Dubbdäcksförbud

Nu föreslås det ju dubbförbud på södermalm i stockholm. Ni utsidianer som både kan förmodas ha ett hyfsat miljöintresse och köra bil på vägar som inte röjs och sandas speciellt regelbundet, hur tänker ni?

Själv har jag inte bil och engagerar mig just inte i frågan, men är lite nyfiken på vad andra tycker.
 
Trafiken dödar närmare 4000 personer i Sverige varje år varav 3500 pga luftföroreningarna. Visst skulle dubbdäcksförbud minska dödsfallen i tätorter. Förstår att man inte vill ha dubbdäck i centrala Stockholm. Problemet är ju att man inte kör bara på Södermalm utan man kör på fler platser där dubbdäck kanske är befogade.

Dessutom så glömms det ofta bort i denna debatt att det krävs att ungefär 10% av bilarna har dubbdäck för att slita bort den is som bildas. Skulle alla köra dubbfritt så skulle det inte funka utan det är nödvändigt att det finns dubbdäck på våra vägar. OK, kanske i centrala delarna av städerna så behövs kanske inte dubbdäck överhuvudtaget.

Det är minst lika viktigt att trafikplanerarna inte sätter upp trafikljus eller fartgupp i önödan. De onödiga trafikljusen leder också till en mängd dödsfall då folk både bromsar och gasar helt utan anledning.
 
Jag har i många år kört mest på dubbfria vinterdäck.
Ser inget problem med dem överhuvudtaget. De dagar i mälardalen per år då det är ett väglag som skulle ge dubbdäck ett övertag, ä rmycket lätt räknade - och då bor jag alltså på landet, vid en 70-väg som snöröjs relativt sent enligt vägverkets kartor.

Jag är relativt skeptisk till resonemanget om att dubbdäcken river upp isen så att det funkar för de som kör med dubbbfritt. Det är sällan det är sånt väglag så att detta överhuvudtaget skulle kunna vara aktuellt, och jag är tveksam till om det stämmer ens då. Fast det är ju ett resonemang som man kan ta till som argument så länge det finnns dubbdäck.

En säkerhetsfördel med de dubbfria däcken är att man kan lägga på dem långt tidigare, och plocka av de senare - vilket gör att man slipper riskera att köra på sommardäck när den första halkan kommer. Jag har flera bilar, och har även kört dubbat i viss mån de senaste åren. Jag lägger åtminstone ogärna på dubbdäcken så fort det blir tillåtet, eftersom den "riktiga" vintern som regel kommer en bit i januari, och dubbdäck tar så mycket stryk av att rulla på barmark och plusgrader.
Med dubbfritt kan man i princip lägga på vinterdäcken nu - och vara bättre skodd redan när de första mornarna med frosthalka kommer. (De har redan kommit, om man är morgonpigg...)
 
I alpländerna har man väl inte heller dubbdäck. Där lägger man istället på snökedjor när det är som värst. Och de dör väl inte som flugor där?
 
Nu föreslås det ju dubbförbud på södermalm i stockholm. Ni utsidianer som både kan förmodas ha ett hyfsat miljöintresse och köra bil på vägar som inte röjs och sandas speciellt regelbundet, hur tänker ni?

Själv har jag inte bil och engagerar mig just inte i frågan, men är lite nyfiken på vad andra tycker.

Det är snudd på absurt att dubbdäcken inte förbjudits tidigare i Stockholm. Partikelnivåerna pga dubbdäcken samt de associerade häsloeffekterna är väldokumenterade. Krasst kan man helt enkelt säga att fler personer dör pga luftföroreningarna orsakade av dubbdäck än antalet minskade bilolyckor.

Ur miljö-, hälso-, klimat- och estetiska perspektiv vore det naturligtvis optimalt att förbjuda biltrafik i innerstaden, med undantag av utryckningsfordon och kollektivtrafik. Men men skam den politiker som skulle föreslå något så radikalt!
 


riktigt isiga vägar har bra dubbdäck klara fördelar avseende risk för oväntad sladd och bromssträcka.

