Skattesubventionerad miljöförstöring

Vind- och vattenkraft

@ Mats Å
Vinden står stilla 75% av tiden och drivor av fåglar och fladdermöss? Varför påstår du ens något sådant? Visst, det dör fåglar vid vindkraftverk, precis som vid vägar, flygplatser och alla byggnader. Fladdermöss löper en risk vid sensommarkvällar, men då man lätt kan beräkna risken, kan man stänga av verken då och undvika problemet. Att vinden skulle stå stilla under 75 procent av tiden kan det väl knappas vara någon som tror på. Det gör den ju inte ens vid backen! Vid navhöjd (~100 meter) blåser det mycket mer konstant (googla atmosfäriskt gränsskikt). Kan man inte istället se systemvinsten med en kombination av vatten och vindkraft. Då vindkraften går för fullt kan vattenkraften gå lite mindre, vilket betyder mer vatten i magasinet och en högre effektivitet vid körning. På så sätt kan man effektivisera energisystemet och slippa bygga ut vattenkraften till ovan nämnda platser!
Att vindkraften är ful, och inom ett visst avstånd bullrig är ju svårt att argumentera mot, men det gäller ju de flesta andra funktioner i sammhället också (vägar, flyg, fabriker, kraftverk, gruvor etc).
 
Ja, det är ett bedrövligt system. Vad är det för idioter som hittar på såna regler och lagar? Det måste vara folk som bara kan värdesätta pengar på banken, typ. Inga andra värden i livet existerar. Eller också är det någon sjuklig drivkraft att förstöra allt vackert och rent, ungefär som vissa ungdomar bara måste klottra på en tom vägg eller sparka sönder varje plantering i stadsparken.

Eeh, vi själva, via våra folkvalda...? Men hela inlägget kanske var menat som ironi?
 
Exakt samma med vindkraft samt även med GROT eldning som utarmar markerna på gödningsämnen. Elcertifikat och andra subventioner är inte helt genomtänkta. Vindkraften innebär stora ingrepp i miljön med vägar och ledningar samt säkerhetszoner för isras, buller skuggreflexer samt allmän förfulning av miljön. Fåglar och fladdermöss ligger närapå i drivor kring verken.

Dessutom behövs andra kraftverk som kan köras när vindkraften står stilla vilket den gör 75% av tiden. Varför inte köra dessa verk ytterligare 25% och slippa det subventionerade spektaklet? Blir dessutom avsevärt billigare.

Det är ju fullständigt vidrigt. och vet ni att vargen äter upp barn i Värmland och att man planterar in varg i Kalmar och andra orter nattetid med hemliga långtradare... och och det finns inge männsklig påverkan av miljö och klimat för de sa en snubbe på internet. Och en annan sa att allt skit som var under andra världskriget aldrig har hänt Osv osv.

Jag är så trött på internet och alla idioter som blir av för mycket googlande
(jag är en av dem som jag hatar). Skulle vilja be argumenttanterna att kolla upp sina fakta så att inga flera konstig kunskap sprids på nätet.

Angående de 75 % som vindkraftverken står stilla så hittade jagkanske källan till det på ståendet.
I en "Norsk" rapport står det att "citat" –Generellt sett har vindkraftverk i inlandet sämre effektivitet jämfört med de som står vid kusten. I skogen står de stilla 75 procent av tiden.

VEM FAN STÄLLER ETT VINDKRAFTVERK I SKOGEN!!!!! blir galen.

Fast det var ingen norman som sa detta utan en svensk skeptiker medlem i Svenskt Landskapsskydd. Samme man pratar också subventioner på 40-50%...

det stämmer nog om räknar på vindkraftverk placerade i skogen.





I Skogen ???? Har någon set ett vindkraftverk stående i en skog?? Jag skulle placera mina på skånsk åker där är det till med snygga OCH om de tar kål på några fåglar som äter upp grödorna slår vi två flugor i samma small.

Egentligen så är jag arg på den nya brandskattningen av lagringsmedia därför spyr jag galla här på utsidan.

Hej då
 
@ Mats Å
Vinden står stilla 75% av tiden och drivor av fåglar och fladdermöss? Varför påstår du ens något sådant?

Vinden står inte stilla 75% av tiden. Men jag har studerat energifrågor ganska mycket under de senaste två åren. Främst de fossila energislagen förvisso, men jag har sett en hel del statistik omkring vindkraft med.

Redan i Bibeln står det att vinden kommer och går som den vill, och ingen människa kan veta hur det går till. Idag 2000 år senare finns ännu ingen vetenskaplig metod att förutspå hur mycket el en vindsnurra producerar den här timmen om två dagar.

Förr i tiden använde vi vind för att mala säd. Det var inte direkt Just In Time; man lämnade in säden till kvarnmästaren, som malde när det behagade blåsa. Men vi använder el NU, och då måste det blåsa NU.

Därför kräver vindkraft att man har en stand by kapacitet på ca 100%, som kan slås på vid behov med en knapptryckning. Inte ens om man bygger samman stora arealer av vindkraft, tex Norrland, UK och Spanien, kan man använda dessa areor för att balansera upp varandra.

Under ett års tid levererar ett genomsnitsligt vindkraftverk en genomstslig ut-effekt på föga imponerande 5-10% av den designade kapaciteten. Det blåser sällan optimal vindstyrka.

Så du behöver en altrnativ elkälla som standby. Kol och kärnkraft tar för lång tid att vrida upp eller ner. Så det återstår bara ett alternativ; vattenkraft. Danmark har världens bäst utbyggda vidkraftsel. De kan ha det därför att de råkar vara granne med reativt sett gigantiska hydroelektriska kapaciteter i Sverige och Norge.

