Kläterskors fråga

Har kommit till den där punkten i klätter kärriären där jag vill ha lite mer aggressiva skor än mina La Sportiva Jeckyl, och har spanat in Scarpa Instinct VS på Addnature..

när det kom till mina Jeckyl så hade jag möjligheten att faktiskt göra en testomgång med skorna innan jag köpte dessa, men inser väl att det inte riktigt går att göra på Addnatures, eller ens testa storleken på skorna (har 46 i storlek förbannade hobbitfötter!). så frågan ligger väl i att hur gör folket som beställer klätterskor genom internet, anser ni att de flesta tillverkarna håller samma sko storlek, hur gör ni om skon inte alls skulle passa? samt något annat man bör tänka på?

nu är ju mina jeckyl 46,5 stora, så de är som ett par mysiga tofflor! men jag har väl insett begränsningarna i dom vid lite högre grader!
 
Sidan bananafingers.co.uk har en jämförelsetabell där du kan stoppa in vilken storlek du har i en modell som sedan ger dig en motsvarande storlek i en annan modell.

En sorts storlekskonverterare alltså! Antagligen ett ganska trubbigt verktyg, men stämmer förvånansvärt bra när jag stoppar in mina storlekar och testar.

Själv har jag provat fram vilka storlekar jag har i olika skor och beställer alltid samma på nätet.
 
Du kan ju faktiskt beställa flera par från Addnature, prova dom olika storlekarna och sen skicka tillbaka dom som inte passar. Det har till och med uppmuntrats när vänner har pratat med supporten på addnature om just storlek!
 
Antingen beställer man hem 100 par från addnature och går bananas :p

Eller så beger du dig till en butik med kunnig personal som jag hjälpa dig. Jag var nere i Malmö (jag bor i Helsingborg) på friluftsland. För mig blev det ett par Scarpa Vapour. Gick bara ner en storlek från min vanliga skostorlek. De töjde sig så pass så att man kunde ha på sig dem.
 
Jovars, beställa hem 100 par är ju ett alternativ, tråkigt att ligga ute med dom pengarna som student dock :p, och då man bor i jönköping är det långt åt båda hållen till någon butik som har scarpa skor.. och den lokale importören tar ju bara hem la Sportiva tidigarenämnda... men det tål att tänkas på, jag hittade dock inte det där konverteringsverktyget på bananafingers? finns det en hårdlänk till den?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...