Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Blir spännande att läsa pressmeddelandet från PR byrån när expeditionen är klar. Har man tagit till sig det drev som varit eller kör man på med greatest adventure ever stilen?
 
Fasen vad man blir skeptisk till sådana här inlägg när man läser om följebil. Det låter som att det är han och naturen bara. Njae...

03:04 / South America / 2012-02-22

Alone into the unknown

"I am now biking alone in the Amazonas.
I miss my brother and co explorer Carl Robert. There are so many beautiful things that I pass everyday and it’s sad not to share it with someone. Well, we did 14 countries and many many kilometers together….
Hm, I have monkeys, snakes, tarantellas and scorpions to talk to.."

Ja roliga citat finns det gott om.
http://www.pole2pole.net/2012/03/13/johan-slar-tillbaka-mot-falska-anklagelser/

Att motorfordon använts under vissa delar av expeditionen är alltså ingen nyhet. Han har varit tvungen att flyga fyra gånger under sin resa, två gånger för situationen varit direkt livshotande, en gång för att närvara vid ett möte med Clinton Foundation och ECPAT i New York och en gång för att besöka Operation Smile. De sträckor där Johan tvingats flyga kommer han att återvända till och genomföra som planerat.

Han flog ju 2 ganger i Kanada.
Han flog tur och retur till motet i NY.
Han flog tur och retur till Sydpolen fran Peru via Sydafrika vilket ar minst 3 flyg (om han nu tog bat till isen. 4 flyg om han flog, minst)
Och flyget till Operation Smile vilket borde varit tur och retur.
Plus att han flygit militarflygplan nagonstans..." Vid ett tillfälle var Johan tvungen att ta hjälp av ett militärflygplan då ett isberg, stort som Berlin, rasade vid Antarktis kust och utgjorde fara för hans liv och även försvårade den planerade resvägen. – Jag är fast besluten att genomföra expeditionen klimatneutralt och kommer att återvända till den plats där flygplanet hämtade mig för att sedan ta mig utan motor till Antarktis, berättar Johan."
(fran http://miljobloggen.randler.se/?p=1276)

Det ar ju 10-11 flygningar nar detta skrevs. Minst. Nu ar det antagligen annu fler.
 
Senast ändrad:
En expedition är nu uppdelad i minst dussinet övningar.
Intressant men långt från en expedition.
Gäsp känns riktigast!
 
Jag kan inte riktigt släppa den här expeditionen. Jag tycker att stora delar av media köper den här ekovänliga grejen rakt av.

Så här skrev JEN själv den 19 jan 2012:

"I am honoring the explorers who came before me and demonstrating that even the toughest of challenges can be accomplished without damaging the fragile environment."

"I have maintained a climate neutral expedition through a combination of excellent planning and sheer willpower."

"My team uses a range of eco-friendly equipment and technology to traverse the globe, including skis, kites, dogsleds, solar power, bikes and a sailboat, all allowing me to travel fuel-free between the two poles."

http://www.huffingtonpost.com/johan-ernst-nilson/traveling-the-globe-on-a-_b_1217251.html


Kan någon förklara för mig hur man kan påstå något sådant, och samtidigt använda sig av följebil hela vägen?
Visst, om han inte åker i bilen själv, men den måste väl ändå räknas som en stor del av expeditionen?
Speciellt när bilen kör packningen.

Om man utger sig för att vara en upptäckare av rang och en stor äventyrare, förväntar man sig inte att personen ifråga ska frakta sin egen utrustning då? Är det verkligen en bedrift att skryta med att cykla hela sträckan (visserligen en imponerande sträcka) utan packning?

Se gärna kommentaren till nedanstående FB-bild, tagen alldeles nyligen där JEN skriver:
"The good thing with support car is that you can leave all your bags in the uphills above 4000

http://www.facebook.com/photo.php?f...0649041795913.383882.690915912&type=3&theater

Upplys mig gärna. Har jag missat något?
 
J...

Se gärna kommentaren till nedanstående FB-bild, tagen alldeles nyligen där JEN skriver:
"The good thing with support car is that you can leave all your bags in the uphills above 4000

http://www.facebook.com/photo.php?f...0649041795913.383882.690915912&type=3&theater

Upplys mig gärna. Har jag missat något?

Nej, du har inte missat något.

Passande bildtext till denna: A good thing without a support car is that the glory is all yours! Also for the uphills above 4000m.

Bildkälla: http://outsideonline.se/2011/03/12/arets-kvinnliga-aventyrare-2011/
 

Bilagor

  • Cykel_Segertecken_small21.jpg
    Cykel_Segertecken_small21.jpg
    27.1 KB · Visningar: 1,454
Det måste kännas ganska meningslöst att göra hela den där långa cyklingen när han lika gärna hade kunnat åka bil hela sträckan.

Att ta sig fram m cykel är ju kul för att man klarar sig utan bil. Men cykel o följebil.... då har man ju missat hela poängen.
 
Tour de France nästa!

Otroligt mycket skulle kunna sägas om JEN.
Om hans tidigare expeditioner och den pågående. Det är möjligt att det finns anledning att återkomma till det senare, men låt oss titta lite på nuet och framtiden istället.
Närmare bestämt på cykelfenomenet JEN.

Om vi utgår ifrån att alla uppgifter på hans blogg är sanna kan jag inte komma fram till något annat att han är den i särklass starkaste långcyklisten jag hört talas om.

