Fyrverkerier + hundmat, nej tack

Jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna förvärra problemet med fyrverkerirädda hundar?
Äger man en skotträdd hund lär man knappast impulsköpa fyrverkerier när man handlar hundmat.
Vill man ha fyrverkerier lär man knappast köpa extra många bara för att det finns hundmat i samma tak.

Jag skulle varmt välkomna om Ica maxi började med ett "riktigt" hundmatssortiment. Det är omständligt att behöva fara till djuraffären och handla hundmat.


Jag har för övrigt aldrig riktigt köpt argumentet att "fyrverkeri-människorna" har ansvaret i den här frågan.
Då det vid flera högtider är tradition att använda fyrverkerier är detta något som man som hundspekulant får leva med. Det är för mig helt oförståeligt att man kan köpa en hund och sedan tvinga andra att sluta använda fyrverkerier.

En personlig iakttagelse:
De enda skotträdda hundar jag känner till ägs av personer som blir helt hysteriska så fort det smäller.
Folk låser in sina skotträdda hundar i det tystaste rummet, beter sig annorlunda, o.s.v.
Klart att många hundar blir skotträdda helt i onödan.
Nu inte sagt att detta är sant i alla fall.
 
Jag tycker att man som hundägare får ta att folk smäller vid större högtider, men jag måste erkänna att jag blir rätt förbannad när folk skjuter fyrverkerier vid andra tillfällen. Min hund springer sin väg om nån smäller för nära henne, och så jäkla kul är det inte att behöva ha henne kopplad jämt "för säkerhets skull".

Sen, ja, du torde kunna påverka hur starkt hunden reagerar, men det ligger också i hundens medföda mentalitet. Rädslor ärvs ner starkt, så knappast säkert att det är hundägarens fel att hundskrället är så lättskrämd.
 
Ett exempel på utvecklingen hos utställningsraser är ju collie.
Under första världskriget var collie en av de få raser som användes som rapporthundar mellan skyttegravarna p g a stark mentalitet med stor dådkraft.

Idag är det en av de raser med mest bekymmer beträffande rädslor och i övrigt halvrisig mentalitet.

Däremot så har den idag mycket med päls, mer utpräglat utseende, vassare nos, klenare käke osv osv. allt för att överdriva rasstandarden och vinna i utställningsringen.

Den har verkligen fått lida för sin skönhet och fluffiga päls, som förövrigt inte är särskilt lik den tåliga päls de hade förr.

Beträffande fyrverkerier så så är ju lösningen enkel, det finns i lokala ordningstadgorna att man skall ha inhämtat tillstånd för fyrverkerier, om inte så kan polisen beslagta sakerna och lagföra.
Det är bara att se till att reglerna följs så slipper vi mycket av smällandet.

/ Mina skottfasta vovvar hälsar att tjutet från raketer är värre än smällen.
 
Idag är det en av de raser med mest bekymmer beträffande rädslor och i övrigt halvrisig mentalitet.

Däremot så har den idag mycket med päls, mer utpräglat utseende, vassare nos, klenare käke osv osv. allt för att överdriva rasstandarden och vinna i utställningsringen.

Den har verkligen fått lida för sin skönhet och fluffiga päls, som förövrigt inte är särskilt lik den tåliga päls de hade förr.
Har inte dyngkoll på just collie, men jo, jag finner det där sant för alldeles för många raser. Nästa hund för egen del kommer komma från linjer som inte varit i närheten av en utställningsring på generationer.

Beträffande fyrverkerier så så är ju lösningen enkel, det finns i lokala ordningstadgorna att man skall ha inhämtat tillstånd för fyrverkerier, om inte så kan polisen beslagta sakerna och lagföra.
Det är bara att se till att reglerna följs så slipper vi mycket av smällandet.

/ Mina skottfasta vovvar hälsar att tjutet från raketer är värre än smällen.
Tja, jag ringde faktiskt polisen efter att några ungdomar skjutit raketer i några dar och inte slutade fast man bad dem. Inte som att polisen brydde sig ett skit.
 
