Nikon D600 vs Canon 5D Mark III

Claes Grundsten beskriver att han använder manuell fokusering vid fågelfoto vilket kanske kan vara knepigt åtminstone vid flygande fåglar. Jag noterar att en enklare modell https://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m10-mark-iii dissades lite för sin autofokus medan toppmodellen som Claes använder fick bättre omdöme https://www.dpreview.com/products/olympus/slrs/olympus_em1ii/review

Thure
Inga av dagens kameror vare sig DSLR (med spegel) eller spegellösa med elektronisk sökare (EVF) är lika effektiva för snabb manuell fokusering som de gamla analoga kamerorna då även DSLR normalt saknar fokuseringshjälpmedel som mattskivor och snittbilder (möjligen går det att byta sökarskivor i några mer avancerade modeller?). De spegellösa har istället ex funktionen Focus Peaking i sökaren som effektivt hjälpmedel för manuell fokusering.

När Olympus lanserade instegsmodellen E-M10 MkIII förenklade de i funktionerna och menysystemet vilket fått en del kritik, varför den tidigare modellen E-M10 MkII kan vara ett bättre köp till lägre kostnad. E-M10 är inte heller vädertätad som storebröderna E-M5MkII och E-M1MkII.
(Ett tips är att Olympus just nu har en cash back kampanj på E-M5MkII på 2000kr;))
 
Jag har en "Solmeta GMAX GPS Geotagger" till min Nikonutrustning, funkar
utmärkt på bägge husen - det är bara att byta kontaktsladden (eftersom det är
olika kontakt in i kamerahuset) när den flyttas mellan Nikon Df och Nikon D810.

Den brukar jag ibland använda för att synka klockorna i de två kamerahusen
så att de går exakt lika. Sedan så går det till och med att blanda ihop bilderna
från bägge kamerorna i en och samma datormapp - och de hamnar automatiskt
i rätt inbördes ordning trots att de både har olika filprefix och fillöpnummer på
bilderna. Klart bekvämt de gånger man fotat ett jobb/en händelse med bägge
husen parallellt...

Den finns naturligtvis till Canon också - hur det är till andra, bland yrkes-
fotografer mindre vanligt förekommande, kameramärken vet jag inte...
 
... (möjligen går det att byta sökarskivor i några mer avancerade modeller?)...
Jepp.
Det finns tredjepartsleverantörer av sådana mattskivor (t.ex. www.focusingscreen.com i Taiwan)
till de flesta semiproffs- och proffs-DSLR:er, både Nikon och Canon. Lite komiskt i detta är att det
är originalmattskivor för/från den gamla goda tiden som de omarbetar så att de går att montera in
i de moderna DSLR-husen...

Man kan i vissa fall till och med montera en Canon-skiva i ett Nikonhus (eller vice versa) om det
är så att man tycker att den är bättre utformad. Själv funderar jag på en "Nikon F6-L" sökarskiva
till mitt Df-hus (det är huset som möjligen får en rent manuell antik glugg påsatt ibland)...
En beskrivning av ett montage i Df...
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag är också positiv till Olympus och då främst OMD E-M1 mark-ii med deras PRO serie objektiv (har även använt OMD E-M1 under 2-3år)
Känner igen mig mycket i det du skriver om att fota alltifrån tävlingar via landskap till vardagsbilder...

För mig är följjande viktigt
-Rimligt vattentät, kan inte kameran hänga med eller att den är nerpackad så blir det inga bilder.
-Så lätt som möjligt så att kameran är med...
-Tillräckligt bra bildkvalitet (& RAW filformat) för mina behov
-Snabb fokus & hyfsad seriebildshastighet

OMD E-M1 mark-ii är tillräckligt tät för att fungera i ösregn utan problem
Har en underbar finess för sport där det går fort "PRO Capture"
Finns även HighRes mode för högupplösta landskap, har däremot inte laborerat tillräckligt med det då det kräver stativ och det prioriteras ofta bort av både vikt och utrymmesskäl även om jag har ett hyfsat som väger lätt...

Vill du kan jag plocka ihop ett urval bilder och dela det i en Google foto mapp, skicka i så fall ett privat meddelande med en e-post adress

[QUOTE=NikitaBa;

Den ska med till fjälls, hängande framme fäst på axelremmarna, actionbilder såsom cykeltävling, löptävlingar på fjällen, skidturer och även alla vardagsbilder såsom en barista gör kaffe, middagar och barn som leker.
Vill ta magnifika bilder på stora vidder, fånga dropparna av vattnet i bäcken, svettiga bilder av cyklisten eller en löpares fot som dyker i gyttjan. Vet att där handlar vilket objektiv jag väljer men jag är inte där ännu, nu måste jag först välja kamerahus. Har hittills bara använd Nikon men det är kanske dags för ett byte.

Har ett stort fotointresse och kommer i framtiden ha mer tid så tanken är att jag ska gå någon 1-årig kurs eller liknande för att ta det till nästa steg.
 
Tack för infon om vattentätheten. Jag har ju "Mark-I", men det borde väl gälla den modellen också. Har inte riktigt tordats lita på att jag kan gå med kameran framme i regn.

