Precission in GPS hastighetsangivelser?

Hej!
Somm ingenjör blir man ju lite nyfiken på tekniken under locket på GPSen och jag har funderat lite på precisionen i en GPS hastighetsangivelser och det glider nog in på lite matematik. Jag frågar alltså inte efter antalet värdesiffror som anges på GPSens skärm utan hur noga kan en GPS mäta hastiget egentligen.
Jag antar att en GPS mäter position med vissa intervall (den tar positionssampel) men hur ofta mäts positionen? Dvs hur ofta mäter GPSens position? Är det en gång per sekund eller är det oftare eller mer sällan?
Sen har vi ju GPSens osäkerhet i exakt position, min GPS anger precision i position i form av antal meter och vid goda förhålalnden anger den +-7 meter och är det lite sämre kan det vara många tiotals meters osäkerhet. Är detta fel "konsistent" dvs om min GPS visar 30 m för långt västerut vid sampel 1, är då sannolikt även sampel 2 och 3 30 m för långt västerut eller kan sampel 3 vara 30 m för långt österut? Om då GPSen mäter position 1 gång per sekund så blir ju hastgheten väldigt tokig om man antingen rört sig cirka 1 m/sek alternativt 60 meter per sekund beroende på osäkerheten i position. Jag tror iofs att osäkerheten är konsisten mellan sampel direkt efter varandra då de ju mäter på uingefär samma satelitpositioner.
Samplar GPS med väldigt korta intervall borde man ju kunna åstadkomma en väldigt häg hastighet genom att bara sträcka ut armen väldigt snabbt. Men empiriskt verkar det inte funka så.


Och när en GPS anger hastighet, är det standardiserat att det är hastighet mellan senaste och näst senaste sampel eller kan det vara ett snitt över flera sampel äldre sampel och i så fall hur långt bakåt? Min GPS har en "momentanhastighet" (toppahstighet) och en snitthastighet för denna rutt och det är givetvis den första jag är nyfiken på.

Om det är beroende så använder jag min mobilGPS inbggd in min SonyEricsson C702i och wayfinders blåtandsGPSpuck för navigering med SonyEricsson P1i.

/Patrik, ny i friluftsGPSvärlden med 702:an
 
Den hastighet som färddatorn i GPS:en visar är en momentan hastighet som beräknas med hjälp av dopplereffekten på satellitsignalerna, d.v.s. samma metod som i en polisradar. Ämnet har avhandlats här tidigare så det kan löna sig att söka lite.
 
GPS:n mäter inte hastighet - den beräknar hastighet genom att ta tiden mellan de positioner den får fram. Doppler ger avståndet till satelliterna och flera sådana avstånd ger en position.

Riktningen mellan postionerna ger också kurs. Ingen fart (postionsförändring) så blir det ingen kurs från GPS:n. Sen finns det en del GPS med fluxgatekompass inbyggd och då kan man få kompass även stillastående.
 
GPS:n mäter inte hastighet
Jo, det gör den.
den beräknar hastighet genom att ta tiden mellan de positioner den får fram.
Nej, det gör den inte.
Doppler ger avståndet till satelliterna och flera sådana avstånd ger en position.
Dopplereffekten är namnet på den frekvensförskjutning som uppstår som ett reslutat av en hastighetsskillnad mellan en sändare och en mottagare. Man kan inte beräkna avståndet mellan sändare och mottagare med hjälp av dopplereffekten, endast hastighetsskillnaden. Avståndet till satelliterna beräknas med hjälp av tidsförskjutningen av signalerna.
 
sök hjälper inte

Den hastighet som färddatorn i GPS:en visar är en momentan hastighet som beräknas med hjälp av dopplereffekten på satellitsignalerna, d.v.s. samma metod som i en polisradar. Ämnet har avhandlats här tidigare så det kan löna sig att söka lite.

Nja, jag sökte ganska noga yckte jag och hittade precis som i denna tråd en hel del osäkerhet och motsägelser.

Vlken tråd tänker du specifikt på?

/Patrik, fortfarande osäker
 
Det är faktiskt så att Garmin använder både dopplereffekten på signalerna från satelliterna och sträcka över tid för att beräkna hastigheten. Anledningen till att båda metoderna används parallellt är att båda är utsatta för störningar, som kan ge tillfälliga "skutt" i hastighetsangivelsen.

