Döden för Svenska fjällen

... Vad skulle elpriset bli om If faktiskt skulle ta ut en affärsmässig premie för Oskarshamn? Mellanskillnaden är subvention!

Hur beräknar man en affärsmässig premie för en typ av reaktor med betonginneslutning som aldrig havererat på ett sätt som gett skador i omgivningen?

Antagligen var det ett misstag av kärnkraftsbranschen att inte ta merkostnaden med att placera de stora kraftproducerande reaktorerna i bergrum ett par hundra meter ner. Då hade det inte behövts några försäkringar för skador i omgivningen. Och de okunniga miljömupparna hade inte haft några höga byggnader med ränder att rikta sina missriktade emotioner mot.

Fast å andra sidan går det inte att underskatta vanligt folks dumhet. Som när en enskild polischef stängde av hela oskarshamnsverket i stället för att låta den misstänkte arbetaren gå och hämta sin lunchpåse och på håll visa att det inte fanns något farligt i den. Den polisen kostade väl ungefär en lunch för varje svensk.
 
om jag skulle göra en enkät

med 10-15 frågor, skulle ni orka att fylla i den? Frågorna skulle belysa hur mycket en vindkraftspark i fjällen skulle påverka upplevelsen vid tex fjällvandring, fiske.
Om nyttan av energin minimerar upplevelseförlusten så spelar inte placering så stor roll, men om det skulle vara av stor betydelse, så bör större vikt läggas på att kombinera näringarna även om det orsakar en mindre energiförlust.

Vad tycker ni?
 
Vind är bättre än uran... Jag har varit i en del urangruvor i Niger och i Kazakstan och har sett problemet med brytningen på plats. Senast jag var i en nedlagd gruva var foer en vecka sedan och besöket var foer att några killar ville visa en bra badplats och det var bara ett hålla med att det var snyggt.
Problemet med uranbrytning är att de som jobbar och bor i närheten av gruvorna vet inget om strålning och hur man ska skydda sig. Det vanligaste sättet som man lärde ut i skolorna var att om man drack en snapps vodka varje morgon så var man skyddad mot strålningsskador. De har man slutat lära ut det nu och det är även en diskution om strålningsskador och hur de orsakar cancer. Idag är de flesta urangruvor i Kazakstan nedlagda pga att de inte är lönsamma längre. Man har även tagit bort en del av slagghoegarna runt gruvorna men det är inte av miljöskäl utan av ekonomiska skäl. Man använder slaggen för att bygga den nya motorvägen från norra Kazakstan till södra och det är billigare att ta brutet berg än att bryta nytt.
Det har även varit klagomål på att den nya vägen är radioaktiv och många undrade varför tills man kollade upp var byggmaterialet kommer ifrån...
Kärnkraftverk är kanske miljövänligt så länge man bara kollar på driften och inte på brytningen av råvarorna.

/Stellan
 
Ett argument mot vindkraftverk i fjällen är att det skulle vara mer lönsamt och mindre visuellt störande att placera små vattenturbiner i befintliga forsar och vattenfall i fjällen, dvs. utan att bygga störande regleringsdammar. Sådana turbiner ger visserligen ingen ström på vintern. Men vindkraftverk ger ju inte heller någon ström under riktigt kalla dagar när den som bäst behövs.

(OT) http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/elvarme/artikel_740693.e24
Den här mannen och journalisten har tydligen inte förstått att enda sättet att få ekonomi i ett vindkraftverk är att sälja strömmen så att man får betalt subventionsvägen och sen köpa tillbaka strömmen från det allmänna nätet till normalpris. Att under de omständigheterna placera sitt vindkraftverk 20 meter från den egna villan är inte så smart. Familjen kanske vill sova på nätterna.

Angående fördelarna med kärnkraft finns information här
http://www.mfk.nu/wp-content/uploads/karnkraften_framtidens-energi.pdf

http://www.mfk.nu/wp-content/uploads/textsida1-till-annons.pdf
 
Jag har för mig att tyskarna kom på något problem med avfallet också...

Jag är inte orolig för avfallet utan brytningen av uranet som ofta sker i dagbrott av arbetare utan någon skyddsutrustning. Men vem bryr sig om att ryssar eller afrikaner dör så länge vi får billig el...

Om vi ska behålla kärnkaften bör vi även bryta uranet så vi blir helt oberoende och det måste vara mer miljövänligt att bryta det lokalt.

/Stellan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...