar.

/A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
markus-l Campingkök Kök och brännare 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...