På vägar med hög trafikintensitet så blir det lätt trafikkaos, och det räcker om bara ett fåtal bilar har sommardäck för att dessa bilar skall blockera för de som har bättre däck/ bättre körbarhet.

Höga partikelhalter samvarierar med högre risk för dödsfall i kardiovaskulära sjukdomar men det drabbar i första hand äldre redan svaga och hjärtsjuka patienter. Att jämföra sådan dödsfall med trafikolyckor som kan döda helt friska personer i alla åldrar blir lite skevt och jag undrar om inte evidensgraden för direkt orsakssammanhang mellan partiklar respektive andra föroreningar av trafiken och död är relativt låg.

De redan svaga och hjärtsjuka skulle sannolikt avlida hur som helst inom några månader och då kan kanske med en annan utlösande faktor som influensa, fallolycka i bostaden etc.
Under vintern så ökar dödligheten i Sverige men ökad partikelhalt är inte hela förklaringen. Nedsatt kondition, mera influensa och andra epidemier, kallt väder ger också ökad dödlighet. Finns också andra luftföroreningar som samvarierar med partikelhalt t ex CO och kväveföreningar.

Man borde kunna uttrycka påverkan av partiklar på folkhälsan / nationalekonomin med ett annat mått än dödsfall.

Jag tycker att det vore vettigt med dubbdäcksförbud på vissa gator men att det skulle vara tillåtet att ta sig från sitt garage eller parkeringsplats ut till väg utanför stan om man är på väg till ett område med risk för ishalka. Håller med om att man kan klara sig rätt bra på dubbfria vinterdäck i Stockholmsområdet men det är inte bara dubb eller ej som har betydelse. Bilmodellen spelar t ex roll där högbyggda bilar t ex lättare råkar ut för sladd samt däckvalet, antisladdsystem mm.

Finns andra nackdelar med dubbdäck än partikelhalter t ex vägslitage och olyckor till följd av detta.

Är det inte så att norska billister inte har dubbdäcksförbud utan högre trängselavgifter för dubbförsedda fordon?

Cyklister borde få ha dubbdäck!

Thure
 
Intressant och belysande inlägg, Thure!

När jag bodde i Malmö körde jag dubbfritt men nu när jag bor i Norrbotten har jag åter gått över till dubbdäck. Jag kör huvuddelen av mina mil på vägar med halkrisk från slutet av september till maj så jag vill inte kompromissa på säkerheten. Under vissa förhållanden är dubbdäck att föredra framför odubbat. Om jag skulle bo i Stockholm skulle jag dock köra odubbat.

Jag la f ö på dubbdäcken på cykeln i förrgår också. :)
 
På vägar med hög trafikintensitet så blir det lätt trafikkaos, och det räcker om bara ett fåtal bilar har sommardäck för att dessa bilar skall blockera för de som har bättre däck/ bättre körbarhet.

Nu kanske din jämförelse är oavsiktlig, men det går ju inte att över huvudtaget jämföra dubbfria vinterdäck med sommardäck! Även sprillans sommardäck är ju helt värdelösa jämfört med de mest mediokra vinterdäcken, dubbfria eller dubbade.

Att det däremot blivit ett otroligt trafikkaos i Stockholmsregionen på senare år vid första "överraskande" snöovädret kanske många kommer ihåg - men jag påstår utan vidare att det kan kopplas till dubbdäcksägare som inte bytt från sina sommardäck i tid...

Jag kan däremot inte påminna mig om ett enda tillfälle de senaste tio åren då jag fått problem p g a dubbfria vinterdäck.
Då ska också sägas att jag kör på tok för mycket bil, vilket ökar min exponering mot besvärliga situationer, men också att jag tillrygglagt en del av dessa mil i fyrhjulsdrivet och med antisladdsystem i viss mån.
 
