Dubbdäcksförbud

Självklart kan jag se problem, i stil med att Pitebor kommer till Stockholm och plötsligt har en skylt framför sig om att de inte får köra vidare. Inser också att det finns de som bor på Söder och tar fram bilen ett fåtal ggr per vinter, och då kanske just för att åka norrut.

Men jag ser det också som ett problem att så många Stockholmare av nån outgrundlig anledning rasslar fram på dubbdäck.
Det där med resor till sommarstugan osv är verkligen knappast ett problem. Jag har varit i Åre, Hemavan och på andra nordliga ställen under vintern på dubbfria däck och det är INTE som att åka med sommardäck.
De som tycker att friktionsdäck inte räcker borde antaligen dessutom tycka att dubbdäck får ha gått max 500 mil för att duga. De försämras rätt snabbt.
Om det blir busväder i vinter tar jag inte bilen med dubbdäcken, utan den med dubbfritt och fyrhjulsdrift och lite elektronik... Tveklöst.

Nåja, på något vis kanske restriktionerna borde vara utformade annorlunda än att det är generellt förbud mot dubbdäck på hela Söder - om det nu är det som kommer att ske. Avgifter tycker jag vore vettigt - inte för att pengarna minskar partiklarna, men för att detta successivt och hyfsat effektivt styr över användandet på sikt. Jag vet inte riktigt hur ett sådant system borde vara utformat - men det känns ju lite som att det borde ha gått att göra nåt med trängselvägtullarna - hur nu dessa ska kunna hålla reda på däcken också...
 
Nåja, på något vis kanske restriktionerna borde vara utformade annorlunda än att det är generellt förbud mot dubbdäck på hela Söder - om det nu är det som kommer att ske. Avgifter tycker jag vore vettigt - inte för att pengarna minskar partiklarna, men för att detta successivt och hyfsat effektivt styr över användandet på sikt. Jag vet inte riktigt hur ett sådant system borde vara utformat - men det känns ju lite som att det borde ha gått att göra nåt med trängselvägtullarna - hur nu dessa ska kunna hålla reda på däcken också...

Därav mitt förslag om att koppla det till boendeparkering, där det redan finns en manuell kontroll.
 
Kanske ett bra förslag. När Pitepojkarna kommer så kan det ju kvitta.
De man missar är de som bor utanför stan och tar bilen in till jobbet dagligen.
Kanske står de till och med för mer mil än de som bor i stan?

Fast då kan man ju tänka sig att all parkering skulle kosta t ex dubbelt för de som har dubbdäck?
 
Skåne då?

Jag bor en bit ut på landet. Är beroende av bil dagligen. Kollektivtrafik finns inte tillgängligt inom 20km.
Jag skulle önska att jag kunde åka säkert med friktionsdäck utan dubb eftersom jag åker 90% av sträckan/tiden på ren asfalt. Det är miljövänligare, tystare och billigare.
Men de gånger jag behöver mina lagstadgade vinterdäck är det bara dubb som hjälper. Då har vi blixthalka i form av snödrev eller is. Snödreven ser man och då vet man att det är snorhalt. Blixthalkan har du inte en aning om när den dyker upp.
Senast i vintras stod det +6gr på yttertemperaturmätaren när antispinnsystem slog till. Läskigt...

Jag kör dubbat - för min och medtrafikanternas säkerhet!
 
Vilken tur jag har, jag har mer än fem mil till jobbet enkel resa, så det är minimikörsträckan per dag, året runt. Vid snöväder händer det att jag åker både mindre väg samt E4 innan den snöröjs eftersom jag är på jobbet rätt tidigt som regel - och jag har inte hilltills inte saknat dubbarna de senaste 10 åren. Fast det är troligen en rätt gynnsam klimatzon här just i östra Sörmland...
 
Frågan är

inte ja eller nej.

Jag körde med dubbfria vinterdäck i ca 10 år och det gick utmärkt med den bilen en Peugeot 205 GTI.

Numera sedan familjen blivit större så har vi en Renult Kangoo som är hög och dessutom vid fjällfärder är utrustad med takbox. Den senare bilen skulle jag inte åka på fjällfärd i under december t o m mars utan dubbdäck. Vi kör då 19 mil från Mora till Grövelsjön och där är det ofta snö och isgata stora delar. Vore helt fel att köra dubbfritt där med den bilen.

Thure
 
OK, har själv kört egna bilar med dubbfria däck: VW Caravelle, (flera) Saabar och Land Rover. Saabarna och en del tidigare bilar har ibland haft dubbdäck. Har firmabilar utan dubbar som jag kör ibland, Octavia, VW Caddy, VW LT. Nån Caddy har haft dubbat, samt att LT:n haft dubbar. Jag upplever inte så stor skillnad mellan de bilarna (annat än att Lt med flak är odugligt utan vikt på flaket) avseende skillnaden mellan dubbat/odubbat.
Däremot kan jag ju säga att det skiljer en hel del mellan olika däck, men den skillnaden är inte i första hand kopplad till just om det är dubbar eller ej. Samt att de sämsta vinterdäcken ändå som regel känns rätt OK. Har väl också haft både dubbade och dubbfria som känts oerhört "kompetenta" när de varit nya.