Vindkraft är ett ornament, och kommer aldrig att bli annat än det.
 
Vinden står inte stilla 75% av tiden. Men jag har studerat energifrågor ganska mycket under de senaste två åren. Främst de fossila energislagen förvisso, men jag har sett en hel del statistik omkring vindkraft med.

Redan i Bibeln

Men va fan Vinden står inte stilla 75 % av tiden. Ge mig ett exempel där du uppleft att det varit vindstilla 75 % av tiden. Av 100 dagar skulle det endast blåsa 25.
Inte där jag bor.

När man använder bibeln som exempel vetenskap spyr jag dubbelt upp... eller koranen för den delen.

I den gamla boken skriven av visdom , så står det i bonde praktinkan "-det är dumt att pissa i motvind"

DÄR har vi en sanning som vi alla kan hålla med om!
 
Men va fan Vinden står inte stilla 75 % av tiden.
När man använder bibeln som exempel vetenskap spyr jag dubbelt upp... eller koranen för den delen.

I den gamla boken skriven av visdom , så står det i bonde praktinkan "-det är dumt att pissa i motvind"

Pröva att läsa innantill kaske? Innan du spyr ner dig allt för mycket kanske du ska ta och läsa mitt inlägg lite mer nogrant, och du kommer att se att jag skrev att vinden INTE står stilla 75% av tiden.

Angående mitt bibelcitat så var syftet att visa att vi kännt till att vinden är oförutsägbar i tusentals år. Mitt bibelcitat var helt enkelt den äldsta litterär referensen till fenomenet jag känner till. Att det råkade vara religiös litteratur är en ren händelse.

Nå, vill du ha hjälp med att torka upp dina spyor? Själv mår jag illa av folk som häller ur sig åsikter utan att kolla upp fakta först. Till exempel LÄSA INNANTILL VAD PERSONEN FAKTISKT SKREV. Att dessutom fundera på vad han menade ger extra bonuspoäng.
 
Pröva att läsa innantill kaske? Innan du spyr ner dig allt för mycket kanske du ska ta och läsa mitt inlägg lite mer nogrant, och du kommer att se att jag skrev att vinden INTE står stilla 75% av tiden.

Angående mitt bibelcitat så var syftet att visa att vi kännt till att vinden är oförutsägbar i tusentals år. Mitt bibelcitat var helt enkelt den äldsta litterär referensen till fenomenet jag känner till. Att det råkade vara religiös litteratur är en ren händelse.

Nå, vill du ha hjälp med att torka upp dina spyor? Själv mår jag illa av folk som häller ur sig åsikter utan att kolla upp fakta först. Till exempel LÄSA INNANTILL VAD PERSONEN FAKTISKT SKREV. Att dessutom fundera på vad han menade ger extra bonuspoäng.


;) hehe eftersom jag är ordblind skyller jag på det. Men som den ödmjuka person jag är ber jag om ursäkt , och då menar jag att jag verkligen är ledsen...

...du har inte lyckat att ändra på ditt förra inlägg utan att det syns...
 
;) hehe eftersom jag är ordblind skyller jag på det. Men som den ödmjuka person jag är ber jag om ursäkt , och då menar jag att jag verkligen är ledsen...

...du har inte lyckat att ändra på ditt förra inlägg utan att det syns...

Accepterat.

Själv är jag "tid-blind", så jag vet hur det är. Med tid-blind menar jag att jag läser fel på klockslag i digitlat format. Har missat många bussavgångar med mera pga det. Och jag lär mig aldrig heller.

Synd du backade; jag såg fram emot ett härligt flame-krig.
Men den sista meningen fattade jag inte innebörden av. Jag vet jag editerade stycket, men det var bara några uteblivna mellanslag som korrigerades.
 
Accepterat.

Själv är jag "tid-blind", så jag vet hur det är. Med tid-blind menar jag att jag läser fel på klockslag i digitlat format. Har missat många bussavgångar med mera pga det. Och jag lär mig aldrig heller.

Synd du backade; jag såg fram emot ett härligt flame-krig.
Men den sista meningen fattade jag inte innebörden av. Jag vet jag editerade stycket, men det var bara några uteblivna mellanslag som korrigerades.

det är ju uruselt att man ska behöva förklara att man är spydig...

Jag ville ju antyda på att du editerat ditt stycke och lagt till ett "inte" i efterhand.

men du erkänner att du ändrade , och kanske slank det med ett litet "inte" i efterhand...
 
Jag fattar inte ironier eller skämtsamma kommentarer. Inte i text. Har aldrig gjort det. Bara för det måste jag citera Bibeln igen, somdu ju tycker så mycket om: Kasta inte pärlor på svinen; dom kommer att missta dem för stenar och anfalla dig.

Men nej, jag la inte till ett inte i efterhand. Det hade brutit logiken i det jag skrev. Budskapet var att vinden är opålitlig och oförutsägbar och vi har vetat om det i tusentals år, och eftersom vi behöver el i realtid så är därför vinden en dålig källa. Det blåser helt enkelt inte som vi vill. Det spelar inte någon större roll HUR MYCKET det blåser, om vi ändå inte kan förutsäga NÄR.
 
Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Bilden nedan visar varför jag menar att vindkraft är en opålitlig el-källa. Det du tittar på är produktionen en slumpmässigt vald vecka på en vindkraftspark någonstanns i världen.

tehachapi-wind.jpg


När planerar du att slå på datorn?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.