Det som är bra med dubbdäck är för att man ska kunna ha samma hastighet som om det vore sommar o bra väglag, man ska ju inte sänka farten när man har bra dubbdäck, det är ju som att slänga pengarna i sjön tycker jag !

Det är ju som att köra på räls !, med dubbar, prova !

Det som skulle förbjudas är ju de dubbfria däcken, de med dubbfritt ligger ju o krypkör på vägarna när det är halt, och det är jätteirriterande att ha en sån framför sig !!, de tror att de kan köra bil när de sänker hastigheten bara för att de varnat på radion, att de varnar är ju för dem som inte har dubbar, så varningar om halka kan de lägga ner om de förbjöd dubbfritt !!

Nuförtiden finns det ju jättefina filter till inluften till kupen, i alla fall nya bilar,så jag fattar inte vad de svamlar om dålig luft, de måste själva ha syrebrist de där som varnar om allt möjligt, tekniken begriper de inte sig på !

För övrigt anser jag att vi som har nya, eller nästan nya bilar ska ha rätt till inte bara skattefrihet, miljörabatt, vi skulle även kunna åtnjuta en högre hastighet i trafiken då vi har så säkra bilar nuförtiden, så fri fart för "säkra" bilar !!!

Det är ju genom en högre jämn hastighet som vi främjar flytet i trafiken, inte några "jag måste stanna någonstans o skita" bilister som ligger o vinglar o krypkör !
 
Det som är bra med dubbdäck är för att man ska kunna ha samma hastighet som om det vore sommar o bra väglag, man ska ju inte sänka farten när man har bra dubbdäck, det är ju som att slänga pengarna i sjön tycker jag !

Det som borde förbjudas är bilister med så låg intelligens som dem som tror att man kan blåsa på i samma hastighet oavsett väglag bara man har dubbdäck. Då skulle många problem lösas.
 
Nä, där har du fel, skulle vi bilister släppas fria ur våra tvångs-skjortor bestående av fartkameror, hastighets-skyltar, varningmärkning på asfalten, trafikpoiliser och annat otyg så skulle bilisterna ta sitt ansvar, ett ansva´r som vi är mycket mogna inför, då vi alla insett det rikfyllda med att bete sig fel i trafiken.

Jag anser att bilkörning till motsats till svensson som vill åka från A till B, att bilkörning är en sport, en upplevelse skall det vara, teknik, körteknik, tex att finna omkörningsplatser där ingen tidigare kört om, att kunna förutse framåt vid total dimma och ändå¨kunna hålla farten, det är en konst som vi bilister skulle kunna utveckla mer, det finns ett antal som gör det redan nu, men vi skulle kunna bli fler och vi skulle kunna lära varandra tekniken att framföra våra fordon med en av föraren i bilen bestämd hastighet i stället för myndigheterna, de är ju inte på vägen just vid det tillfället.

Jag brukar ha som en liten rolig grej, jag noterar hur fort jag kan ta mig till jobbet, genom avancerad kurvtagning jämte högre hastighet, omkörningar har jag kunnat märka blivit säkrare då långtradare o andra bilister går åt sidan när jag kör om, det kallar jag samarbete, att låta den omkörande få spelrum, då händer det inga olyckor !, många tyvärr pekar finger, signalerar o blinkar med helljuset när jag kommer, det är ett ofog, tyder på irritation hos förarna, vilket skulle kunna undvikas med att låta oss bilister själva få tänka och samabeta utan generaldirektörer som sitter i toppen på verk som är som kolosser på lerfötter som ständigt tillsammans med miljömupparna helst skulle vilja att Åsnor drog våra bilar fram på vägen utan motor, vi skulle hamna tillbaka i utvecklingen på 1800 talet igen, nä nu är det dags att kliva fram några rejäla kliv, tiden är mogen.

Frihet med ansvar på god väg är min paroll !
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...