Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Där jag bor finns gång och cykelbanor möjligen i tätorterna och då främst för att förbinda olika bostads/villaområden. Ute på landsbygden finns som regel inga cykelbanor; att cykla på gång/cykelväg är i praktiken väldigt sällan ett alternativ.

Jag var och körde en sväng (med bilen) ikväll och tänkte på den här tråden. Jag körde om tre cyklister, ett par stycken som var ute och joggade i vägrenen och fick nästan stanna då jag mötte en rullskidåkare och samtidigt fick möte av en annan bil. Det är väl lite symptomatiskt hur det ser ut på de flesta mindre vägar; de används av olika typer av trafikanter och som bilist får man naturligtvis anpassa sitt körande därefter.

Varje år arrangeras runt om i landet hundratals motionslopp för cyklister på icke-avlysta vägar. Från Vätternrundan till mindre små arrangemang i lokala klubbar. Här ordnar vi en kortare tur varje söndagsförmiddag och har en bra dialog med den lokala ordningsmakten som delar en pragmatisk syn på cykling och klungkörning; använd sunt förnuft och ta hänsyn till varandra. Jag får en känsla av att en del blir lite oroliga över det område som lagstiftarna lämnat för tolkning men en egen efterforskning av hur många som blir fällda för ett visst påstått brott kan ge en indikation av lagens tolkning.

Nu är jag själv Norrbottning, men det är intressant att Trafikkontoret i Stockholm i skriften "Cykeln i staden - Utformning av cykelstråk i Stockholms innerstad" (Trafikkontoret publikation 2005:4) skriver:

Normalt har cyklisten en hastighet som är större än fotgängarens men lägre än bilistens. Variationen mellan olika cyklister är dock stor. Det är tillåtet (och inte omöjligt) att cykla i 50 km/
tim i innerstaden. Många mopeder går att köra fortare än den tillåtna hastigheten. Det tillgängliga utrymmet i innerstaden gör emellertid att det är omöjligt att utforma cykelbanor i innerstaden för en hastighet överstigande 25-30 km/tim. Cyklister och (olagliga) mopedförare som önskar färdas
fortare än så hänvisas till körbanan.
 
Om du väljer att bortse från de svar som jag mfl försökt ge så förstår jag inte vad du vill med den här tråden. Några fler svar från min sida kommer du dock inte att få.
Efter att ha läst tangos svar och noggrannare gått igenom tråden (sållat att om lagar och bilister) så har ni båda rätt - jag var lite för förhastad där. Jag uppskattar svaren.


Det är den trafikmiljön som du verkar acceptera och som du låter dina barn ärva.
Dessvärre är det den trafikmiljön som råder. Antalet olyckor vid vägarbeten har ständigt ökat. Att det inte sker fler olyckor mellan bil och cyklist när cyklisterna är ute och tränar/tävlar på allmänna vägar är förvånande. Det tyder också på att de flesta bilisterna kanske inte är så tokiga i trafiken heller, utan visar mycket hänsyn?

- cykelvägen är dåligt sopad och har fler fall av dålig asfalt och dessa kan leda till farliga punkteringar/olyckor, särskilt med smala racingdäck.
- GCvägar kan också trafikeras av långsamma och ouppmärksamma gång- och cykeltrafikanter och fartskillnaden mellan cykelracer och gående/långsamcykalre är stor och risk för olyckor.
- Cykelvägar är ofta smalare och försvårar då träning av klungkörning.

Detta är de svar jag snappat upp i diskussionen.
1:an Alltså risken att få punktering vägs mot den (förmodade lilla) risken att bli påkörd.
2:an Istället drabbas vägen som är dimensionerad för en vida högre hastighet... Men visst omkörning med cykel av en gångare som lyssnar på musik i hörlurar har vi nog alla gjort... Skadorna vid kollision är har milda gentemot den risk man är villig att ta.
3:an Ibland hindras man rådande förutsättningar. Själv måste jag åka rätt långt för att paddla i havet.

7S, lär av tango som hade tre rätt av tre möjliga. Du behöver ju inte själv cykla och utsätta dig för livsfara bara för att andra tränat. Tror hälsoeffekterna av att folk tränar, ibland på väg, är bra och de som inte kan bete sig i sin bil hoppas jag polisen tar innan de kör på någon.

PS. Om du ändrar i foruminställningarna så ser du bara tre sidor och slipper klicka så mycket.
Tack för tipset! Det blir rörigt när man måste bläddra så mycket. Har nu hittat svaren! :) tack!

Låt nu dom stackars cyklisterna som cyklar där få den i fred iaf. :)
Om cyklisterna flyttar till den rätta platsen på gc-banan flyttar man problemet endast? Är det Cyklisternas hastighet som är bekymret (hög eller låg för respektive väg?) eller är det det att de nyttjar ett ställe för transport för sin träning och tävling?
 
