Identifiera knopen

jag skaffade precis en sån där friktionsplatta och riggade något motsvarande för att jag hade en idé om en bättre kosvans än en statisk slinga.

med 10 mm dynamiskt rep så nöp den direkt, och med 10 mm repsnöre så bromsade den inte tillräckligt, så jag har pensionerat den.

kanske sbs, så jag är nyfiken på om det går att få grejerna att funka som de ska.

Nu har jag aldrig haft någon liknande friktionsplatta, men poängen är väl att den inte ska låsa? Man vill ju undvika att fallet blir stumt. Frågan är om den absorberar fallet tillräckligt, så man slipper knäcka ryggraden.

Mvh /Joel
 
Nu har jag aldrig haft någon liknande friktionsplatta, men poängen är väl att den inte ska låsa? Man vill ju undvika att fallet blir stumt. Frågan är om den absorberar fallet tillräckligt, så man slipper knäcka ryggraden.

Mvh /Joel

Helt rätt. Repet ska löpa trögt och ta upp energi med friktion. Helst ska nästan hela extraslingan dras igenom. Men repet är mycket svår att dra med handkraft igenom eftersom fallkrafterna är stora. Än bättre är en absorbator med ihopsydda remmar. Vid fall brister sömmen. Bara att kasta sen men säkrare. Finns en del industrivarianter också.
Barn är ofta för lätta för att lösa ut absorbator och friktionsplatta. Färre varv är en lösning. Eller toppa upp dem. Gjorde det med min son på östra leden på Keb.
 
Nu har jag aldrig haft någon liknande friktionsplatta, men poängen är väl att den inte ska låsa?

ja, så dynamiskt rep verkar alltså inte vara så ändamålsenligt till den plattan.
det funkade som ett gummiband och verkligen nöp till, även om jag skippade ett par av hålen.

det borde då vara repsnöre man ska använda, men när jag testade så löpte den vid strax över kroppstyngd (men jag är litet osäker på omständigheterna - har för mig att jag skaffade ett specifikt repsnöre för just detta, men det är svårt att bedöma exakt dimension i efterhand, plus att det kan variera trots nominell grovlek)

därför är jag nyfiken.


nån som kan berätta vad de sa om Kisan: "nästan ingen dämpning"..?
 
ja, så dynamiskt rep verkar alltså inte vara så ändamålsenligt till den plattan.
det funkade som ett gummiband och verkligen nöp till, även om jag skippade ett par av hålen.

det borde då vara repsnöre man ska använda, men när jag testade så löpte den vid strax över kroppstyngd (men jag är litet osäker på omständigheterna - har för mig att jag skaffade ett specifikt repsnöre för just detta, men det är svårt att bedöma exakt dimension i efterhand, plus att det kan variera trots nominell grovlek)

därför är jag nyfiken.



nån som kan berätta vad de sa om Kisan: "nästan ingen dämpning"..?

Har du testat att se vad som händer om du belastar den häftigt, då kanske den inte längre nyper, utan löper men med friktion? Kanske kan du konstruera ett test vid en trappa, eller liknande, fästa en x kg klump (nära din vikt) i ena änden och se vad som händer när den faller?

Det skulle vara intressant att få veta. Jag är också en nyfiken sort ;)

Med vänlig hälsning /Joel
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...