Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

I gårdagens inlägg underströk jag flera gånger hur extremt stark och snabb JEN verkar vara som cyklist.
Jag är grymt imponerad.
Nu visade det sig dock han ännu inte visat sin rätta kapacitet.

Det gjorde han dock under det gångna dygnet!
Under en enda dag har han nu lyckats förflytta sig hela 1414 km!
Jag säger det igen - ETTUSENFYRAHUNDRAFJORTON kilometer på ett dygn!

Dessutom innehöll denna sträcka en extrem klättring från Amazonas lågland till den bolivianska högplatån och färden gick definitivt inte längs glassiga asfaltsvägar av Europastandard.

På sin blogg belyser JEN faktumet att han nu bara har Argentina kvar på sin cykelresa.
http://www.pole2pole.net/2012/04/05/one-year-of-adventure/

Som vän av ordning och i egenskap av långcyklist reagerar jag lite på detta uttalande eftersom jag kan konstatera att det är 834 km kvar till den argentinska gränsen. Rakt över den bolivianska högplatån där långcykling är ansträngande och tuff.
Personligen hade jag nog räknat med ca tio dagar till gränsposteringen vid Villazon, men jag antar att detta är en ren bagatell för JEN och med nuvarande hastighet är det antagligen fråga om en dag eller två för denna exceptionellt starka cyklist.

På andra sidan gränsen tar ett av världens hårdaste områden över. Puna de Atacama, med sina helvetesvindar och bitvis extremt sandiga vägar.

Från San Pedro de Pilas var det ca 7500 km.
2700 av dessa km hyvlade JEN av på (max) 6 dygn.
Lyckas han även fortsättningsvis hålla detta fina snitt på 450 km/dag har han bara 10-11dagar kvar ner till södra Patagonien. Det är ju trots allt bara ca 4800 km kvar till Rio Gallegos och ytterligare en liten bit ner till kusten där han tydligen steg iland efter Antarktisseglingen.

Två månader hade jag nog planerat för, men detta är ju egentligen helt ointresant eftersom jag inte på något sätt kan göra anspråk på att spela i samma liga som JEN.
 
Jäkligt tragiskt om det du anspelar på är sant Corax. Illa nog med hans "klimatneutrala" resa med följebil, löjliga mängder flygturer osv, om han dessutom fuskar med cykelsträckorna är det ju inte mycket kvar av "expeditionen".
 
Ja nu verkar det helt patetiskt.

Jag tyckte det var skumt att han inledde med 18 mil forsta dagen utan att ha cyklat pa flera manader. Jag brukar trana 15 milapass infor Vatternrundan och det ar pa en racer. Och man ar inte speciellt sugen att cykla dagen efter.

Men nu. Det ar ju strackor som tar flera dagar att aka buss i dessa omraden. Antingen ar det virus pa hans hemsida eller sa sitter han och trycker nagonstans och forsoker fa det att se ut som om han ar pa cykelexpedition. Ar det det senare sa ar det ju valdigt tragiskt.
 
Parallell?

Tyvärr kommer jag att tänka på naturfotografen Terje Hellesø som (också?!!) förbättrade verkligheten något...
 
Ja nu verkar det helt patetiskt.

Jag tyckte det var skumt att han inledde med 18 mil forsta dagen utan att ha cyklat pa flera manader. Jag brukar trana 15 milapass infor Vatternrundan och det ar pa en racer. Och man ar inte speciellt sugen att cykla dagen efter.

Men nu. Det ar ju strackor som tar flera dagar att aka buss i dessa omraden. Antingen ar det virus pa hans hemsida eller sa sitter han och trycker nagonstans och forsoker fa det att se ut som om han ar pa cykelexpedition. Ar det det senare sa ar det ju valdigt tragiskt.

Äh, någon har bara blandat ihop miles och mil. Han kanske åkte 18 miles första dagen. Det klarar de flesta. Ge killen lite slack. :)

Sorry Janne Corax, för att jag glömde dig när jag jämförde JENs prestation med långcyklister som Göran Kropp och Micke Strandberg. Men som du visar är dina små cykelturer ju inte riktigt i samma liga som JEN. En och en halv Vätternrunda i oländig terräng på hög höjd varje dag är inga problem för RIKTIGA cyklister. Om han sover 8 h och äter en timme per dag snittar han 30 km/h. Baggis!

Killen förtjänar den prickiga tröjan permanent. Kanske den borde byta namn till JEN-tröjan. Jerringpriset och SVDs bragdguld är redan i hamn. Cadel Evans har redan hoppat av årets Tour med motivationen "att det är ingen idé".
 
Men vi andra tunnisar som måste göra både nr 1 och 2 samt emellanåt skrapa av sanden och smörja baken behöver säkert en timme per dygn även till det. Då minskar cykeltiden ytterligare en timme och marschhastigheten stiger motsvarande. Han borde ju bli racercyklist! Eller oxså driver han aprillo med oss.
 
Men vi andra tunnisar som måste göra både nr 1 och 2 samt emellanåt skrapa av sanden och smörja baken behöver säkert en timme per dygn även till det. Då minskar cykeltiden ytterligare en timme och marschhastigheten stiger motsvarande. Han borde ju bli racercyklist! Eller oxså driver han aprillo med oss.

Ettan är väl enkelt utförd under färden, gör han sedan tvåan så slipper han slösa tid på att stanna och smörja. Man måste tänka utanför lådan.
 
Verkar finnas många frågetecken, men jag tycker man kan ta det lite lugnt med raljerandet innan huvudpersonen är klar med sitt äventur och hunnit summera/korrigera.

Kanske kan vara så att han har en "spökskrivare" som gör inläggen, och som inte alltid får till positionsangivelsen ?

Jag menar, om nu JEN skulle vilja fuska "på riktigt" så hade han nog mer vett än att påstå att han cyklar 30-100 mil om dagen? Han lär väl förstå att det finns gott om nitiska granskare.

Rörig site och blogg hursom. Hoppar mellan återblickar och "nutid" .
 
Jepp. Mycket fragetecken. Ett hett intervjuamne lar han ju vara nar han ar "klar". Bara det finns nagon som kan stalla de ratta fragorna. Jag ar tamligen ointresserad av att veta hur kallt, blott, jobbigt och farligt det har varit och det unika med en klimatneutral expedition. Och att han ar forst i varlden och att det ar det svaraste som nagon nagonsin har gjort samt att han ar varldens erfarnaste aventyrare. Det kan vi redan. Jag vill veta hur resan egentligen gatt till. Fran start till mal. Alla strackor och transportsatt. Och om det da visar sig att han har cyklat 18, 30 eller 100 mil om dagen sa kan man ju kanske fylla pa med nagon foljdfraga. Och sa vore det kul att veta vad det kostar att gora resan klimatneutral. Eller ar det for mycket att hoppas pa?
 
Mellan raderna i egna bloggen har ju redan "fakta" publicerats, uppenbart är att numera är han i samma klass som den berömda Baronen. Underhållande för vissa men föga ankare i den verklighet som vi vill och försöker vara i. Vi kan nöja oss med de som gör det på realistisk tid och med egna hjälpmedel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.