Därför använder de så att säga den ena som rimlighetskontroll av den andra. Detta är förmodligen också anledningen till att man ibland kan se maxhastigheter som är lägre än medelhastigheten. Då har de högre hastigheterna filtrerats av vägningen mellan den ena och den andra metoden, men den vägningen har givit ett för pessimistiskt värde vid varje enskilt tillfälle, så att när navigatorn sen tittar över en längre sträcka, och därmed tid, kommer den fram till en högre medelhastighet än någon momentan hastighet som den har visat.

I efterhand vet de sen inte vilken av de mot varandra vägda hastigheterna som faktiskt skulle varit högre, och i så fall hur hög, så då gör de inget åt det.

Exakt hur den här rimlighetskontrollen är konstruerad vill de inte berätta, då de anser det vara en affärshemlighet. Det är därför jag bara fick reda på principen.

Garmin anger för övrigt noggrannheten på hastighetsangivelsen under konstant fart i konstant riktnign till +/- 0,05 km/h. Hastighetsmätning med GPS har förutsättningar att vara betydligt noggrannare än positioneringen ger sken av. Detta då dels på grund av stödet från dopplereffekten, dels på grund av att det relativa felet mellan en position och en annan vanligtvis är betydligt mindre än det absoluta felet gentemot en känd punkt.
 
Funkar hastighetsmätningen både när man åker helt horisontellt (längs ellipsoiden) och i backar? Vi som kommer ihåg pythagoras sats minns ju att hypotenusan är längre än katetarna. Bryr sig GPSén om höjden när den gör hastighetsmätningen???
 
Ämnet har

berörts i tidigare trådar. Vill minnas att diskussionen kom fram till att hastigheten även i vertikalled mäts. Däremot är jag osäker på hur det är med färdsträckan.

Thure
 
Allt mäts. Det ligger i hur GPS fungerar.
Men de värden som visas är projicerade på geoiden, alltså på ett plan (kan man säga, för praktiskt bruk).
 
men hur ofta samplar de två?

Det är faktiskt så att Garmin använder både dopplereffekten på signalerna från satelliterna och sträcka över tid för att beräkna hastigheten. Anledningen till att båda metoderna används parallellt är att båda är utsatta för störningar, som kan ge tillfälliga "skutt" i hastighetsangivelsen.

Därför använder de så att säga den ena som rimlighetskontroll av den andra. Detta är förmodligen också anledningen till att man ibland kan se maxhastigheter som är lägre än medelhastigheten. Då har de högre hastigheterna filtrerats av vägningen mellan den ena och den andra metoden, men den vägningen har givit ett för pessimistiskt värde vid varje enskilt tillfälle, så att när navigatorn sen tittar över en längre sträcka, och därmed tid, kommer den fram till en högre medelhastighet än någon momentan hastighet som den har visat.

I efterhand vet de sen inte vilken av de mot varandra vägda hastigheterna som faktiskt skulle varit högre, och i så fall hur hög, så då gör de inget åt det.

Exakt hur den här rimlighetskontrollen är konstruerad vill de inte berätta, då de anser det vara en affärshemlighet. Det är därför jag bara fick reda på principen.

Garmin anger för övrigt noggrannheten på hastighetsangivelsen under konstant fart i konstant riktning till +/- 0,05 km/h. Hastighetsmätning med GPS har förutsättningar att vara betydligt noggrannare än positioneringen ger sken av. Detta då dels på grund av stödet från dopplereffekten, dels på grund av att det relativa felet mellan en position och en annan vanligtvis är betydligt mindre än det absoluta felet gentemot en känd punkt.

Apersson850: Ja, då verkar vi vara överens om att båda metoderna används men jag återkommer till hur ofta tas sampel oavsett metod?
+/-0.05 km/h måste ju vara inom ett begräsnat hastighetsintervall, där samplen tas tillräckligt ofta för att ge den precisionen, men om de ta så ofta att man kan lova den precsisionen för upp till 300km/h så täcker det ju de flesta landbaserade aktiviteter.
Eller är detta kanske också affarshemligheter som inte är standardiserat av GPS-standrarder?

Thure: Du minns rätt att det har diskuterats men i de trådar jag sökte och fann, där tyckte jag inte det var någon som säkert nog kunde säga hur det var. Det var mest diskussion om "hur brant är brant backe" och att det i praktiken hade mindre betydelse. Men nu pratar jag ingenjörsteoretiskt och då finns en matematisk skillnad som jag också är road av.

/Patik, fortfarande nyfiken
 
Så fasförsjkutning av bärvågen används även på de billiga konsument.GPS:erna?

Jag har noterat att min Garmin Forerunner 305 har ett väldans segt filter för att justera hastigheten, det är säkert mer anpassat för springning än bilfärdning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.