Ny kamera - hajar noll

Jag har köpt mig en ny kompaktkamera, Canon Power Shot SX260 HS, som jag blivit mycket förtjust i. Jag kan tex på fri hand ta en bild av månen och sedan (i kameran) digitalt blåsa upp bilden så man i skuggkanten kan se kratrar och andra ojämnheter!

En sak fattar jag dock inte - i läge NÄRBILD uppges skärpedjupet vara mellan 5 och 50 cm i vidvinkelposition. I NORMALLÄGE uppges skärpedjupet ligga mellan 5 cm och oändligt i vidvinkel. I praktiken blir inte en liten skalbagge större eller skarpare i NÄRBILD än i NORMALLÄGE. Att zooma hjälper inte. Så, vad är poängen? Varken displayen i kameran eller texten i bruxen ger någon ledning. Jag har säkert missat något. Berätta vad!
T
 
Jag har köpt mig en ny kompaktkamera, Canon Power Shot SX260 HS, som jag blivit mycket förtjust i. Jag kan tex på fri hand ta en bild av månen och sedan (i kameran) digitalt blåsa upp bilden så man i skuggkanten kan se kratrar och andra ojämnheter!

En sak fattar jag dock inte - i läge NÄRBILD uppges skärpedjupet vara mellan 5 och 50 cm i vidvinkelposition. I NORMALLÄGE uppges skärpedjupet ligga mellan 5 cm och oändligt i vidvinkel. I praktiken blir inte en liten skalbagge större eller skarpare i NÄRBILD än i NORMALLÄGE. Att zooma hjälper inte. Så, vad är poängen? Varken displayen i kameran eller texten i bruxen ger någon ledning. Jag har säkert missat något. Berätta vad!
T

Du menar inte NÄRBILD = 5-50cm och NORMALLÄGE 50cm-oändligt?

Hur som helst.
En kamera kan fokusera från sin närgräns (t.ex 5cm) till oändligt. Att fokusera tar tyvärr tid, och helst vill man att det ska gå snabbt. Därför finns olika lägen där man kan spärra fokus så att den bara söker i det område du är intresserad utav. Vill du ta närbilder på blommor är det ju helt onödigt att låta kameran söka efter fokus på 70m håll, eller hur?

NORMALLÄGE söker alltså i ett område som man normalt är intresserad utav.

I närbildsläge/makroläge tillåts kameran söka hela vägen ned till närgränsen.
Hos din kamera har man dessutom lagt in en spärr så att kameran inte söker bortom 50cm.

På mer avancerad optik kan man ställa in så att kameran bara söker mellan t.ex. 2,5-6,5m. Mycket användbart om man t.ex. fotar snabba motiv som alltid befinner sig inom detta område.
 
Tack för ditt svar. Då förstår jag bättre. Jag har just kollat om jag skrev fel i frågan. Det hade jag inte.
Jag plåtade på kul en liten vacker blå skalbagge ca. 6 mm lång. Den blev inte särskilt stor i makroläge på 5 cm avstånd men kunde efteråt förstoras i kameran så att den med god skärpa, blev ca. 22 mm i kameradisplayen.
T
 
Vid en riktig makrofotografering har man makroobjektiv och bälg med dubbelt eller än längre uttrag.
Vid dubbelt uttdrag brukar avbildningsskalan bli 1:1 på filmen. Den digitala kamerans sensor motsvarar filmen. På kameran du beskriver är sensorn bara några millimeter stor. Det inbyggda zoomobjektivet förmår vid vidvinkelläge att focusera på macrohåll. Vill du ha större avbildningsskala avbildat på senorn måste du ha en kamera med större sensor samt macroobjektiv och bälg. Då skärpedjupet nedgår med stigande avbildningsskala, kommer du att behöva inställningslupp, inställningssläde samt macrostativ oxså. En lärobok om macrofotografering gör förhoppningsvis att du känner till mera. Optiska regler för analoga kameror gäller även för digitala kameror. Biblioteket har några titlar. Bibliokarierna kan hjälpa dig rätt.
När du elektroniskt förstorar bilden på bildplattan minska du samtidigt dess detaljer.
Att kunna fotografera närmare är inte gratis.
Din utrustning och metod är inte helt optimal. Du får gärna fråga mer. Lycka till!
 
Tack för ditt klargörande. Just nu plåtar jag runt i pur glädje över de nya möjligheter som kameran erbjuder. Från det största - månen - till det minsta - insekter; allt har blivit intressant. Ögonöppnaren var ett tillfälle när familjen ombord på en skärgårdsbåt blev omkörda av en snabb, studsande fritidsbåt. Frågan uppstod om vilken modell av utombordsmotor båten hade.

En av sönerna tog snabbt upp kameran zoomade fullt och tryckte av. Sekunder senare kunde han på displayen visa oss motorn med modellbeteckning och effektsiffror fullt läsliga. Sedan dess har jag gjort liknande erfarenheter med den egna kameran. Hög upplösning, låång zoom och bildstabilisering gör underverk. Hur kul som helst!
T
 
Fokuseringen

kan vara knepig vid makrofotografering med en kompaktkamera då automatiken inte uppfattar vad det är i bildfältet du önskar skärpa.

Ibland är det betydligt enklare att fokusera mot en jämn bakgrund och så hålla avtryckaren halvt nere och så flytta kameran tills den detalj du vill avbilda blir skarp på displayen.

Thure
 
Optimalt

Är att kunna ställa in fokusen, bländaren, tiden och vitbalansen manuellt vid macrofotograferingen och glöm inte bort stativet och fjärrutlösaren... Använd gärna blixt, det ger effektfulla bilder...

Lycka till med din nya upptäckt...

Mvh troswe
 
Steg 2 i macro orientering.
Bra macroobjektiv är räknade för optimal skärpa hitom 1/2 metern. Brännvidderna brukar i småbild vara ca dubbla normalbrönnvidden eller längre för att eventuellt kompendium (motljusskydd i form av en ställbar bälg) inte skall behöva kollidera med motivet.
Den som vill avbilda än mindre saker skarpt kan kosta på sig t ex en sats Zeiss Luminar linser med brännvidder mellan 16 och 100 mm, tyvärr stor prislapp per styck oxså. Det finns macrobjektiv ner till få mm brännvidd som medger foton som Lennart Nilssons berömda på rälsetbild.

Ljussättningen är oftast bra att börja med en svag ringblixt, kompletterad med en släpande högintensiv blixt, ett papper med egna ekrar till stativ till neutral bakgrund, några cykelekrar med krokodilklämmor på så att motivet kan hållas stilla, en sidofonds skiva av mörk matt plast med egna stativekrar. Med dess hjälp blir det mindre störande reflexer från bilixtarna.

Som vid all fotografering skall alltid filterbruk beaktas.

Insekter kan man få att sitta stilla med en dusch kylluft eller kolsyra.

Att rigga och ställa in kameran är en process på flera minuter. Vill man ha lä snabbare kan en vit hink med hål för kamera och blixt brukas. Skärpeinställing och bländarinstllning kommer man dock aldrig ifrån.

Som macrokuriositet kan nämnas att W Zapps apparat för micropunktfotografering hade ca 450 mm utdrag på ett 15 mm makrobjektiv. Det behövdes ett rejält stativ då kvartslånga eller längre exponeringstider krävdes med långsam ultrafinkornig film med en känslighet på några få DIN. Den linjära förminskningsgraden var några tusen gånger. Detta skulle sen kunna förstoras till skala 1:1 i andra änden.
go tur
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Peifen Lättåtkomlig kamera vid vandring Fototeknik 25
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
fedi kamera ryggsäck Fototeknik 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...