Har inte dyngkoll på just collie, men jo, jag finner det där sant för alldeles för många raser. Nästa hund för egen del kommer komma från linjer som inte varit i närheten av en utställningsring på generationer.


Tja, jag ringde faktiskt polisen efter att några ungdomar skjutit raketer i några dar och inte slutade fast man bad dem. Inte som att polisen brydde sig ett skit.

Tragiskt..
 
En personlig iakttagelse:
De enda skotträdda hundar jag känner till ägs av personer som blir helt hysteriska så fort det smäller.
Folk låser in sina skotträdda hundar i det tystaste rummet, beter sig annorlunda, o.s.v.
Klart att många hundar blir skotträdda helt i onödan.
Nu inte sagt att detta är sant i alla fall.

Jag vet en hund som bara är rädd för smällar när matte är närvarande... Många hundar är extremt känsliga för om hundägaren i fråga känner obehag gissar jag att man kan säga. (Kan igentligen inget om hundar även om jag växte upp ned en). Men det verkar väldigt tydligt med denna hunden.
 
Skotträddhet är långtifrån självklart. Min hund, helt otränad på smällare och skott, blev mest intresserad när vi sköt in det nya året med hagelbrakaren. Däremot fick han en gång spel på en gul plastpåse som kom flygande med vinden, och ändå skrev jag inget indignerat inlägg om att plastpåsar och hundmat borde säljas i olika affärer.

Öl och blöjor känns ungefär lika fånigt: de som missbrukar (öl eller annat) gör det nog ändå, och det drabbar garanterat deras barn. Men att någon tar en öl och byter blöjor, eller byter blöjor och tar en öl, kan väl rimligtvis inte uppröra en någorlunda vuxen människa?

Kanske borde tidningarna inte ha bröllops-, födelsedags- och födelseannonserna bredvid dödsannonserna? Eller är det helt enkelt så livet är?

Sen kan man möjligen tycka att smällare ö h t är rätt onödiga, vilket t o m jag kan hålla med om (trots att jag för egen del gärna smäller).
 
Ett exempel på utvecklingen hos utställningsraser är ju collie.
Under första världskriget var collie en av de få raser som användes som rapporthundar mellan skyttegravarna p g a stark mentalitet med stor dådkraft.

tack Lassie, tack 101 dalmatiner.. Disney är hundarnas värsta fiende ^^ inte riktigt men de två filmerna har inte gjort något bra för den långsiktiga aveln..

BC är en ras där funktion går före allt men ingen bryr sig om just skottfasthet, våra vallare har samtliga varit osäkra för fyrverkerier..
 
tack Lassie, tack 101 dalmatiner.. Disney är hundarnas värsta fiende ^^ inte riktigt men de två filmerna har inte gjort något bra för den långsiktiga aveln..

BC är en ras där funktion går före allt men ingen bryr sig om just skottfasthet, våra vallare har samtliga varit osäkra för fyrverkerier..

Å andra sidan var varken dalmatinerna eller Lassie speciellt hundrädda :) Tyvärr har som du säger aveln inte riktigt varit helt hundra i alla tider. Det fanns en tid då varken etik eller moral existerade i uppfödarbranchen..
 
Jag hörde om en livsmedelkedja på kontinenten som på fredagaren ställde ölen och blöjorna brevid varandra.

Frun ringer och säger "du Daniel vi har inga blöjor till Estelle över helgen ...."

Kombinationen fyrverkereier och hundmant är däremot verkligen svårförstådd (såvida man in köper mezzers argument) Men det tycks ju handla om normal detaljhandel. Då finns det ju rätt många kombinationer som man kan ifrågasätta uifrån ideologisk eller religiös läggning.

Hänger Viktoria och Daniel på kontinenten nu? Bra scoop ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toke Hur Ska man få med sig all hundmat? Hundsport 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...