Följande är mailat till polisen:


Hej polisen!
I diverse forum på internet diskuteras just nu cykelträning på allmän väg - det handlar t ex om klungkörning som innebär flera cyklister i bredd och huruvida de som tränar cykling i hög fart (jämfört med gående och vanliga långsamma cyklister) och om de då ska cykla på GCväg eller körbanan bredvid avsedd för motorfordon.
I denna långa diskussion här
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=643487#post643487
så anför flera cyklister att de hellre cyklar i bredd för att bli ett kortare led och på det sättet medge en "kortare men bredare" omkörning för bakom liggande bilar. Denna uppmaning finns tydligen även på vissa cykelwebsidor. Jag tycker det blir svårare då att hålla tillräckligt avstånd i bredd vid omkörning, då förhållande för omkörning medges.
Flera tävlingscyklister vill också undvika att cykla på GCväg för där finns gående och långsamma cyklister och de ser fartskillnaden som en trafikfara.

Jag hävdar att man inte får cykla i bredd då det finns annan trafik i närheten enl trafikförordningen 6 kap 1§. Jag hävdar också att cyklister ska färdas på cykelbana om sådan finns och enda undataget där är "när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" vilket jag inte kan se att planerad cykelträning normalt faller under.

Jag missunnar inte någon att cykelträna, jag cyklar själv dock utan att tävla, men tycker att tävlingscykister som kör klunga på allmän väg tar sig friheten att bryta trafiklagar. En olycka som refereras till i diskussionen ovan är också klungcyklisters inbördes (korta) avstånd som påstås vara en bidragande faktor till olyckan.

Vad anser polisen officiellt om cykling som ovan. Jag frågar alltså inte om tävlignar på avlysta vägar utan träningscykling, t ex ordnad av cykelklubb där klungkörning är en del av träningen.
Jag kan inte se att klungcykling idag omfattas av trafikförordningens skirvninga om procession.

Jag ser fram emot mailsvar och blir även glad om ni kunde publicera svaret på något officiellt sätt, t ex på er hemsida/facebook eller liknande.

Dessutom undrar jag om påföljderna för brotten jag nämt ovan: cykla i bredd - är det båda cyklisterna som då begår brott om de cyklar i bredd i samförstånd eller är det bara den vänstra cyklisten (eller bara den högra) och vad blir påföljden? Penningböter? Belopp?

Vad är påföljden för undlåtande att använda cykelväg då sådan finns?

Påföljd av att hålla för kort inbördes avstånd cyklister sinsemellan?

Har polisen några förslag på hur cykelklubbar kan bedriva sin träning på ett trafisäkert sätt?
Kan cykelklubbar då lysa av vägar för träning, kan de köra med varningsfordon ( t ex MC) före och efter eller finns några andra bra ideer?


Jag ser fram emot ett officiellt svar som kan publiceras på webben.

Jag vill att både cyklister och bilister ska samexistera men med en gemmensamt och accepterat reglerverk så man kan förutsäga varandra och undvika olyckor.

Ha en bra dag!

/Patrik Törnkvist, cyklist och bilist
 
Ja vi kan ju hoppas på att polisen svarar.. även om det inte kommer att ändra cyklisternas sätt att köra på.

De flesta cyklister som är ute och tränar är dock inte tävligscyklister utan vanliga motionärer, inte för att det gör någon skillnad...

Det finns inte så mkt alternativ om man vill ta en 10 mila runda då tvingas man ut på vägen att köra på ändå

tycker det va bra av dig att fråga polisen :)

Nej jag tror inte att cyklister har dödslängtan eller dåligt omdöme, det finns bara inte något bra alternativ om man vill ta ordentliga cykelrundor
 
Rättsfall finns

Hej!
Det finns faktiskt ett rättsfall där en cyklist som framförde sin cykel på vägbanan trots att det fanns cykelbana, blev påkörd och bötfälld. Den påkörande bilisten blev även han bötfälld. Domen visar på hur man ser på tillämpningen av kravet i Trafikförordningen på att cykel ska framföras på cykelbana där sådan finns.
 
För min del är det inte ett stort problem att hänga nån minut bakom en klunga men det kan vara intressant att veta om jag kan kasta iväg ett litet tut för att uppmärksamma klungan på att jag vill om, eller om det är min plikt att snällt ligga kvar tills tillfälle ges att köra om.
Jag som cyklist har inget emot en kort tutning på håll för att uppmärksamma att bil kommer bakifrån.
Det underlättar både för mig och för bilen så vi kan dela vägutrymmet på bästa sätt.

