Är det någon som hunnit prova Pentax WG-1

Pentax WG-1 verkade onekligen lovande när den kom i våras.
Vi har avverkat två tidigare "plurrkameror", avverkat som i att de gått sönder (läckt vatten) trots rätt hantering. Så hur gick det för pentaxen? Två veckor under vatten i Malaysia och kameran håller fortfarande! Fantastiskt! Men bild/ och videokvalitén är sämre än på de tidigare två.. videonsnuttarna blir ganska ordentligt sämre trots HD-kvalitet.
Köp pentaxen om du vill ha en billig vattentätad kamera som tar bättre bilder än en engångskamera. Skulle jag idag köpa något vattentätat hade jag nog satsat på UV-hus till min systemkamera.

Hoppas det hjälpte dig..
 
Jag har ett UV-hus (ska palla för 40 meters djup om jag minns rätt) till en Canon kompaktkamera men jag tycker UV-huset är för klumpigt vid långfärdsskridskoåkning. På kajakdäcket går det an med UV-huset, men inte vid långfärdsskridskoåkning. Jag använder nu en relativt billig Canon kompaktkamera vid långfärdsskridskoåkning. En kamera som jag har råd att dränka utan att gråta blod. Och så har den kameran AA batterier och optisk sökare vilket jag uppskattar. Men skulle jag råka dränka den kameran så vill jag veta vad jag ska köpa och jag tycker osett att Pentax WG-1 verkar intressant. Därav min inledande fråga.

För ”landbruk” har jag en Canon Powershot G9 + motljusskydd, filter, blixt, och vidvinkelkonverter (0,7 gånger). Valde länge mellan G9:an och en Canon EOS. Det blev till slut G9:an för den är smidigare.


/Per
 
Pentax WG-1 verkade onekligen lovande när den kom i våras.
Vi har avverkat två tidigare "plurrkameror", avverkat som i att de gått sönder (läckt vatten) trots rätt hantering. Så hur gick det för pentaxen? Två veckor under vatten i Malaysia och kameran håller fortfarande! Fantastiskt! Men bild/ och videokvalitén är sämre än på de tidigare två.. videonsnuttarna blir ganska ordentligt sämre trots HD-kvalitet.
Köp pentaxen om du vill ha en billig vattentätad kamera som tar bättre bilder än en engångskamera. Skulle jag idag köpa något vattentätat hade jag nog satsat på UV-hus till min systemkamera.

Hoppas det hjälpte dig..

Hoppar in här...för jämförelsens skull, vilka "plurrkameror" hade du innan..?

//J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...