Hade förresten tur och fick jättebra pris på både kameran och ett PRO-objektiv. Kommer inte ihåg vad det kallas, men det var helt nya grejer med full garanti i obruten plast men utan kartong. Tror det har att göra med hur/varifrån prylarna importerats. Cyberphoto var det ivf. Så har man inte bråttom kan det löna sig att hålla utkik.

Ville så klart helst ha EM-1 man hade inte kunnat motivera kostnaden till fullpris. Som jag ser det är värdet av en Pro-modell inte så mycket de extra finesserna utan husets byggkvalité. Ett pro-hus är väsentligen svarvat (eller hur de nu gör) ur ett enda stycke metall, vilket gör det hållbart och tålig. Enklare modeller är för det mesta hopsatta av flera delar. Detta gör det så klart stötkänsligare och risken finns att delarna med tiden går isär. Detta gäller generellt, inte bara Oly, enligt en kamerahandlare. Undantag finns väl säkert. 15600 betalade jag hösten 15 för hus och 12-40/2.8 PRO ink SD kort o UV-filter.
 
Senast ändrad:
Tack för infon om vattentätheten. Jag har ju "Mark-I", men det borde väl gälla den modellen också. Har inte riktigt tordats lita på att jag kan gå med kameran framme i regn.

Både E-M1 MkI, E-M1MkII och E-M5MkII skall vara stänk, damm och fryssäkra ner till -10C. Kan inte se att det skiljer något mellan modellerna på denna punkt, men stänksäker innebär inte vattentät;). Kräver dessutom att alla delar även objektivet är stänk säkert vilket inte alla objektiv är.
 
Vill tacka alla för hjälp i kameradjungeln. Efter att även pratat med en vän som fotar och filmar i sitt jobb med en A7r s och se hans kärlek till den blev det till slut en Sony A7R II med ZEIS FE 1.8/55.
Ska leka med den ett tag innan det blir ett till objektiv.
Tack
Mia



Om du känner för ett nytt system så skulle jag verkligen vilja rekommendera det spegellösa systemkamerorna som kommit de senaste åren. Fantastiskt smidiga och lätta med en fantastisk bildkvalitet.
Sonys A7R-serie har allt du verkar söka i din kamera.

Vh Johan Stadling
 
Grattis till ett bra val! Har själv precis skaffat en A7III och är mycket nöjd med kameran även om sökaren kunde fått vara lite bättre.

Din 55/1,8 är nog en `måste-optik´ till A7:eek:rna. Min A7III får dock inte följa med på några fjällvandringar då den blir för tung med optik, där använder jag en X-T20 med 18-55/2,8-4 OSS.

Ett litet tips. Tamron 17-28/2,8 som är en kompakt vidvinkel-zoom kommer under halvåret till Sony E-mount (fullformat) och kan vara värd en närmare titt.
 
Vill tacka alla för hjälp i kameradjungeln. Efter att även pratat med en vän som fotar och filmar i sitt jobb med en A7r s och se hans kärlek till den blev det till slut en Sony A7R II med ZEIS FE 1.8/55.
Ska leka med den ett tag innan det blir ett till objektiv.
Tack
Mia

Hej Mia.
Gratulerar till ett mycket bra val av kamera. Själv kör jag fortfarande med Nikon dslr (spegelfeflex kamera) men funderar till och från på övergång till spegellös. Och jag som har foto som yrke faller hela tiden till Sony fast jag borde fortsätta med Nikon.
Men i det segmentet så blir det nog Sony som vinner.
Bra köp du gjorde 👍👌
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Ladda Nikon AW100 i fält. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
MonicaKa Nikon AW100? Fototeknik 9
Sandrae Makrofotgrafering m. Nikon Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Strmbrg Meningsfullt byta Nikon D70s mot D90? Fototeknik 16
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Rohman En fråga om Nikon D300 Fototeknik 8
gundj Varning för stulna Nikon DSLR Fototeknik 6
Morgan Nikon D80 svitt ? Fototeknik 7
helper är NIKON D40x ett bra köp? Fototeknik 16
nermander Nikon DSLR - beg? Fototeknik 7
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
Karolina P Nikon D300? Fototeknik 9
europa12 Nikon D80 Fototeknik 10
Jonas P Fujifilm vs Nikon Fototeknik 7
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
martinj Nikon D1 Fototeknik 4
alien Nikon 80-400mm med vibrationsdämpning? Fototeknik 1
pjurka Vidvinkel för Nikon? Fototeknik 0
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
stubbs Allværs hus til Nikon Coolpix 885 Fototeknik 0
miffaren wo lo lo.. nikon! Fototeknik 7
hsbk Nikon F4, instruktionsbok Fototeknik 4
stce Piratblixt till Nikon F65? Fototeknik 4
Babbsan Nikon Fototeknik 6
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
steffcarro Nikon F90x Fototeknik 3
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
robocop NIKON F80 Fototeknik 12
anilson Blixt till Nikon FM2 Fototeknik 6
leonsson Nikon F100 Fototeknik 16
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...