Telisutrustningstips.

Hej!
Jag skulle önska mig lite vägledning när det gäller telemarksutrustning. Någon som kan hjälpa mig tro?

Jag är nybörjare.
Längd 162 cm.
Tjej.
Väger 52 kilo.

Vilken utrustning ska jag satsa på? Längd på skidor, typ av bindningar, sköna pjäxor, bra stavar?

Tips på bra inköpsställen tages även tacksamt emot.

//Ulrika
 
Var skall du åka?

Dvs pist eller opistat toppbestigningar, Sverige, Alperna etc. skall utrustningen även användas till turåkning med eller utan packning etc?

Begagnat är ett sätt att börja eller hyr första gångerna.

Om du vet någorlunda vad du vill ha kan du hitta bra priser t ex hos www.telemark-pyrenees.com

Thure
 
Ja just det, det kanske behövs lite mer info för att hitta rätt utrustning.

Har lite planer på en säsong i alperna, eller i alla fall ett par/tre månader, kanske Chamonix. Det blir nog mest piståkning, men kanske några enklare turer utanför. Har oftast ganska så lätt för att lära mig nya "sporter" och har åkt totalt 5 dagar telemark, men det var 8 år sedan nu, så jag kommer definitivt få börja om från början och samla på mig nya blåmärken.

Ska kolla in era tips på försäljningsställen på nätet. Men vad säger ni om att köpa pjäxor utan att ha provat? Vågar man det?

Är 162 cm lång och väger 52 kilo.
 
Vad hade du

för pjäxor för 8 år sedan?

Jag skulle inte köpa pjäxor på nätet om jag inte provåkt liknande modell. (Vadernas vidd och höjd kan t ex ställa till det på plastpjäxor medan storleken kan vara lite lättare att få bra om du kommunicerar vilka alpinpjäxor och vilken storlek på dessa som passar dej.)

Antar att det går rätt bra att hyra Telemarkutstyr i Chamonix nån annan med bättre koll kan säkert fylla på.

Skidlängd ca 165 cm borde kunna funka för dig. Det svåra är om du skall köpa Rottefella NTN eller inte. Bindningar och pjäxa skall lira. www.telemarkstips.com och http://www.freeride.se kan var värda att hänga lite på.

Thure
 
Tack Thure, för alla dina tips.

Jag ska kika vidare på dina länkar och förhoppningsvis hittar jag något spännande. Ska bli kul att kliva in i en ny värld.

Hoppas du själv får några fina åk i vinter.

Ha det gott!
//Ulrika
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...