Världens miljövänligaste länder?

USA bränner helt riktigt mer resurser per person än något annat land, men de har också en hög levnadsstandard. Räknar vi mängd levnadstandrd per bränd mängd resurser skulle jag gissa att något skitigt gammalt östland hamnar längst ner på miljöskurklistan. (Eller längt upp??)

Okej, det har i coh för sig också en poäng. Men är det relevant? "vi gasade oss (och alla andra) till döds, men vi körede en fet stadsjeep och bokstavligen drack bensin tills vi dog"
Nej, om jag ska vara den förste att ta ut min husmansetik menar jag att man måste skära ned på levnadsstandard till förmån för ett ekologiskt hållbart tillvägagångssätt.
 
Värlens miljövänligaste land måste vara Mauritanien. Invånarna där tär bara på jordens resurser 43 år vardera, och dessutom i minst mängder per personår i hela världen. Rätt svårt att slå.

Mauritanien kan inte vara så miljövänligt om man räknar med alla utsläpp som dess befolkning gör. Skogarna är nedhuggna, sopberg runt städerna, utfiskade hav och överbetade marker...

För all del tyckte jag landet var ganska enformigt att cykla genom

maur_2005_02.jpg


maur_2005_03.jpg


Räknar man utsläpp/invånare så är Kina betydligt mer miljövänligt än Sverige...

/Stellan
 
Förmodligen är du inne på rätt spår att något riktigt U-land är det miljövänligaste. Men om vi bara räknar in I-länder. Hur ser det då ut?

1. Sverige
.
.
.
.
.
Sist: USA

????
Sverige etta? Varför? Ett kallt, glest befolkat land där folk ändå envisas med att ha 22 grader inomhus (18 är mer standard på kontinenten) och ha EU:s största och äldsta bilar är nog inte det bästa alternativet... I EU är det väl bara Finland och Estland som slår oss när det gäller ekologiskt fotavtryck, har jag för mig.
 
Sverige etta? Varför? Ett kallt, glest befolkat land där folk ändå envisas med att ha 22 grader inomhus (18 är mer standard på kontinenten) och ha EU:s största och äldsta bilar är nog inte det bästa alternativet... I EU är det väl bara Finland och Estland som slår oss när det gäller ekologiskt fotavtryck, har jag för mig.


Bara magkänslan.
 
För sådär halvlänge sen

skrev Prof Borgström om att det enda energiproducerande jordbruket var vattenbuffeldrivet.
Nu har vi ju lärt oss att kor är farliga men f-n vet om inte traktorer som inte bara brukar fossila bränsen, komprimerar jorden, kräver gruvdrift, har ni sett slagghögarna och alla förstörda vattensystem som brytning, anrikning och bearbetning ger upphov till?
Fårvallning i begen måste vara än mindre förstörande, eller skall det vara vikunjor?
//J
 
Kollar man det ekologiska fotavtrycket för Sverige hamnar vi inte heller så bra...

Ekologiskt fotavtryck
Det där är ju ett lite knepigt mått.
De länder som ligger "bäst" till är ju de som har störst "missär" vilket då skulle kunna omvandlas till ett mått på miljövänlighet.
Man borde lägga in en parameter som visar hur jämnt fördelat avtrycket/capita är inom landet...

...och när jag fick tid att läsa vidare på sidan från WWF så har man gjort ungefär det.
Det ser lite svårt ut att kombinera acceptabel nivå av utveckling med acceptabelt ekologiskt fotavtryck.
Går det och i så fall hur?
 
Senast ändrad:
Det där är ju ett lite knepigt mått.
Det ser lite svårt ut att kombinera acceptabel nivå av utveckling med acceptabelt ekologiskt fotavtryck.
Går det och i så fall hur?

Problemet är att vi måste. Endast rika människor begränsar frivilligt sitt barnafödande, och den verkliga boven är befolkningsökningen. Genom att göra fler rika blir fler ointreserde av att föröka sig. Men planeten har inte råd med att alla är så rika som vi.

Med rik menar jag att 95% av svenskarna är rika, i ett internationellt perspektiv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Ett hot mot Utsidan??? Miljöpåverkan 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.