Alpin träning

Hej jag letar efter några trekkingtoppar i Skandinavien att bestiga under våren. Ambitionen är att göra det medan snön fortfarande ligger kvar för att träna stegjärnsteknik och yxteknik. Jag har funderingar på att bestiga Galdhöpiggen, Glittertind, Styggehoe och Storebjörn i Jotunheimen men känner mig osäker på hur svårt det är att göra medan snön fortfarande ligger kvar, kanske behöver jag en guide till åtminstonde ett par av dom. Någon som varit där uppe innan snön smälter som vet hur svårt det är. Jag har varit på stora glaciärer i Norge och Alperna tidigare med guide och kände mig bekväm med stegjärn men då var det inte alltför brant. Jag har också klippklättrat vid flera tillfällen på en lägre nivå och tänker att det ändå kan ha en viss betydelse då jag har bra teknik. Glittertind och Galdhöpiggen har jag varit på under sommaren tidigare varav Galdhöpiggen bestegs via en stor glaciär och en klippvägg så jag känner väl till dom bergen. Ingen aning hur långt denna erfarenhet och kompetens räcker för att göra det som jag nu ämnar göra. Någon med erfarenhet av snö och is som har en uppfattning om det här är genomförbart eller inte?

Väntar tacksamt på svar :)
 
Det är ju inga svåra bestigningar du pratar om, så bra stegjärnsteknik kan man gott öva på vägen så länge du är i någorlunda god form. Du måste däremot kunna bedöma och anpassa dig efter riskerna som är närvarande i en alpin miljö. Har du kunskap i att navigera över glaciär och genomföra sprickräddning ifall någon i replaget skulle trilla i? Har du kunskap i att bedöma lavinrisk och hantera utrustningen som krävs för att rädda någon som blivit begravd i en lavin?
 
Hej jag letar efter några trekkingtoppar i Skandinavien att bestiga under våren. Ambitionen är att göra det medan snön fortfarande ligger kvar för att träna stegjärnsteknik och yxteknik. Jag har funderingar på att bestiga Galdhöpiggen, Glittertind, Styggehoe och Storebjörn i Jotunheimen men känner mig osäker på hur svårt det är att göra medan snön fortfarande ligger kvar,

Dom topparna går man med skidor vid den tiden på året. Det är kul och lärorikt också.
Dra tillbaka på sommaren sen om du vill öva stegjärnsteknik då glaciärerna är delvis barsmälta.
 
Det är ju inga svåra bestigningar du pratar om, så bra stegjärnsteknik kan man gott öva på vägen så länge du är i någorlunda god form. Du måste däremot kunna bedöma och anpassa dig efter riskerna som är närvarande i en alpin miljö. Har du kunskap i att navigera över glaciär och genomföra sprickräddning ifall någon i replaget skulle trilla i? Har du kunskap i att bedöma lavinrisk och hantera utrustningen som krävs för att rädda någon som blivit begravd i en lavin?

Jag har ingen kompetens av att bedöma en glaciär och svag kunskap om hur man bedömer risken för lavin. Jag kommer dock använda guide där jag anser det vara nödvändigt för min säkerhet. Hela grejen med det här är att det ska vara bra teknikträning på en lägre nivå som inte genererar några större risker.
 
Dom topparna går man med skidor vid den tiden på året. Det är kul och lärorikt också.
Dra tillbaka på sommaren sen om du vill öva stegjärnsteknik då glaciärerna är delvis barsmälta.

Jag har inget intresse av utförsåkning och syftet är att få möjligheten att vandra i snö hela vägen till toppen. På sommaren måste du vandra upp till drygt 2000 m innan det är någon snö att tala om och då har dessutom både Galdhöpiggen och Glittertind börjat plana ut sig. Jag har dessutom redan varit på flera glaciärer under sommaren och det har inte varit någon direkt utmaning för mig.
 
Du säger att du vill ha något mer tekniskt och brant, samtidigt som du säger att du vill undvika risker. Dessutom saknar du kunskap i glaciärfärdsel och lavinbedömning? Det korta svaret lyder: gå med guide, eller gå en kurs om du vill bli självständig på den sortens turer du efterfrågar.

Det lite längre svaret: Silenhag har helt rätt i att på vintern och våren är det skidor som gäller för de toppar du nämner. Det handlar inte om utförsåkning för det. Med bara stegjärn kommer du inte särskilt långt när du stöter på djupare snö. Blir det såpass brant eller isigt att du behöver stegjärn behöver du med största sannolikhet också vara bekväm i att bedöma lavin- och fallrisk, eventuellt också risk för ras och gömda glaciärsprickor.

Att säga att du har gått på glaciär på sommaren och tycker det är för enkelt tolkar jag som att du tycker att just de turerna var för tekniskt lätta för dig. En glaciär kan ju vara alltifrån helt platt till överhängande/vertikal. Det finns gott om mer tekniska glaciärturer också som förmodligen kan bjuda på mer utmaning, men då ska man förstår ha kunskap i att röra sig över glaciär.

Enda stället jag kan se bjuder på brant stegjärnstrekking (nästan) helt utan risker skulle vara valfri brant skidpist. Men det är ju inte riktigt vad du efterfrågade :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...