Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise

Vi kan M. A. O lugnt konstatera att kebne efter lasermätningen är Sveriges högsta topp. Vi som varit oroliga för detta kan andas ut. Vidare fick jag info att en av topparna i sarektjåkkå massivet får en uppgradering med hela 20 meter! Nämligen buchttoppen som går från 2010 m till 2030m.

Stort tack för att du bevakar. Om Buchttoppen bli uppgraderad så bör det väl betyda att även Sydtoppen blir det (f n 2023 meter). De ligger ju så nära varandra att ett tränat öga bör kunna se att den senare är högre om man står på någon av dem, och ingen klätterkunnig har mig veterligen reagerat tidigare. (Själv har jag inte varit däruppe.)
 
Ca 1820 möh anger Tore Abrahamsson att toppen på Svarta spetsen ligger på. På min gamla fjällkarta fanns det höjdkurvor upp till 1780-linjen har jag för mig. Intressant nog så har Naturgeografiska institutionen vägt in Svarta spetsen till 1830 möh, på en karta över Mikkaglaciären och kringliggande toppar. Kartan har spridits i ett litet antal, bl.a. inom Svenska fjällklubben. Den mätningen är troligen nära sanningen, för på samma karta anges Buchttoppen nord till 2030 möh. Och Sarektjåkkå sydtopp anges med 2023 möh.
 
1841 möh är det högsta värdet jag hittar när jag försöker bestämma höjden på Svarta spetsen i Lantmäteriets funktion "Kartsök och ortnamn". Man får högerklicka i kartan. Tyvärr är toppmarkeringen på den kartan felutsatt så man får klicka runt lite.
 
Har det sagts något om när det finns en officiell tabellistning "från högsta till lägre"
för alla de höjddata som nu tagits med lasermetoden? OK visst, det måste väl
bli för något visst datum/vecka/månad med tanke på alla jäkla glaciärers vana
att inte vara statiska...
 
Nya höjder i Sarek

Lantmäteriet har nu lagt ut de nya lasermätta höjderna för toppar i Sarek.
De visas på LMs visningstjänst https://kso.etjanster.lantmateriet.se/. Punkterna som markerar topparna har inte ändrats annat än i något enstaka fall och ligger därför fel. Sarektjåhkkå har fortfarande höjden 2089m. Buchttoppen har höjts till 2030m från 2010m.
 
Förtoppen på sarvatjåhkkå nordkam som syns i bild här går inte att se på kartan. Finns nåt liknande vid kamtoppen som jag inte heller ser på kartan
 

Bilagor

  • IMG_20190718_145120_1.jpg
    IMG_20190718_145120_1.jpg
    67.5 KB · Visningar: 539
Lantmäteriet har nu lagt ut de nya lasermätta höjderna för toppar i Sarek.
De visas på LMs visningstjänst https://kso.etjanster.lantmateriet.se/. Punkterna som markerar topparna har inte ändrats annat än i något enstaka fall och ligger därför fel. Sarektjåhkkå har fortfarande höjden 2089m. Buchttoppen har höjts till 2030m från 2010m.

Innebär detta att höjdkurvorna inte heller ändrats i det som finns på kso? Många terrängformer är inte redovisade i de vanliga tryckta fjällkartorna i 1/50 000 respektive 1/100 000 (ekvidistansen för gles) men finns med i t ex högfjällskartan över Kebnekaise. Vore troligen värdefullt med mer detaljerade höjdkurvor vid en del toppbestigningar.

Thure
 
Svar till thureb:
Höjdkurvorna har inte ändrats utan ligger kvar på samma plats som tidigare. Det gör att de i brantare terräng kan vara flera tiotals meter fel.
Det här är speciellt tydligt vid skarpa kammar och branter. På norra sidan om Sarvatjåhkkå är tex höjdkurvorna fel med 50-60m vilket lätt verifieras genom att högerklicka på dem.

Nya höjdkurvor skulle vara mycket lätt för LM att ta ut och visa på deras karttjänst eftersom de har höjddata. Om LM släppte höjjddata fritt som öppna data skulle vi säkert få nya bra kartor ganska omgående. Att släppa dem fria till allmänheten vore inte mer än skäligt eftersom mätningarna betalts med skattemedel och det är vi som medborgare som äger dem. Men LM håller på höjddata, förmodligen för att sälja dem till kartbolagen och dra in pengar. För allmänheten som vill ta del av de nya höjddatat återstår att betala en gång till genom att köpa kartor från olika bolag. Kartorna finns inte än för Sarek men för Kebnekaise.
 
Förtoppen på sarvatjåhkkå nordkam som syns i bild här går inte att se på kartan. Finns nåt liknande vid kamtoppen som jag inte heller ser på kartan

Man kan ana sig till den och studeras terrängskuggningskartan kan man leta upp den. Det är likadant med knaggen på kammen mellan Vuojnestjåhkkås stortopp och västtopp på din bild. Det finns säkert många liknande ställen eftersom det finns så många kammar i Sarek. Med det nya laserdatat vore det enkelt att ta fram kartor med betydligt mer detaljerade och riktiga höjdkurvor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thunder91 Extrem höjd Allmänt om friluftsliv 12
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...