Kaitumälven

Hej Johan
Vi körde till Kaitum. Till Tjirtjam flög vi och kanadensarna med helikopter.
Kaitum till Kalix älv har jag inte kört men Kalix har jag kört två gånger (Kaalasluospa till Masungsbyn).
Arvid
 
För ganska många år sedan...

...paddlade vi från Vietas, Satihaure, Pätsasj, Teusajaure, Padje/Kaska Kaitumjaure och sedan Kaitumälven ner till malmbanan med lite avstickare in i Sjaunja.
Vid hade candensare och det var som ni säkert förstår en hel del lyft och vi hade ok som vi bar canadensaren med. I Kaitumälven så bar vi förbi dom kraftigaste forsarna men några så tågade vi bara.
Vi genomförde vår paddling i juli så att forsarna var inte på max. En del tunga lyft som sagt, men i övrigt en mäktig tur.
Vi hade också mygghattar då det var ett rejält myggår. Lycka till med turen och att paddla in i Sjaunja kan verkligen rekommenderas
 
Jag såg din fråga först nu. Vi hade Mad river- kanadensare. Alltså inga byggbara eller uppblåsbara. Helikoptern får då köra en extra vända med hängande last. Kostar lite mer men vi var åtta som delade så det blev prisvärt. Vi hyrde av Kanotcentral norr.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...