Grattis jägare!

Det handlar väl endå om trafikOLYCKOR lilla du? Om man jämför med folke som åker runt i skogen efter varg att skjuta på så skulle det med din logik innebära att folk åker omkring med bilar och letar efter folk att köra på?


hihi.. ditt svar talar för sig själv... i rest my case..
 
Jag bor i ett hus inne i skogen längs en liten liten grusväg.
Jag har 4 barn som ofta leker ute på gården eller i skogen.
Jag är inte jägare, har heller inga vapen.
Det finns i dagsläget inte varg i området.

Men om det skulle visa sig att vargar bosätter sig i området, vistas på gården om nätterna, går in i uthus etc för att leta mat så skulle jag aldrig tveka:

Jag skulle naturligtvis göra allt jag kan för att få bort vargarna, om det då krävs att jag dödar vargarna så gör jag naturligtvis det.

Varför?
Självklart för att jag är rädd om mina barn.
Jag vet inte om dom löper risk att bli skadade eller dödade av vargar men jag skulle absolut inte ta risken att testa genom att inte vidta åtgärder.
Om jag sen skulle bli straffad för mitt brott (vilket det naturligtvis är) så skulle jag självklart ta straffet. Mina barns säkerhet går före allt annat.

Naturligtvis är det större risk att bli skadad/dödad i trafiken eller av andra människor (och självklart skyddar jag mina barn så gott jag kan även för sådana faror) men för den skull så skulle jag aldrig ge vargar fritt spelrum.
 
Jag bor i ett hus inne i skogen längs en liten liten grusväg.
Jag har 4 barn som ofta leker ute på gården eller i skogen.
Jag är inte jägare, har heller inga vapen.
Det finns i dagsläget inte varg i området.

Men om det skulle visa sig att vargar bosätter sig i området, vistas på gården om nätterna, går in i uthus etc för att leta mat så skulle jag aldrig tveka:

Jag skulle naturligtvis göra allt jag kan för att få bort vargarna, om det då krävs att jag dödar vargarna så gör jag naturligtvis det.

Varför?
Självklart för att jag är rädd om mina barn.
Jag vet inte om dom löper risk att bli skadade eller dödade av vargar men jag skulle absolut inte ta risken att testa genom att inte vidta åtgärder.
Om jag sen skulle bli straffad för mitt brott (vilket det naturligtvis är) så skulle jag självklart ta straffet. Mina barns säkerhet går före allt annat.

Naturligtvis är det större risk att bli skadad/dödad i trafiken eller av andra människor (och självklart skyddar jag mina barn så gott jag kan även för sådana faror) men för den skull så skulle jag aldrig ge vargar fritt spelrum.


Nej men till skillnad från Folke så insr ju du att vargen faktiskt är mer rädd för dig och absolut inte någon blodtörstig best. Givetvis gör man allt för att skydda sina bar, använder barnstol och köper barnsäkra leksaker. Om en varg skulle bli för närgången så bör den avlivas, frågan tycker jag är hur pass mycket av naturen kan vi göra anspråk på? Om jag bygger en stuga mitt i ett rovdjurstätt område, ger det då mig rätten att avliva alla potentiella predatorer eller ör jag leva på deras villkor, på samma sätt som man gör med tigrar i Indien, grizzly i Alaska eller hajar i havet.

Borde vi inte säga stopp någon gång eller skall vi transformera hela planeten till en enda stor barnhage där allt är säkert?
 
Jag bor i ett hus inne i skogen längs en liten liten grusväg.
Jag har 4 barn som ofta leker ute på gården eller i skogen.
Jag är inte jägare, har heller inga vapen.
Det finns i dagsläget inte varg i området.

Men om det skulle visa sig att vargar bosätter sig i området, vistas på gården om nätterna, går in i uthus etc för att leta mat så skulle jag aldrig tveka:

Jag skulle naturligtvis göra allt jag kan för att få bort vargarna, om det då krävs att jag dödar vargarna så gör jag naturligtvis det.

Varför?
Självklart för att jag är rädd om mina barn.
Jag vet inte om dom löper risk att bli skadade eller dödade av vargar men jag skulle absolut inte ta risken att testa genom att inte vidta åtgärder.
Om jag sen skulle bli straffad för mitt brott (vilket det naturligtvis är) så skulle jag självklart ta straffet. Mina barns säkerhet går före allt annat.

Naturligtvis är det större risk att bli skadad/dödad i trafiken eller av andra människor (och självklart skyddar jag mina barn så gott jag kan även för sådana faror) men för den skull så skulle jag aldrig ge vargar fritt spelrum.
Varför går associationerna om vargen ens åt det hållet? Det har ju aldrig inträffat i Sverige att vilda vargar gett sig på människor, tagit barn. Det enda fallet är Gysingevargen i Gysinge, som var uppfödd av människor och därefter utsläppt.

Sätter du likhetstecken mellan "om vargarna bosätter sig i området" och om de "går in i uthus för att leta mat"? Avsevärd skillnad däremellan.