Innan vi förflyttar oss till nuet kan vi dock ta en liten titt på det förflutna.
Redan från första pedaltrampet uppvisade han en extrem fallenhet för långcykling. Helt otränad och utan någon som helst erfarenhet begav han sig från Stockholm mot Sahara/Afrika. Trots knäproblem och faktumet att han körde in i väggen redan i Södertälje lyckades han avverka de 7500 km på endast 52 dygn.
Jag kommer fram till att detta blir 144.2km/dag utan vilodagar.
Riktigt strongt jobbat.

Efter en (enligt uppgift) mycket hård och lång tur uppe i Arktis vildmarker startar JEN stenhårt direkt från ruta ett då han når Kanada och cykeldelen av sin resa.
180 km redan första dagen, på riktiga skitvägar, på en för liten MTB med framdämpning. Han påvisar återigen att han är exceptionellt stark cyklist.

Vid ett annat tillfälle av resan trumfar han dock denna prestation med råge och lyckas cykla hela 1000 km på tre dagar. En av dessa tre dagar var dessutom en vilodag, så jag kan inte komma fram till något annat än att han lyckades förflytta sig hela 500 km per dag.

Nu var det dock inte det förflutna jag hade för avsikt att belysa utan nära dåtid, nuet och framtiden. Vi kan starta resonemanget i San Pedro de Pilas, Peru.

Enligt JENs blogg daterad den 13 mars befinner han sig just i San Pedro de Pilas eller i alla fall mycket nära denna lilla bergsby. Redan den 16 mars befinner han sig i Ushuaia. Därifrån seglar han mot Antarktis och är åter på fastlandet den 1 april. Den 2 april befinner han sig i Cuzco, Peru.
Sträckan Lima till Cuzco är 934 km. Vi kan räkna bort ca 150 km eftersom JEN enligt uppgift befann sig i eller i närheten av San Pedro de Pilas då han avbröt cyklingen. Med andra ord hamnar vi på en sträcka strax under 800 km. Ha då i åtanke att alla mina beräkningar vilar på GE/GM närmaste-sträcka-beräkning. I realiteten får man i regel lägga på 5-10% på sträckor med bra vägar och betydligt mer i u-länder och på sträckor i bergig terräng.
Hursomhelst så har JEN verkligen lagt i överväxeln ordentligt nu, även om vi räknar extremt lågt på 800 km.
Vi exkluderar flyg till Ushuaia och vidare att han på något sätt hann med förberedelserna inför Antarktis och ponerar att han cyklade den 14-15-16 mars.
3 dygn – 800km = ca 267 km/dag.
Detta genom för cykling mycket hårda områden, med rejäla stigningar och många gånger på hög höjd.

JEN meddelar att han inte alls är i form på grund av sjösjuka under den hårda färden i segelbåten till och från Antarktis.

Han verkar dock ha återfått formen snabbt och uppger den 4 april att han mår fint igen. JENs snabba tillfrisknande ger också snabbt utslag på dagsformen och under de två närmaste dagarna slår han till på allvar och tillryggalägger hela 800 km på två dagar.
Mina beräkningar grundas på att JEN den 2 april befann sig i Cuzco och två dagar senare i eller mycket nära Lisboa, en liten bosättning i bolivianska Amazonas.

Till och med Hubi Schwarz (”Jorden runt på 80 dagar” - 22 000 km 275 km/dag) och koreanerna som körde Italien till Sydkorea med snitt runt 300 km/dag skulle säkert vara rörande överens om att JENs framfart på sadeln är något helt extraordinärt.

Jag börjar nu förstå innebörden i hans uttalande på sin blogg daterat den 1 april.
"Now I have a short leg to bike here in South America before I go back up to the Arctic to close the last gap on skis…"
Detta “short leg” rör sig om 7500 km från San Pedro de Pilas till Ushuaia.
Med nuvarande framfart och med hjälp av den enorma kapacitet JEN besitter är det uppenbart att sträckan kommer att forceras snabbt, lätt och utan problem.
Jag är övertygad om att han kommer att fixa de arktiska områdena från Ward Hunt till Tuktoyatuk i samma lekande lätta stil.
 
Imponerande cykling!
Jag kanske ska tipsa Bjarne Riis.
Eller kan det vara sa att Johan kor foljebilen sjalv?
Jag menar ur miljohansyn ar det val dumt med en extra chauffor...
 
Det mest ointressanta...

...Äventyr jag någonsin följt.

Eller ska man säga "följde" för jag slutade gå in på bloggen ganska tidigt då jag märkte vilket komplett värdelöst "äventyr" detta är.

Historien om följebilen kan vi.

Men det som är så trist att läsa/följa är ju att människan inte gör en enda intressant grej på sin turné.
Som en formel 1 bil på motorvägen bara... VROOOOM!

Varför gör han ens detta?
Han hade ju sett mer av den delen av världen genom att googla saker och ting än att borra ner huvudet och köra.
Utan det minsta intresse av att göra en enda intressant sak under sin tid i området.

Grattis ni som sponsrade skiten.
Er ska man hålla sig ifrån :)
 
..

Grattis ni som sponsrade skiten.
Er ska man hålla sig ifrån :)

Det var väl så där > 70 år sedan ett var ett äventyr att flyga och ännu längre sedan det var ett äventyr att åka bil.

Nu har jag också kollat vilka fler företag som jag ska lägga till på min ”icke köpa från lista”.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...