Växthus-kor

Metan bildas vid anaeroba förhållanden, där metanogener (främst olika arkéer) bildar metan och koldioxid. På marken bildas under aeroba förhållanden bildas inte metan. Dessutom skulle inte de flesta gräsmarker inte finnas om vi inte hade korna som betade där.

Svaret är en bit på väg men hur ser kalkylen ut?
Metan är 20 gånger värre än koldioxid men vilka mängder av koldioxid rör det sig om i förhållande till metan. Uträknat till att gräset är totalt förmultnat?

Gräset bildar även metan under syrefria förhållanden..
 
Senast ändrad:
Du kan räkna bort koldioxiden då den är förnyelsebar. Problemet är också att vi har ett onaturligt bestånd på bortåt en miljard nötkreatur i världen medan de vilda djuren kanske ligger på lite mer naturliga nivåer trots att vi utrotar 60000 arter per år.
 
Du kan räkna bort koldioxiden då den är förnyelsebar. Problemet är också att vi har ett onaturligt bestånd på bortåt en miljard nötkreatur i världen medan de vilda djuren kanske ligger på lite mer naturliga nivåer trots att vi utrotar 60000 arter per år.

Nu halkade du av pinnen flera gånger. Hur många arter har vi utrotat i modern tid i Sverige?
(nu halkade jag)

En liknande fråga: Vi hade 10 000 000 (ca) bison i USA på 1800-talet. nu är dom bara 5000 (ca)
Var det bra eller dåligt för växthuseffekten?
 
Nu halkade du av pinnen flera gånger. Hur många arter har vi utrotat i modern tid i Sverige?
(nu halkade jag)

En liknande fråga: Vi hade 10 000 000 (ca) bison i USA på 1800-talet. nu är dom bara 5000 (ca)
Var det bra eller dåligt för växthuseffekten?

Det är ju inte bra att ersätta dem med många fler kor som matas med säd och majs som odlas med ett mycket intensivt jordbruk som kräver energi motsvarande 30 kalorier olja för att producera motsvarande 1 kalori kött.
 
ett grundfel i ursprungsresonemanget, du förutsätter att betesmark läggs i träda om vi slutar äta nöt.. är det inte så att vi måste använda den markarealen för att odla baljväxter för att ersätta vårt proteinbehov?
 
Det är ju inte bra att ersätta dem med många fler kor som matas med säd och majs som odlas med ett mycket intensivt jordbruk som kräver energi motsvarande 30 kalorier olja för att producera motsvarande 1 kalori kött.

Ja den olja vi fiskar från underjorden, den rubbar balansen. Samtidigt är du inne på lite veganargument.

Dom första vegearianerna bodde runt medelhavet för ett par tusen år sedan. Det blev trångt om betesmarker och dom styrande kom på en ljus ide': Folket får äta gräset istället! Folket förbjöds att äta kött!
På så vis räckte maten längre.
Sen har vi moderna människor snappat upp tanken och t o m med påstått att denna riskabla vana är nyttig! Folket överlevde på den tiden tack vare att deras grönsaker var så skitiga!

Men det är ju OT
 

Jag hinner inte leta, jag måste jobba. Med skitiga menade jag att dom åt otvättade grönsaker där det fanns lite insekter och maskar som följde med. Därmed fick dom i sig dom animaliska spårämnen som kroppen måste ha.
Men det funkar inte hos oss, vi äter grönsaker utan ohyra. Vi är dödsdömda på sikt om vi följer deras exempel exakt.
 
Jag är med undantag från 2010 helvegetarian sedan över ett decennium tillbaka och det är helt riktigt att vi i forna tider fick i oss mer B-12 genom att leva smutsigare och dricka bäckvatten. Rätt typ av B-12 saknas också helt i vegetarisk mat. Det har diskuterats om mjölksyrade grönsaker kan ersätta den typ av B-12 som finns i animaliska produkter men jag har aldrig fått något bra svar. Utan B-12 kan det ta uppåt sju år innan förråden töms så det är en viktig vitamin som är farlig att vara utan. Jag tycker dock fortfarande grundfrågan inte är besvarad. Tillbaka till ämnet?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.