Fyrverkerier + hundmat, nej tack

Fundering

Om en hund är folkilsk och går till angrepp, så är det inte hundens fel, utan ägaren bär ansvaret för hundens beteende men om hunden är skotträdd, då är ägaren ansvarsbefriad för hundens beteende. Stämmer det?
 
Om en hund är folkilsk och går till angrepp, så är det inte hundens fel, utan ägaren bär ansvaret för hundens beteende men om hunden är skotträdd, då är ägaren ansvarsbefriad för hundens beteende. Stämmer det?

Moraliskt halvfel/halvrätt i båda fallen skulle jag säga. Finns ju mer än ett skäl både till att hundar blir skotträdda och folkilskna. Nu tror jag väl att man kan vänja alla hundar vid skott, men vissa är väl så mycket svårare än andra. Om det är ägarens "fel" eller inte måste ju bedömas från fall till fall.

Legalt sett så har du dock rätt i det första fallet. Om min hund anfaller någon är det juridiskt mitt fel, men det är sannolikt hunden som stryker med. Hundar äger inte nödvärnsrätt eftersom de är saker i lagens mening.
 
Nyligen hemkommen efter en befattnings-KFÖ med Hemvärnet så har jag fått lite funderingar om skottfasta/skotträdda hundar, så jag tog och letade upp denna råd igen. Samtliga hundekipage var med och deltog i övningarna som till stor del gällde strid och genomfördes med skarp amunition. För den oinvigde så kan jag tala om att en knall från ett vapen med skarp amunition är mkt obehaglig och betydligt värre än fyrverkerier. Här handlade det dessutom om 8 - 12 automatvapen samtidigt inkl. kulsprutor. 100 m. längre bort övade grg omgångarna. Övningarna genomfördes om och om igen under 4 dagar. Vi människor har hörselkåpor för att skydda öronen men inte hundarna. Hundarna verkade helt opåverkade av oljudet och blev dessutom ivriga och lekfulla av "SAAB-målen" som dök upp och ner gång på gång. Raserna var schäfer, golden och labrador. Har dessa raser en större tolerans än andra raser? Nu vet jag att hundarna har skotträning på sina utbildnimgsscheman men i alla fall?

Jag ska väl också påpeka att samtliga strävhårstaxar jag haft i min vård har varit helt opåverkade av allt det som smäller oavset om det varit skjutbanor, jakt och majbrasor.
 
Senast ändrad:
Fel, skarp ammunition är inte värre för hunden än fyrverkeri.
Rakter har ett högfrekvent ljud som ger obehag förutom knallen
Likaså är startpiatoler 6mm oftas värre än 9mm trots att vi tycker tvärt om. Åter igen en frekvensfråga.
.
Vad gäller tjänstehundar så väljs ju de blivande ekipagen ut med tanke på skottfasthet och övriga krav.
Jaktraser som tex golden är ju ofta skottfasta, schäfer, rottis dräller det av och är oftast skottfasta även dessa.
Vill man fördjupa sig så är genetica.se och rasspindeldiagrammen en bra start.
 
Kom på att spindeldiagrammen ligger hos Brukshundklubben.

Så här ser ett diagram ut för en ras som är förstörd, titta i fältet 10. ju längre ut från centrum ju sämre: http://www.brukshundklubben.se/Docu...hundraser/ah_spindeldia_collie_langh_1209.pdf

Och en ras som i vilket fall beträffande skottfasthet är riktigt bra: http://www.brukshundklubben.se/Docu...kshundraser/ah_spindeldia_rottweiler_1209.pdf

Tax är mitt på medelvärdet http://www.brukshundklubben.se/Docu...agram_ovriga_raser/ah_spindeldia_tax_1210.pdf

Antalet beskrivna hundar som avstår skott är en indikation på medvetenhet om problemet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toke Hur Ska man få med sig all hundmat? Hundsport 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...