Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter

Tack för alla tips. Vi är i Malmköping nu, vandrat hit från Flen på 2,5 dagar. Nu ska vi slå läger men har svårt att hitta vindskydd. Nån som vet? Vi har ingen lust att knalla vidare - har Tarp om vinte hittar nåt. Tackar på förhand.
 
Det enda skyddet jag känner till låg vid Östersjön (sötvatten, har förbindels3 med hosjön under järnvägen) men om det finns kvar eller i så fall vilket skick det är i vet jag inte. Jag skulle fråga på campingen då de som driver den här koll på det mesta i omgivningen.
 
Fast det är ett SJ-tåg till Hälleforsnäs, även SJ-tåg till Flen.

Thure
Helt rätt, det är både SJ och lokaltåg som kör den sräckan, men SJ biljetter fungerar utmärkt.
En varning dock är att de skall byta rälsen på hela den sträckan v 28-32 i år och då är alla tåg ersatta av buss.

Vandringen mellan Eskilstuna-Hälleforsnäs-Flen följer till delar Mälarmården och är en omväxlande och vacker sträcka i fin natur.
 
Vandringen mellan Eskilstuna-Hälleforsnäs-Flen följer till delar Mälarmården och är en omväxlande och vacker sträcka i fin natur.

Håller helt med en mycket vacker och omväxlande sträcka, har gått Eskilstuna - Åkers Styckebruk i ett svep en gång tidigt 90-tal och alla delar vid skilda tidpunkter efter det, en eller flera gånger.

En av de större överraskningarna kom när jag passerade Näshultasjön, när jag klättrade över stättan till en hage så observerade jag de svart/gula resterna efter en plastskylt som varit placerad där. En mycket vacker hage att gå igenom ingen boskap verkade finnas i den trotts att jag såg STORA klövavtryck och monsterkomockor... Funderade på om det var stora köttdjur snarare än mjölkkor i hagen. Väl framme vid stättan ut ur hagen så klättrar jag över den och väl på utsidan så ser jag en hel svart/gul skyllt som meddelar "Varning Tjurhage. Passeras på egen risk."... :-D
 
Vandring avslutat

Tackar för tipsen.
Vi vandrade 81 km på 5 dagar, från Flen till Åkers Styckebruk - var bara en etapp som vi liftade (11km), in till Malmköping för att kunna leka o skoja hela dagen (o vila lite).
I Malmköping sov vi i startstugan i skidbacken, haha. Blev mer en vindtunnel än ett vindskydd, men fick tak iaf.
Vandringen var oerhört vacker, överraskande då jag inte föreställt mig sån natur såpass nära Hufvudstaden.
Spårvagnsmuséet i Malmköping fick Mycket Väl Godkänt, och ett jättefint avbrott på vandringen för barnen. Mariefred var oerhört pittoreskt, tyvärr missade vi ångloket då det bara gick ons, lör, sön, förra veckan då deras säsong inte kommit igång, enl dom. Men vi såg vagnarna.
Ångbåten till Hufvudstaden var en hit, även om det blev en hel del sömn på båten för barnens del - inte konstigt kanske :). Sista etappen på vandringen var 17 km...hahaha, som de fick för sig att avverka i ett svep och tog lite drygt 4 h inklusive pauser, varav två lite längre. Hyfsad marschtakt!
Muséet i Åkers Styckebruk var oxå väldigt fint - makalöst jobb de gjort där.
Myggen kom o gick, vissa dagar kunde vi få 100 bett var, medan andra inga alls - oavsett hade d inget med vädret att göra upptäckte vi. Konstiga mygg sådär nära Hufvudstaden, kanske.
Vi såg huggorm, vattensnok (simmandes i vatten), kopparorm, hackspett, bäver, hjort (vild, inte i hjorthagen i mariefred), bl a. Bäver var första gången vi sett.

Tackar iaf för tipsen o engagemanget till er som hjälpt och/eller försökt hjälpa till.
 
Starthuset borde klassas som kulturlämning aka ruin så ni fick in ännu mer historia. :) Att sova där vete sjutton om jag skulle göra men utsikten är svårslagen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtallberg Sörmlandsleden från Eskilstuna Vandringsleder 0
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
780615 Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping Vandringsleder 14
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...