Jag har systematiskt under mer än ett decennium vandrat de flesta av våra vargrevir, många flera gånger, stannat med kåtan inne i vargrevir 10 dygn åt gången och mer. Spår har jag sett, både tassar och bajs, men inte en skugga, inte ett gläfs av en varg. Talade runt nyår med en kvinna som arbetat på Grimsö. Hon berättade att sedan de sövt och märkt alfatiken, så hade vargarna hållit sig långt borta från det område där händelsen ägde rum. Vargen är normalt skygg för människan, ännu mer så efter ofrivillig kontakt med människan. Frivillig kontakt hör man aldrig om. Som regel är de enda människor som drabbas av varg de som handskas med tamdjur i vargområden, t.ex de hundägare som jagar med lös hund i och kring vargrevir (vargen tar hunden som byte eller konkurrent) och djurhållare som inte vidtar åtgärder med exempelvis elstängsel runt fårhagen. De som torde ha svårast att agera preventivt är renskötarna då renen rör sig fritt över stora ytor, men där finns heller inte mycket varg.

Hur länge ska man behöva läsa/höra om sådana här associationer kring vargen, trots att inget finns som motiverar associationerna?

Raskesven
 
Jag bor i ett hus inne i skogen längs en liten liten grusväg.
Jag har 4 barn som ofta leker ute på gården eller i skogen.
Jag är inte jägare, har heller inga vapen.
Det finns i dagsläget inte varg i området.

Jag bor i ett hus i en förort längs en väg som används som genomfartsväg av många och där dessutom bussen går.
Jag har två barn som ofta leker på tomten eller vår infart.

På den 50-vägen kryllar det av bilister som kör närmare 70.

Vad tycker du jag skall göra? Skaffa staket så barnen inte springer ut i vägen eller ställa mig och skjuta de bilister som kör för fort?
 
jag vet inte ens varför jag bemödar mig att svara när du inte förstår vad du själv skriver..

Jag är fullt medveten om vad jag skriver, men "hihi.. ditt svar talar för sig själv... i rest my case.." är helt obegripligt!

Bilolyckor VS folk som åker omkring och dödar med flit, det är väl endå skillnad??????????????????????????????????
 
Jag bor i ett hus inne i skogen längs en liten liten grusväg.
Jag har 4 barn som ofta leker ute på gården eller i skogen.
Jag är inte jägare, har heller inga vapen.
Det finns i dagsläget inte varg i området.

Men om det skulle visa sig att vargar bosätter sig i området, vistas på gården om nätterna, går in i uthus etc för att leta mat så skulle jag aldrig tveka:

Jag skulle naturligtvis göra allt jag kan för att få bort vargarna, om det då krävs att jag dödar vargarna så gör jag naturligtvis det.

Varför?
Självklart för att jag är rädd om mina barn.
Jag vet inte om dom löper risk att bli skadade eller dödade av vargar men jag skulle absolut inte ta risken att testa genom att inte vidta åtgärder.
Om jag sen skulle bli straffad för mitt brott (vilket det naturligtvis är) så skulle jag självklart ta straffet. Mina barns säkerhet går före allt annat.

Naturligtvis är det större risk att bli skadad/dödad i trafiken eller av andra människor (och självklart skyddar jag mina barn så gott jag kan även för sådana faror) men för den skull så skulle jag aldrig ge vargar fritt spelrum.

Om du nu var så rädd om dina barn kanske du skulle lära dig att tänka i flera steg med tanke på att dina barn sannolikt (om du nu inte är helt fucked upp som förälder) skulle lida större skada av att ha pappa i fängelse.
 
Orkar inte läsa hela tråden, men förundras alltid över hur folk "tycker sig vet bättre" än dem som verkligen lever tätt in på stora rovdjur. För en stadsbo(är f.ö en sådan själv) är det kanske lätt att romantisera hur fint det skulle vara om man skulle kunna ta en skidtur i skogen bakom huset och se en massa exotiska varg-spår.

Men verkligenheten är förmodligen annan, om du bara ska gå ut för att hämta en famn med ved från bodan så kan du mötas av en flåsande varg, att släppa ut hunden för att den ska få uträtta sina behov utan att behöva ha ett koppelrunt halsen blir uteslutet osv..

MEN, jag har inte haft varg in på knuten, så därför ska jag ge fan i att uttala mig om det!

Du tycker även att staket är en utmärk lösning låter det som.. Skulle du vilja ha ett 2,5m högt staket runt din tomt? Inte jag i alla fall.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2152572.ab
Rovdjur dödar till skillnad från folke inte på grund av hat eller ilska, dom gör det för att överleva och på grund av instinkt. Därför är Folke ett OFANTLIGT mycket större hot och en skamm för mänskligheten!

Vi är f.ö också djur, vi har också instinkter. Hatet och ilskan kommer från instinkten att försvara sina egna intressen och sitt egna territorium. Jag hävdar faktiskt att sådana personer som Folke agerar efter sina instinkter, vilket du(trådskaparen) dessvärre inte gör.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.