Märkligt sätt att säkra på

Faktum är att en bättre lösning - om det nu inte finns andra ankarpunkter - vore hängande stand.
Då finns det ingen hylla att åka av ifrån.

Jag ser nog att säkringsmannens muskler och en stadig placering av kroppen kan ha stor betydelse, men jag skulle inte på något vis ta för givet att han håller handen på bromsen under ett fall från hyllan. Andremannen faller ju då dessutom en god halvmeter extra och fallet så det blir ju ett större ryck i bromsen än normalt.

Inget av detta skulle hända vid hängande stand - men det vore ju så obekvämt att man självklart skulle välja att komplettera med en ankarpunkt i ett träd hellre.
 
Sättet att säkra på är inte optimalt. Personligen hade jag löst det på annat sätt.
Men hur man löser problem och vilka risker man tar när man är ute är upp till replaget.
På något sätt tycker jag att den enda som är befogad att ge kritik är andremannen i fråga...
Personen som säkrar gjort den bedömningen att han inte kommer dras ned över kanten. Och på så sätt kunna tillgodose god säkerhet för sin kompis och sig själv.

Att posta en bild på någon annan utan deras vetskap och komma med kritik känns sådär..

Förstår att det är i ett högre syfte för att undvika olyckor och utbilda osv. men ett PM på Facebook till grabbarna innan där du frågar om du kunde låna bilden för att illustrera ett exempel hade varit snyggare.

Hur dom klättrar/säkrar är deras business...
 
Sättet att säkra på är inte optimalt. Personligen hade jag löst det på annat sätt.
Men hur man löser problem och vilka risker man tar när man är ute är upp till replaget.
På något sätt tycker jag att den enda som är befogad att ge kritik är andremannen i fråga...
Personen som säkrar gjort den bedömningen att han inte kommer dras ned över kanten. Och på så sätt kunna tillgodose god säkerhet för sin kompis och sig själv.

Att posta en bild på någon annan utan deras vetskap och komma med kritik känns sådär..

Förstår att det är i ett högre syfte för att undvika olyckor och utbilda osv. men ett PM på Facebook till grabbarna innan där du frågar om du kunde låna bilden för att illustrera ett exempel hade varit snyggare.

Hur dom klättrar/säkrar är deras business...

Håller inte riktigt med att det är deras ensak hur de klättrar. Jag anser att om du som klättrare ser någon göra något uppenbart obetänksamt och farligt så bör och ska du åtminstone säga till. Sen om de väljer att lyssna på råden är upp till dem. Inte alls säker på att de över huvudtaget tänkt på att risken finns att dras över kanten.

Att kalla självsäkringen "inte optimal" är väl en underdrift såtillvida han inte är säkrad i trädet bakom och slingan som syns bara är backup. Är han inte säkrad i trädet (vilket han inte verkar vara) så är systemet obelastat och det ev ryck som blir kommer att dra i säkringsmannen först. Onödigt osäkert och farligt, stor risk att han dras av kanten och tappar säkringsrepet.

Vad gäller att posta en bild från Facebook så får de lite grann skylla sig själv, de har ju själva lagt upp bilden till allmän beskådan från första början.
 
Håller inte riktigt med att det är deras ensak hur de klättrar. Jag anser att om du som klättrare ser någon göra något uppenbart obetänksamt och farligt så bör och ska du åtminstone säga till. Sen om de väljer att lyssna på råden är upp till dem. Inte alls säker på att de över huvudtaget tänkt på att risken finns att dras över kanten.

Att kalla självsäkringen "inte optimal" är väl en underdrift såtillvida han inte är säkrad i trädet bakom och slingan som syns bara är backup. Är han inte säkrad i trädet (vilket han inte verkar vara) så är systemet obelastat och det ev ryck som blir kommer att dra i säkringsmannen först. Onödigt osäkert och farligt, stor risk att han dras av kanten och tappar säkringsrepet.

Vad gäller att posta en bild från Facebook så får de lite grann skylla sig själv, de har ju själva lagt upp bilden till allmän beskådan från första början.

Jag förstår inte varför det skulle vara en stor risk att han dras över kanten? Ser väl ändå ut som att han sitter stadigt på klippan?
 
Men ponera att andremannen faller, pendlar in i klippan med huvudet och svimmar av. Då dlir det tungt för säkringsmannen utan någon avlastning..
 
Håller inte riktigt med att det är deras ensak hur de klättrar. Jag anser att om du som klättrare ser någon göra något uppenbart obetänksamt och farligt så bör och ska du åtminstone säga till. Sen om de väljer att lyssna på råden är upp till dem. Inte alls säker på att de över huvudtaget tänkt på att risken finns att dras över kanten.

