Dagsturer/sevärdheter i Jämtland/Härjedalen/Dalarna

Hej!

Vet inte om den här tråden hamnade i rätt forum nu, men jag tror det. I alla fall; jag funderar lite på en "roadtrip" med dagsturer i trakterna kring Jämtland, Härjedalen och Dalarna i sommar och undrar vilka platser man absolut inte får missa i sådana fall?

Jag har inte kommit så långt i planerna än utan håller just nu endast på att samla in olika förslag på platser, så får jag försöka göra en rutt sen där man kan se så mycket fint som möjligt. Några av de platser som dykt upp hittills i min efterforskning är: Hällingsåfallet, Njupeskär & Tännforsen. Mycket vatten hittills alltså. :)
 
Vill du göra avbrott i vattnet så finns de finaste skogarna jag sett i Sverige i västra delarna av Drevfjällens naturreservat i dalarna. Visserligen gott om vatten också men i mer stilla form :)

Gillar du blommor så är det ju ett måste att pricka in Brunkullans blomning i Jämtland.

Mvh Johannes
 
Det finns många fina vattenfall i de trakterna om man gillar såna (vilket våra barn gör, så vi bockade av några på vår roadtrip/fjälltältningssemester i de trakterna.). Tännforsen, Ristafallet (där Ronja Rövardotter spelades in), Handölsforsen och Anderssjöåfallet är alla lättillgängliga och häftiga. De tre första i Jämtland, väster om Åre, det fjärde i Härjedalen, inte långt från Funäsdalen.
 
Blanktjärnarna brukar alla vilja gå till men aningen överreklamerat tycker jag. Handölsforsen är jättefin med en hängbro rakt över fallet. När du ändå är i det området så ligger ju Storulvån nära
 
Andersön ett par mil från Östersund är en fin plats. Fin promenad som i loj semestertakt blir en dagstur. Fin utsikt över fjällen och Storsjön.

Anders
 
Tack för alla tips, ska kolla upp dessa! Vattenfall är det mest sambon som är intresserad av, själv så fick jag min beskärda del av dem på Island.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brainbug Dagsturer i Stockholmstrakten? Naturområden 1
Staffan Andersson Östersund/Jämtland Naturområden 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...