Världens miljövänligaste länder?

Hej!
Är det någon som vet vart jag kan hitta en lista på världens miljövänligaste länder?
Har sökt på google och så men ej haft någon tur. Tack på förhand.

//Mattias
 
Mongoliet ar det forsta som slar mig... eller natt annat U-land.... Men deras miljovanlighet beror val oftast pa att dom inte har hunnit med att utveckla nagra "Miljoforstorar maskiner" i samma utstrackning som "oss"
 
Jag är inte säker. Den "bästa" kombinationen om man vill förstöra naturen så mycket som möjligt är hög levnadsstandard plus primitiv teknologi. Kommer att tänka på Kina.

Har man inte hög levnadsstandard går det att kompensera för med ännu sämre tekologi. Kommer då att tänka på urbefolkningen på Madagaskar som tycker att det är bra att bränna ner markerna för att odla på dem en gång, och sedan lämna dem permanent förstörda. Många fattiga länder har lokala miljökatastrofer av enorma proportioner.

Bäst miljö får man med högteknologi och moderat levnadsstandard, men det finns få sådana länder; tekniken gör det möjligt att leva lyxigt, och då vil alla det.
 
Jag säger Sverige. Sverige är världens mest miljövänliga land. Förmodligen är det inte så men spontant kommer jag inte på något land som känns mer miljöengagerad.
 
Värlens miljövänligaste land måste vara Mauritanien. Invånarna där tär bara på jordens resurser 43 år vardera, och dessutom i minst mängder per personår i hela världen. Rätt svårt att slå.
 
Värlens miljövänligaste land måste vara Mauritanien. Invånarna där tär bara på jordens resurser 43 år vardera, och dessutom i minst mängder per personår i hela världen. Rätt svårt att slå.


Förmodligen är du inne på rätt spår att något riktigt U-land är det miljövänligaste. Men om vi bara räknar in I-länder. Hur ser det då ut?

1. Sverige
.
.
.
.
.
Sist: USA

????
 
USA bränner helt riktigt mer resurser per person än något annat land, men de har också en hög levnadsstandard. Räknar vi mängd levnadstandrd per bränd mängd resurser skulle jag gissa att något skitigt gammalt östland hamnar längst ner på miljöskurklistan. (Eller längt upp??)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Ett hot mot Utsidan??? Miljöpåverkan 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.