Det som oftast drar ned hastigheten mest drastiskt (för mig och omgivande bilar) är när det är kraftigt snöfall och riktigt mycket (blöt) snö på vägen, och i det läget går det i princip på ett ut med dubbarna eftersom problemet är att man riskerar att moddplana. De sämsta däcken brukar vara de som går sämst i det väglaget tycker jag. Klassisk och kall vinterväg är ju sällan så svårkörd.
 
Håller med om att det antagligen skiljer mer mellan olika däcksmodeller än det gör mellan dubbat och odubbat. Eftersom jag bor i skåne där det fryser och regnar hela vintern är jag mest oroad av den rena ishalkan vilken kan vara svår att se och är oftast väldigt lokal. Att däcket funkar på våt asfalt är oxå viktigt. Dagar med klassisk vitt vinterväglag kan räknas på en hand och utgör inget problem.

Hittade en intressant tabell längst ner på denna sida:
http://www.dackinfo.nu/
Intressant är att man skiljer på nordiska dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria. Jag drar slutsatsen att för skånskt bruk ska man undvika de nordiska dubbfria som är sämst på blöt och torr asfalt.

Själv har jag alltid köpt begagnad bil och då blir det den däckstyp som följer med och man slipper välja. Sedan byter man oftast två däck åt gången och då slipper man oxå valmöjligheten.
 
Jag bor en bit ut på landet. Är beroende av bil dagligen. Kollektivtrafik finns inte tillgängligt inom 20km.

Jag kör dubbat - för min och medtrafikanternas säkerhet!
Är vi grannar? :)

Jag bor ungefär som du men kör numera dubbfritt. Det är snö/is så sällan att det inte är värt komfortsänkningen eller besväret att byta. Vinterdäck är knepigt för de skall hantera ett så brett spektrum av underlag. Dubbfria däck är bättre om de har kontakt med asfalten. Men om det är packad snö eller is på vägen är det bättre med dubb. Det ligger i sakens natur, tillverkarna skruvar inte dubben i sommardäck.

Märkligt att man kan uppleva det så olika. Det är stor skillnad när man kommer till en korsning med polerad is eller man kör upp för en backe med packad snö. Där är dubben överlägsna. I alla fall i den backe där jag brukar bli stående halvvägs med de dubbfria däcken. Vilket för mig mer än väl vägs upp av att de dubbfria är överlägsna på ren asfalt. De är tystare och bromssträckan med dubbdäck på asfalt kan bli låååång...
 
Jag veckopendlade med bil mellan Göteborg och Hässleholm i åtta år och körde dubbfritt. Det var aldrig några problem. Som någon påpekade är fördelen med dubbfria däck att man lägga på dem långt innan snön och minusgraderna kommer utan att fara omkring och föra oljud. Jag bytte till vinterhjul förrförra veckan och dom ska få sitta på till mitten av april. Däremot skulle jag inte vilja vara utan dubbdäcken på cykeln på vintern, men de ska väl inte bli förbjudna.:)
 
Som vanligt så regerar ens egens åsikt, så även för mig :)
Men jag har känslan att även om vissa kan ha behov av dubbdäck så klarar sig den stora massan utan. Gå in på Vägverkets webbplats för statestik på var den stora massan rör sig.
Att vissa använder dubbdäck bara för att gardera sig då de åker till fjällen eller till stugan i bushen tycker jag är ett dåligt argument. Jag åker mycket till fjällen och jag har en stuga i bushen. De gånger jag känt att de dubbfria däcken inte räcker till så skulle jag kunnat använda slirskydd. Hellre åka tyst med dubbfritt 50-60 mil och sedan på med slirskydden sista biten. Även om man inte kan åka så fort med slirskydd så är det så kort bit jämförelsevis.
Kan tillägga att jag äger ingen bil utan hyr eller lånar, så däcken blir vad det blir.

Att köra på vinterväglag kräver färdighet. Det saknar nog många av det enkla skälet att de sällan har vinterväglag där de kör. Jag tror därför att dubbdäck ger många falsk säkerhet så att de kör fortare och bromsar senare än de borde när de verkligen hamnar på vinterväglag.

Hur många anpassar farten för dubbdäck när de kör på asfalt? De flesta bränner nog på som om det vore sommar. En undanmanöver i 100 km/h med dubbar känns riskabelt.

Få stora massan att undvika dubbdäck, sätt hög skatt på dubbdäck. Valet blir fritt, och vägarna sparas från värsta spårigheten (som säkert ökar vattenplaningsrisken).

Jag måste också kommenter cykel och dubb.
Jag har slutat med dubbar på cykel, däcken väger mer, kostar mycket mer och ger inte värst bättre grepp än färska däck med lite lägre tryck. Jag har tidigare kört med Nokian 360 dubb och känner ingen markant skillnad. Den lilla skillnaden kan minimeras med lite mer planerad cykling. Greppet i sidled upplever jag som ännu sämre. Nu har jag inte provat de värsta däcken med spetsiga dubb, de kanske ger bättre grepp?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...