Tips på ställen att besöka runt Jönköping/ Småland?

Hej!

Jag är sugen på att göra massa friluftsgrejjer nu men kommer inte på något som kan passa.
Har ni några bra ställen som ligger i småland som är värda att besöka ?

Det som jag skulle vilja göra är: Paddla, springa, cykla, vandra, klättra mm.

Det kan vara allt från en eftermiddag till en hel helg.

Ös på med tips!
 
Hej Emanuel,

Jag bor själv i Jönköping. Jag vet inte exakt vart du bor, men hursomhelst, jag letar själv efter lite större utmaningar närområdet. Har tyvär inte fått napp riktigt än. Men ett annat tips är att åka med Friskis&Svettis till kebnekajse i augusti-09.Poängen med att åka med dom är att resan är föreberedd, och man åker med ett gäng likasinnade. Det är ju ett tag kvar, men det är det enda jag kan komma på nu som tips.
 
Hej du.

Kan ju tipsa om att vandra på Store Mosse, om du inte redan har gjort det. Min favorit är att gå söder om väg 151, från Kittlakull mot Lilla Lövö och Lövö. Missa för allt i världen inte att gå den långa spången till Lilla Lövö. Men det finns mycket att se och göra där: ett stort fågeltorn vid Kävsjön, som alltid är öppet, ett Naturum strax intill som har öppet söndagar tror jag, ett gömsle där man kan titta på örnarna som matas, en handikappled till Svartgölen, och inte minst då dom spångade leder som finns över hela mossen. Som nationalpark så finns det mycket skyltning om växter, djur och geologi. Jag tror att det är tältningsförbud i nationalparken.

Paddla. Härån är fin, rinner ihop med Lagan nere i Hörle. Kanoter och kajaker finns bland annat här: svenarum.com

Lyngemadssjön, strax öster om Hokasjön, norr om Hok. Sjön har med sina närområden nyss blivit naturreservat, mycket vackert område att bara gå omkring i. Branta klippor runt sjön, och i sjön. Tilloppet, Hästgångsån, har en dramatisk ravin, med en grotta.

Dramatiska raviner 2: Skurugata, öster om Eksjö. En lång ravin som på sina ställen är 50 meter hög, har jag för mig. Man går nere i skuran. Vandringsled går förbi tror jag, vet inte vilken dock.

Munkaleden, mellan Nydala och Byarum, är fin. Särskilt delen mellan Nydala och Tofteryd.

Hoppas du blir sugen på nåt av det, hör gärna av dig om du vill. Har lite dåligt med frilufsare i bekantskapskretsen...
 
Skuru gata

Skuru gata utanför Eksjö är en härlig dagsutflykt!
Skuru gata består av en smal klyfta i berget, ungefär 1 kilometer lång. På båda sidor om klyftan reser sig branta bergväggar som på vissa håll är 30 meter höga.

Annars är Tomtabacken med sina 377 meter över havet Sveriges högsta punkt söder om Dalälven. Jag har vandrat en del på Höglandsleden och då passerat över just Tomtabacken. Det är en häftig utsikt från tornet där.
 
Tegnertornet

Trevlig kortare led ovanför Grännaberget. Gjutna metallplattor med dikter etc. utmed leden upp till tornet, där grillplats och toa finns. Utsikten från tornet är fin. Du kan se tr.. flera landskap.
 

Bilagor

  • P1100577.jpg
    P1100577.jpg
    33.6 KB · Visningar: 7,125
Nu bor jag inte i jönköping. Men om jag har för mig att jag hört att det ska finnas vissa klätringsmöjligheter och även en förening...
Sen finns ju alltid vättern och ganska bra backar om du vill landsvägscykla. Klevaliden borde ligga däri krokarna
 
Visingsö

vandring cykling, Sommen paddling, mycket fina jordbruksmiljöer t ex Angerdshestra västra delen. Vinteraktiviteter finns också.

Thure
 
Höglandsleden! Vi gick sträckan Tomtabacken till Huluberg nu i söndags.
Fint större delen av leden med något ställe där gudrun varit elak mot skogen
 
Hökensås, mellan Habo och Tidaholm har härlig skogscykling. Svartån, ligger visserligen ihuvudsakligen i Östergötland, men den är paddelbar ändå. Mycket hänger givetvis på om Du har tillgång till bil... Anna
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...