Vilda Växter Som Mat Och Medicin

Vad i naturen innehåller B1 - så man vet vad man ska prioritera att försöka äta?
Och som seobserver också frågat - vad kan man ha med sig ut, som innehåller gott om B1?
Söker man finns massor av kosttillskott, antagligne med varierande kvalitet.
Wikipedia säger "De viktigaste kostkällorna för tiamin är fläskkött, inälvsmat, bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, jäst och i Sverige även spannmål där detta är berikat."

Inte för att jag misstror dig, man har du någon källa där man kan läsa mer om hur viktig B1 är i utdragna svältsituationer?
Kunskapen borde ju användas vid naturkatastrofer, i flyktingläger och liknande situationer också.

/Patrik, gammal SÖS-kurskamrat

Följande livsmedel innehåller vitamin b1 (tiamin):
http://matkalkyl.se/naringsamnen44.php

Solrosfrön och linfrön verkar vara bra källor, liksom flingor. Salami och nötter kommer högt upp. Lätt att ta med ut.
 
Nej, det handlar inte om brist på vitaminer. Inte fettbrist heller egentligen. Det handlar om att att leva enbart på protein, d.v.s. magert kött utan varken fett eller kolhydrater till, orsakar problem gasnka snabbt.

Protein är inget kroppen gillar att använda direkt för energi, så den kör igång stenhård glukoneogenes (tillverkar glukos fr.a. från protein), men på den här nivån klarar den inte riktigt att ta hand om resprodukterna från detta och man blir sjuk. Det påstås även ibland att kroppen till slut börjar bryta ner sina egna muskler, till slut även organ och hjärtmuskeln. Vet inte om det senare är sant, men kanske är det i så fall så är när glukagonnivåerna (hormon som har betydelse vid glukoneogenes) blir höga så bryts inte bara protein man ätit ner, vet inte.

Här står lite.
https://www.raising-rabbits.com/rabbit-starvation.html

Googla "rabbit starvation" eller "protein poisoning".
 
Senast ändrad:
Det jag läste har jag för mig handlade om sjömän strandsatta på en ö med mycket kaniner. Men det är fullt möjligt att det jag minns var en historia som nån berättade i en roman. Det är inget jag läst nyligen utan det är nog 15-20 år sen, så jag minns inte exakt vad det var jag läste.
 
(...) Det handlar om att att leva enbart på protein, d.v.s. magert kött utan varken fett eller kolhydrater till, orsakar problem gasnka snabbt. (...) Här står lite.
https://www.raising-rabbits.com/rabbit-starvation.html(...)
Beskrivningen är säkert någotsånär korrekt, men slutsatserna inte särskilt logiska. Problemet var ju att de drabbade försökte täcka hela sitt kaloribehov med enbart protein, och därmed hamnade i ett skadligt högt proteinintag. De hade mått bättre och klarat sig längre, om de ätit normala mängder protein och låtit kroppen hämta fettet ur egna depåer. Det är ju det vi har dem till.

Hur man rent praktiskt bär sig åt för att kraftigt överäta protein förstår jag inte - åtminstone min kropp sätter stopp med mycket tydliga obehagssignaler, och det helt oavsett om jag är mätt eller ligger på underskott totalt. Små utslag i ansiktet, illamående och magbesvär - i den turordningen - inställer sig som ett brev på posten, trots att jag aldrig haft finnar och är begåvad med en plåtmage som aldrig krånglar annars. Och jag har ätit lokal mat och druckit okokt kranvatten i en hel del skumma länder ;).

Vad man troligen dör av vid långvarig svält är ganska väl beskrivet här och här.

Lite lustigt förresten, att en tråd betitlad "Vilda Växter Som Mat Och Medicin" slutar i en debatt om vådan av skadligt högt proteinintag :)
 
Dessa 14 växter fick vi lära oss inom FM att dom var dom viktigaste att känna till vid en överlevnads situation, då dom är lätta att finna året runt mer eller mindre...

Givetvis finns det betydlig fler vilda växter man kan bruka och bör känna till. Mitt råd är att köpa god litteratur och börja botanisera våra vilda växter. Du bör känna till runt 50 växter för att göra det lättare vid inhämtning av föda. Se till att du är 100% säker på växterna är ätliga, det finns mycket giftiga växter som lätt kan förväxlas med...

Björk
Hundkäx*
Islandslav
Kaveldun
Kärleksört
Maskros
Mjölkört
Nypon
Ormrot
Skägglavar
Tall
Tuschlavar
Ullig kardborre
Vass

*Förväxla inte hundkäxet med odört och vildpersilja, väldigt snarlika växter och mycket giftiga!

Kunskap är lätt att bära...

Mvh troswe
 
Boken är slutsåld överallt och den ovanstående länken fungerar ej för mig. Någon som som har koll på att den finns att köpa?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
 
Vad i naturen innehåller B1 - så man vet vad man ska prioritera att försöka äta?
Och som seobserver också frågat - vad kan man ha med sig ut, som innehåller gott om B1?
Söker man finns massor av kosttillskott, antagligne med varierande kvalitet.
Wikipedia säger "De viktigaste kostkällorna för tiamin är fläskkött, inälvsmat, bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, jäst och i Sverige även spannmål där detta är berikat."

Inte för att jag misstror dig, man har du någon källa där man kan läsa mer om hur viktig B1 är i utdragna svältsituationer?
Kunskapen borde ju användas vid naturkatastrofer, i flyktingläger och liknande situationer också.

/Patrik, gammal SÖS-kurskamrat

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17925
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...