Diascanner

Den funkar säker bra. Kolla upp vad som skrivs på t ex fotosidan.se.
Det finns en del flatbäddsscannrar som ger bra resultat också.
Jag använder en Minolta Dualscan som har några år på nacken men ger bra resultat.
Den har liknande funktionalitet som den du länkar till, och man ska vara beredd på att det tar tid att få till bra resultat.
Jag scannade de flesta av mina tusentals dia i ca halv maxupplösning och kan sedan scanna om de som jag vill göra något särskilt med.

http://www.imaging-resource.com/SCAN/PLTK7600/7600.HTM#cas
 
Jag skulle nog säga att en bättre flatbäddsskanner räcker och blir över om man bara ska kolla på bilderna i datorn eller via digitalprojektor. Jag har själv en Minolta diaskanner och en Epson flatbäddsskanner och även om det är lite skillnad i detaljupplösning så är det inget som man ser i skärmupplösningar. Ska man skanna många bilder så är dock flatbäddsskannern betydligt smidigare iom att man kan lätta i fler bilder samtidigt. En fördel med flatbäddskannern är dessutom att jag kan skanna mellanformat med den.
Så om syftet är att skanna småbildsdia för utskrift så hade jag valt diaskanner, om syftet är att skanna batcher av bilder i skärmupplösning hade jag valt flatbädd.
Epsons är riktigt bra, t ex denna (eller de dyrare V700 och V750)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=epv600
 
Det gäller att hålla isär begreppen lite. Många av de billigare diascanners som säljs idag är inte scanners utan de fotar helt enkelt diat. Det går betydligt snabbare än att scanna, men ger oftast lägre upplösning.

I och med att kamerorna idag har fått så pass mycket högre upplösning så är det oftast fullt tillräckligt med såna lösningar. Frågan är ju om man vill vänta i 15-20 sekunder per bild för att få en bild i maximal upplösning eller om det är ok med 5 megapixel på en sekund.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Hyra diascanner??? Fototeknik 8
apfaktor Diascanner och GO PRO black edition Fototeknik 6
n_zackrisson Diascanner bra idee? Fototeknik 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.