7s sa:
1:an Alltså risken att få punktering vägs mot den (förmodade lilla) risken att bli påkörd.
2:an Istället drabbas vägen som är dimensionerad för en vida högre hastighet..
1. Nej, det är inte bara en punkteringsrisk pga dåligt sopade cykelvägar. Potthål, föremål i vägen, parkerade bilar, bilar som ska ut på stora vägen som väntar tvärs över cykelvägen. Cykelvägar som dyker upp och försvinner lika snabbt eller drar iväg åt helt fel håll. Cykelvägar som tvingar cyklisten att passera stora vägen ett flertal gånger. mm mm. Läs gärna mer på happymtb.
2. VÄGEN drabbas inte. Det är BILISTERNA som upplever att de drabbas.
Lite tänkbara siffror. Bilarna får köra max 110km/h på de vägar vi pratar om. En klunga cyklister ligger lätt mellan 30-45km/h, även ensamma cyklister gör det. Uppemot 70-80 i nedförsbackarna. En snabb fotgängare går kanske i 7km/h. De flesta cykelvägarna är dimensionerade för hastigheter < 20km/h. Och även om vägen är dimensionerad för (vida?) högre hastigheter är det väl ingen rättighet att alltid få köra max fart.

7s sa:
...de flesta bilisterna kanske inte är så tokiga i trafiken heller, utan visar mycket hänsyn?
Visst är det så. De flesta vet att det är en medmänniska som ev hindrar dem en en stund och kan acceptera det. Oavsett om de går, cyklar, kör traktor eller rider. Ett fåtal fattar det inte.

7s sa:
...de nyttjar ett ställe för transport för sin träning och tävling?
Som jag skrivit tidigare. Vägarna används inte bara för nyttotrafik av bilisterna. Jag ser ingen skillnad i att cykla på vägen för rekreation/träning eller att ta bilen till bio/gym/stugan eller vad det nu är man kör till.

Brauer sa:
Kanske hade det gått att få vissa vägsträckor anvisade som träningsområden med varningskyltar för cyklister i klunga?
Hur ska cyklisterna ta sig till de anvisade sträckorna?

Då tror jag mer på Tangos förslag...
Tango sa:
Kanske som sagt cykelklubbar skulle få lov att lysa av vägar visa tider för träning...
Min lösning;

Bilfria lördagar!
Veckodagen då alla andra trafikslag äger vägen!​

Mycket enklare att anordna, kräver bara lite god vilja av var och en.
Och så är det bra för miljön, en winwin helt enkelt.
;)
 
Hur ska cyklisterna ta sig till de anvisade sträckorna?

Hur tar cyklisterna sig till tävlingar?

Inte för att peka finger, men det sista inlägget var ganska mycket "det inte inte vårt fel, det är alla andras". Om det är för farligt att cykla på allmän väg i klunga, och det är för farligt att cykla på cykelväg i hög hastighet - Är det verkligen så då att det är omvärlden som är problemet?
Jag missunnar inte någon att utöva sin sport, men om vi ska dra en parallell så hör t.ex skytte hemma på en skjutbana eftersom behoven överstiger möjligheterna i vanliga miljöer. En inte helt rättvis jämförelse, men du förstår nog poängen.
Jag tror fortfarande att det bästa hade varit att öka tydligheten så att alla vet vad som förväntas i mötet bil-cyklister. Sen om det sker med anvisade vägar eller uppfräschade regler går ju att utforska.

Bra mail till Polisen, hoppas att de ger ett objektivt och givande svar :)
 
1. Nej, det är inte bara en punkteringsrisk pga dåligt sopade cykelvägar. Potthål, föremål i vägen, parkerade bilar, bilar som ska ut på stora vägen som väntar tvärs över cykelvägen. Cykelvägar som dyker upp och försvinner lika snabbt eller drar iväg åt helt fel håll. Cykelvägar som tvingar cyklisten att passera stora vägen ett flertal gånger. mm mm. Läs gärna mer på happymtb.
Det finns många bra cykelvägar i landet också. Alternativen finns. Kanske inte på just din ort dock.
Som jag skrivit tidigare. Vägarna används inte bara för nyttotrafik av bilisterna. Jag ser ingen skillnad i att cykla på vägen för rekreation/träning eller att ta bilen till bio/gym/stugan eller vad det nu är man kör till.
Skulle det vara lika ok om ett gäng på moppe tränade på vägen och körde i klunga? (skit i lagen just nu utan enbart hur det skulle uppfattas) Dessa tar samma bredd och utrymme som en cykel och färdas i ungefär samma hastighet.
Min lösning;

Bilfria lördagar!
Veckodagen då alla andra trafikslag äger vägen!​

Mycket enklare att anordna, kräver bara lite god vilja av var och en.
Och så är det bra för miljön, en winwin helt enkelt.
;)
ja det finns mycket annat att vinna på en sådan åtgärd dessutom :)
 
Tänkte be alla duktiga jurister och googlekunniga trafikförordningsexperter i tråden om råd. Hur ska jag som cyklist bete mig i de här situationerna? Måste jag alltså cykla på cykelvägen?
 

Bilagor

  • GC_1A.jpg
    GC_1A.jpg
    88 KB · Visningar: 397
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.