Att kalla självsäkringen "inte optimal" är väl en underdrift såtillvida han inte är säkrad i trädet bakom och slingan som syns bara är backup. Är han inte säkrad i trädet (vilket han inte verkar vara) så är systemet obelastat och det ev ryck som blir kommer att dra i säkringsmannen först. Onödigt osäkert och farligt, stor risk att han dras av kanten och tappar säkringsrepet.

Vad gäller att posta en bild från Facebook så får de lite grann skylla sig själv, de har ju själva lagt upp bilden till allmän beskådan från första början.

Nä men nu stod ju inte Lyckegard bredvid och hinta om att det finns smidigare och säkrare sätt att säkra på från den standplatsen.
Han posta på ett forum i efterhand.

Hur du tolkar "inte optimal" är upp till dig. När jag själv säkrar min andreman så försöker jag se till så att jag själv lätt kan ta mig ur systemet om nått går snett. Att jag kan hissa ned personen. Eller alternativ bygga en 3-1 hiss och dra upp honom.

Själva grunden i att säkra sin andreman är att förhindra honom från att falla i backen. Killen på bilden lyckades med det. Men inte på ett optimalt sätt;)
 
Nä men nu stod ju inte Lyckegard bredvid och hinta om att det finns smidigare och säkrare sätt att säkra på från den standplatsen.
Han posta på ett forum i efterhand.

Hur du tolkar "inte optimal" är upp till dig. När jag själv säkrar min andreman så försöker jag se till så att jag själv lätt kan ta mig ur systemet om nått går snett. Att jag kan hissa ned personen. Eller alternativ bygga en 3-1 hiss och dra upp honom.

Själva grunden i att säkra sin andreman är att förhindra honom från att falla i backen. Killen på bilden lyckades med det. Men inte på ett optimalt sätt;)

Nä och jag kan ju hålla med om att det inte är ett optimalt sätt att få fram informationen till de berörda :) men kanske sprider sig informationen till de som behöver det. Kanske får det nån annan att tänka till för precis som du skriver så försöker (försökte...) jag oxå se till att jag kan ta mig ur systemet, och så som de säkrar verkar det inte vara helt enkelt när säkringsmannen har all tyngd av en skadad parkamrat i selen.

Han klarar att förhindra att andremannen trillar i backen tack vara att han inte faller. Om han klarat att hålla emot och inte dras över kanten vid ett fall vet vi faktiskt inte...
 
Det där är väl ett utmärkt sätt att säkra på, om man sitter fast med selen i trädet bakom.

Det gör han inte, och det är det som gör det märkligt. (Syns tydligare på andra bilder på FB)

Det allmänna antagandet är att han sitter fast i nån slinga till de bultar som sitter precis vid klippkanten. Jag kan inte se den slingan, men jag kan inte heller utesluta att den finns där.
 
Jag tycker också att det ser onödigt riskabelt ut. Det bästa är ju att som säkringsman belasta sitt stand (som är jämviktat när det går såklart) så att om andreman faller blir det inget eller litet ryck.

Fast jag reagerade allra först på att andreman hade armen under repet.
 
OT: bild och äganderätt

Vad gäller att posta en bild från Facebook så får de lite grann skylla sig själv, de har ju själva lagt upp bilden till allmän beskådan från första början.

Nej, en bild är inte fri att göra vad man vill med bara för att den finns på nätet/fejjan. Rättigheterna är fortfarande fotografens (om inte facebooks regler friskriver fotografen denna rätt - jag är inte med så jag vet inte).
Fotosidan säger så här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=121322

En annan sida
http://fatou.se/2012/07/17/vem-ager-ratten-till-ditt-foto/

Att länka till ett foto är en annan sak - då är fotot kvar i sin kontext.

Man går inte hem och plockar vykort eller tavlor hos någon annan även om digitala kopior är mångfaldigande utan fysisk inverkan på ägaren.

/Patrik
 
Tokiga Lyckegard... Du skulle förstås ha gjort en teckning som visade på situationen så hade ingen behövt känna sig utpekad - utom förstås de som brukar göra som på bilden möjligen...

Om man gör nåt dumt i klättersammanhang och det ändå som inträffar är att man får ett påpekande om det olämpliga i beteendet får man nog sägas ha klarat sig ganska lindrigt. Jag tror det är en (av flera) risk/er man tar när man klättrar utomhus.
 
Alltså, det här är ett fenomen, och inte en enskild händelse. Dessutom diskuterar vi ofta klättrare/personer här som inte har en chans att försvara sig, en del av dem är till och med döda (Göran Kropp?)...
 
Senast redigerad av en moderator:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dangermouse Om folk inte kan säkra - vad göra? Sportklättring 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...