Vedkök = Miljövinst= Vedkök

Hej Thureb,

tror du hälsoeffekterna är så påtagliga, om man jämför med att bo i en medelstor stad och (ve och fasa) t ex cykla till jobbet, så man drar i sig en massa sot?

Nu är iofs Peter, Raskens och de andra fanatiker (ssk Raskens, som bara verkar leka indian och sitta i sin tipi och elda ved till ingen herrans nytta) och kanske eldar en hel del med sina kök, men normalt använder man ju friluftskök (utom möjligen gaskök i tältet) tämligen "välventilerat", och jag kan inte föreställa mig att det skulle utgöra nån större fara, tie eller tretti gånger på en sommar.

Där man hittat riktigt konsistenta vedeldningsdata är mig veterligen ffa i u-länder där man eldar kodynga mm inomhus, inte alltid har något rökgasrör (ibland inte ens hål i taket!) och ungarna krälar runt eldhärden dagarna i ända. I västvärlden idag rör väl annars exponering ffa diesel, inkl partiklar (stora och små och nano) och gaser. Där finns hyfsade data, om än forskningen bara är i sin linda.

Ses vi på ERS förresten, jag tänkte prata om min avhandling på SLMF?
 
Vet inte om någon nämnt det här, men vedkök har en nackdel. Lägerplatser längs lederna. Om alla eldar med ved så lär det se illa ut på de läger där det inte finns färdig eldningsved.

Problemet är helt enkelt civilisationen. När Nordamerika koloniserades utgjordes pionjärerna av trappers. De eldade med ved, vilken de högg på plats. Då dessa var ute jämt var de experter och kunde förmodligen göra upp eld i ett vattenfall om så var nödvändigt. En liten överdrift, men ändå. Därtill kommer det viktigaste; att de kunde gå vart de ville, det fanns inga lagar eller markägare som reglerade vad de fick och inte fick göra.
"Indianerna" var inte markägare, utan markanvändare.

Vi i Sverige idag har hårt industrialiserade produktionsskogar. Man kan bara inte hugga ner ett träd, skjuta en älg och bygga sig en koja över vintern. Du _ska_ ta dig fram i markerna utan att lämna några spår. På de högt trafikerade lederna är vedeldning uteslutet om det inte finns färdig ved. Och ingen går på dem, för där är så många vandrare.
 
Men Filip, trådstartaren har ju - trots att han iofs på bilden envisas med att elda kluven lyxved - propagerat för att man eldar nedfallna kvistar, kottar och annat krafs, sånt som parkförvaltningen och skogsbolagen ändå inte vill ha.
 
Ärligt talat...sugna på bråk eller? Visst är rökgaser onyttiga men för mig o mååååånga andra är eldning en hörnsten i lägerlivet. Tänker ni så när ni är ute? Nä, farligt, farligt?
Jag bor i Göteborg, kandidat till Staden med Sveriges sämsta luft. Om jag sitter på någon meters håll från en brasa av storleken trådstartarens hemmabygge tio, tjugo eller trettio kvällar om året borde allt annat jag gör i anslutning (gå, bära, vara i skogen, känna lugnet) med råge kompensera för det.
 
Men Filip, trådstartaren har ju - trots att han iofs på bilden envisas med att elda kluven lyxved - propagerat för att man eldar nedfallna kvistar, kottar och annat krafs, sånt som parkförvaltningen och skogsbolagen ändå inte vill ha.

Du Räven, envisas?, bilden är från ett test jag gjorde hemma, det var nog otydligt med en sådan bild, jag förutsatte att läsaren begrep att det normala veden i skogen inte är "lyxved" Sakfrågan var inte enbart röken från köket som drabbar användaren,
utan den "TOTALA MILJÖVINSTEN" man gör i jämförelse med att driva/skaffa andra förekommande kök.
Det är svårt, mycket svårt, ja omöjligt tydligen att det var det tråden handlade om.
peter1959 som inte ger upp....
 
Men Filip, trådstartaren har ju - trots att han iofs på bilden envisas med att elda kluven lyxved - propagerat för att man eldar nedfallna kvistar, kottar och annat krafs, sånt som parkförvaltningen och skogsbolagen ändå inte vill ha.

Tänk en riktigt hårt belastad lägerplats. Dom skalas av fortare än man tror. Särskilt om beträdningen i sig inte är särskilt ymnig.
 
Att kunna kombinera...

Förra året lyckades jag få gastorsk i Valsjöbyn, den minsta gasen de kunde erbjuda var 5 kilosbumpor för husvagnar, passade inte direkt till min pocket rocket... när jag försökte att elda under mitt MSR Blacklight kök med vanlig ved så började det lukta skunk då färgen verkade smälta. Klarade mig med att jag hade en kaffepanna från ett trangia kök som tålde att stå på elden, makaroner, soppor och allt annat frystorkat lagades i kaffe hurran under ca 10 dagar.
Så att säkra upp att man kan använda ved är inte helt fel, sedan är utseendet på spisen mycket stor del avhur mycket ved den drar.
 
Om jag sitter på någon meters håll från en brasa av storleken trådstartarens hemmabygge tio, tjugo eller trettio kvällar om året borde allt annat jag gör i anslutning (gå, bära, vara i skogen, känna lugnet) med råge kompensera för det.

Nu blandar du nog ihop "hälsoaspekter" med "miljöaspekter". Det var miljövinsten som diskuterades här.
 
OK, jag köper att det kan bli en viss miljöpåverkan med att elda med ved MEN visst är miljöpåverkan större vid tillverkning och transporter av gastuber, sprit, brännare etc?

Borde det inte, hur man än vrider och vänder på det, vara bättre ur miljösynpunkt att tillverka ett vedkök av återvinningsmaterial och elda med döda kvistar som ligger på marken? Om man räknar totalt på hela kedjan, alltså.

Sen tillkommer ju mysfaktorn med elden, den är ju värd eventuella tidsförluster och besvär med justering av lågan.
 
Vet inte om någon nämnt det här, men vedkök har en nackdel. Lägerplatser längs lederna. Om alla eldar med ved så lär det se illa ut på de läger där det inte finns färdig eldningsved.

Problemet är helt enkelt civilisationen. När Nordamerika koloniserades utgjordes pionjärerna av trappers. De eldade med ved, vilken de högg på plats. Då dessa var ute jämt var de experter och kunde förmodligen göra upp eld i ett vattenfall om så var nödvändigt. En liten överdrift, men ändå. Därtill kommer det viktigaste; att de kunde gå vart de ville, det fanns inga lagar eller markägare som reglerade vad de fick och inte fick göra.
"Indianerna" var inte markägare, utan markanvändare.

Vi i Sverige idag har hårt industrialiserade produktionsskogar. Man kan bara inte hugga ner ett träd, skjuta en älg och bygga sig en koja över vintern. Du _ska_ ta dig fram i markerna utan att lämna några spår. På de högt trafikerade lederna är vedeldning uteslutet om det inte finns färdig ved. Och ingen går på dem, för där är så många vandrare.

Med ett vedkök i den storlek som används vid normal vandring räcker det med små pinnar som ligger på marken dvs man behöver inte bryta kvistar eller fälla träd för att elda med sett sånt kök. Om ni tittar lite extra nästa gång ni är ute så kommer ni garanterat att hitta ett överflöd av den sorts pinnar som duger att elda med i ett vedkök. Om ni är på kalfjället kanske ni får leta lite längre men ni kommer att hitta pinnar ändå.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...